Pelatihan Packaging Teh Herbal dari Bahan Alam Desa Namo Sialang Kabupaten Langkat Sumatera Utara

Elisa Julianti, Julaili Irni, Ameilia Zuliyanti, Ridwanti Batubara, Laura Juita Pinem, Bayu Pratomo

Abstract


This community service program aims to increase the knowledge and skills of Women in Namo Sialang Village, packaging herbal tea products produced by processing natural ingredients like rose, tawar and sembur (made from special spices and herbs from the community). The method for implementing this service used participatory training with activities including socialization and assistance with product packaging. The number of participants involved was 20, consisting of a Women Group named "NandeTa". The evaluation instrument used in this activity was a questionnaire, which was analyzed descriptively. The results of the service showed that there had been an increase in the knowledge and skills of "NandeTa" in packaging the herbal tea that had been produced. Apart from that, "NandeTa" also became aware that packaging was one attraction that stimulates consumer buying interest, especially in tourist areas.


Keywords


Product Packaging; Tea; Herbal, Training; Tourism Village.

Full Text:

PDF

References


Adriani, D., Sjarkowie, F., Minha, A., Alamsyah, I., & Yazid, M. (2020). Pelatihan Perencanaan Partisipatif bagi Masyarakat dalam Rangka Pemanfaatan Dana Desa yang Efektif dan Efisien di Desa Sejaro Saki. 3(1), 37–44.

Afandi, A., Lally, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kambau, R. A., & Rahman, S. A. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat. In Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 6, Issue August). Kementerian Agama Republik Indonesia.

Aliansyah, H., & Hermawan, W. (2021). Peran Sektor Pariwisata Pada Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten/Kota Di Jawa Barat. Bina Ekonomi, 23(1), 39–55. https://doi.org/10.26593/be.v23i1.4654.39-55

Aryani, M., Septika, B. H., Krisnahadi, T., Ilhamalimy, R. R., & Supratman, S. (2022). Pelatihan Pengemasan dan Labeling Produk untuk Meningkatkan Kemampuan Manajemen Pemasaran bagi UKM Kale Cookies. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(3), 577. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i3.6003

Azizah, S. N., & Muhfiatun, M. (2018). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(2), 63. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v17i2.1273

Bisjoe, A. R. H. (2018). Menjaring Data dan informasi penelitian melalui Focus Group Discussion(FGD): Belajar dari Praktek Lapangan. Info Teknis EBONI, 15(1), 17–28. http://ejournal.forda-mof.org/ejournal-litbang/index.php/buleboni/article/view/5117

Hastari, S., Subagio, D. P. W., & Pudyaningsih, A. R. (2021). Peningkatan Nilai Produk Melalui Pendampingan Packaging dan Pemasaran Yang Menarik Pada Industri Rumahan Susu Kedelai Di Desa Sekarputih Kabupaten Pasuruan. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 5(1), 160–167. https://doi.org/10.29407/ja.v5i1.14622

Khayru, R. K., Wisnujati, R. N. S., Darmawan, D., & Issalillah, F. (2021). Pengamatan Loyalitas Merek Obat Herbal Berdasarkan Kemasan dan Harga. Jurnal Simki Economic, 4(2), 121–132. https://jiped.org/index.php/JSE/article/view/101/59

Nasution, M. P., Pinem, L. J., Sahnan, M., & Irni, J. (2023). Inovasi Pengemasan Produk Souvenir bagi Pedagang di Daerah Wisata Tangkahan, Kabupaten Langkat, Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Pengabdian Undikma, 4(4), 756–763.

Paskalis, A. N., Amaral, M. A. L., Boelan, E. G., Baunsele, A., & ... (2023). Pelatihan Digital Marketing Dalam Memasarkan Produk Badan Usaha Milik Desa. Bakti Cendana, 06, 77–84. http://jurnal.unimor.ac.id/index.php/BC/article/view/3940%0Ahttp://jurnal.unimor.ac.id/index.php/BC/article/download/3940/1295

Prasetyawati, M., Sudarwati, W., Jaharuddin, Nelfiyanti, Setiawan, A., & Saputra, A. (2022). Pelatihan Pembuatan Desain Kemasan Untuk Meningkatkan Pemasaran Pada Umkm Olahan Makanan Di Kelurahan Kelapa Dua Wetan. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, 1–5.

Sandy, A. H. (2022). Strategi Komunikasi Pariwisata Oleh Dinas Pariwisata Kabupaten Langkat dalam Mengembangkan Destinasi Wisata Mancanegara Tangkahan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial Dan Politik, 2(3), 1–15.

Septiyadi, A. L., & Dirgantara, I. M. B. D. (2021). Pengaruh Atribut Kemasan (Packaging) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Kosmetik Emina. Diponegoro Journal of Management, 10(4), 1–14. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Yunus, M. A. (2021). Strategi Pengembangan Desa Wisata Ekologis Tangkahan Didesa Namo Sialang, Kecamatan Batang Serangan Kabupaten Langkat Propinsi Sumatera Utara. Jurnal AKMAMI (Akuntansi Manajemen, 2(2), 357–365. http://jurnal.ceredindonesia.or.id/index.php/akmami/article/view/191




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i1.9937

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.