Remediasi Pembelajaran Biologi bagi Peserta Didik Kelas X IPS dan XI MIPA : Praktik Pengabdian Berbasis Pendidikan
Abstract
This community service aims to help Santa Maria Yogyakarta Dormitory students overcome learning difficulties through a biology learning remediation program. The method of implementing this community service used tutoring. The service participants consisted of students from class X IPS and XI MIPA who lived at the Santa Maria Dormitory in Yogyakarta. The evaluation instrument for this activity uses closed and open questionnaires, which are analyzed descriptively. The service results showed that students' problems are difficulty understanding the material, feeling lazy, and bored with studying biology. This problem could be overcome by applying fun learning methods and media. Student responsed to the biology learning remediation program were classified as very high, and the impact felt by students is relatively high.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akmal. (2019). Tantangan Guru Biologi dalam Bingkai Era Industri 4.0 Biology Teachers’ Challenges within the Frame of Industrial Era 4.0 Akmal. Prosiding Seminar Nasioal Biologi VI: Harmonisasi Pembelajaran Biologi Pada Era Revolusi 4.0, VI, 85–93. https://ojs.unm.ac.id
Anam, T. (2019). Pengaruh Kedisiplinan Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa. PEDIAMATIKA: Journal of Mathematical Science and Mathematics Education, 01(03), 1–10.
Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3 (R. Damayanti (ed.). Bumi Aksara, 3(2), 1–400. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=j5EmEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=pendidikan&ots=6uAPIgqLXM&sig=P6Zd6yrUVBrKlYSecTW8LvL-eJE
Arsyad, A. A., Hamzah, H., & Nuraisa, L. (2021). Profil Keterampilan Bertanya Peserta Didik Pada Pembelajaran Fisika Kelas XI Mipa SMAN 2 Majene. PHYDAGOGIC Jurnal Fisika Dan Pembelajarannya, 3(2), 39–52. https://doi.org/10.31605/phy.v3i2.1086
Azizah, N., & Alberida, H. (2021). Journal for Lesson and Learning Studies Seperti Apa Permasalahan Pembelajaran Biologi pada Siswa SMA? 4(3), 388–395. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS
Dewi, N. M. L. C., & Negara, I. G. A. O. (2021). Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Melalui Video Animasi IPA pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 122–130. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32501
Erawatia, N. K., & Widianab, I. M. (2023). Implementasi Quizizz untuk Menurunkan Kebosanan Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Kuta Utara. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, XII(2), 17–25.
Estari, Aa. W. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series, 3(3), 1439–1444. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Hasibuan, N. (2014). Mengoptimalkan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Remedial. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2), 267–290. https://doi.org/10.21043/edukasia.v9i2.776
Jailani, M. S. (2018). Perkembangan Bahasa Anak dan Implikasinya dalam Pembelajaran. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 18(1), 15–26. https://doi.org/10.30631/innovatio.v18i1.36
Kusmiyati. (2009). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran IPA (Biologi) di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pijar MIPA, 4(1), 23–27. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jpm.v4i1.178
Lidi, M. W. (2019). Pembelajaran Remedial Sebagai Suatu Upaya Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Foundasia, 9(1), 15–26. https://doi.org/10.21831/foundasia.v9i1.26158
Mustika, W., & Rahmi, E. (2019). Pengaruh Variasi Mengajar Guru dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IS SMA Pertiwi 1 Padang Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Ecogen, 2(4), 798–810. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7857
Mutmainah, M., Irnidayanti, Y., & Puspitaningrum, R. (2015). Penerapan Program Remedial Dalam Pembelajaran Biologi Di Sekolah Menengah Atas. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 27(II), 187. https://doi.org/10.21009/parameter.272.10
Octaviani, F. R., Murniasih, A. T., Dewi, D. K., & Agustina, L. (2020). Apersepsi Berbasis Lingkungan Sekitar sebagai Pemusatan Fokus Pembelajaran Biologi Selama Pembelajaran Daring. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2), 8–17. https://doi.org/10.23917/bppp.v2i2.13792
Oktariani, O., Fauziah, N., & Fathia, A. (2023). Implementasi Pengabdian Masyarakat Melalui Pelatihan Pemecahan Soal High-Stake Test Kimia bagi Siswa SMAN 3 Siak Hulu. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(1), 177–183. https://doi.org/10.33394/jpu.v4i1.7024
Pesona, R. D. (2021). Strategi Pembelajaran Bervariasi Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Di MA Nurul Iman Modong. Khitmah Ijtimaiyah Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 79–80.
Pramesty, M. P., & Suratno, I. B. (2021). Hubungan Rasa Percaya Diri, Perhatian Guru, Dan Dukungan Teman Sebaya Dengan Keaktifan Belajar Siswa Di Kelas. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Akuntansi, 15(1), 1–10. https://doi.org/10.24071/jpea.v15i1.4601
Putri, D. E., Aminah, N. S., & Surantoro. (2015). Remediasi Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Instruction ( PBI ) Pada Materi Suhu Dan Kalor Siswa SMA Kelas X di SMA Negeri 6 Surakarta. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika (SNFPF) Ke-6, 6, 189–194.
Raida, S. A. (2018). Identifikasi Materi Biologi SMA Sulit Menurut Pandangan Siswa. Journal of Biology Education, 1(2), 218. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/jbe/article/view/4118/pdf
Sari, M. P., Huzaifah, S., & Santoso, L. M. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Hasil Belajar Ipa Biologi Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 9 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi Dan Pembelajarannya, 1(1), 30–36.
Sari, P., Dwikoranto, D., & Lestari, N. A. (2021). Analisis Respon dan Ketertarikan Peserta Didik Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Fisika Berbasis Environmental Learning di SMA. PENDIPA Journal of Science Education, 5(3), 337–344. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.3.337-344
Setia, T., Safita, R., & Gusfarenie, D. (2023). Penggunaan Media Video Berpengaruh Terhadap Aktivitas Belajar Biologi Siswa Madrsah Aliyah Pamenang Barat. EDU-BIO: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 51–59. https://doi.org/10.30631/edubio.v6i2.21
Sianutri, S., & Gultom, T. (2016). Analisis Kesulitan Belajar dan Hubungannya dengan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Sidikalang Tahun Pembelajaran 2015/ 2016. Jurnal Pelita Pendidikan, 4(1), 170–178.
Sulistyani, N., Krisnamurti, C. N., & Putri, A. G. P. (2020). Pemahaman Konsep Operasi Pecahan Mahasiswa Mappi Tentang Operasi Pecahan Dalam Program Matrikulasi 2018/2019. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 39–49. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/math.v6i1.809
Susilawati, P. R., & Handoyo, L. D. (2022). Game-based learning: An alternatif learning model in covid-19 distance learning. Biosfer, 15(2), 280–291. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.25753
Umam, K. (2018). Pengaruh Media Picture Story terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Biologi. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 111–115. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/27704
Waruwu, T. (2020). Identifikasi Kesulitan Belajar pada Pembelajaran IPA dan Pelaksanaan Pembelajaran Remedial. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 285–289. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/1697
Wulandari, N., & Septyani, N. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Smpn 11 Kabupaten Sorong. Jurnal Media Elektrik, 17(2), 19–24. https://doi.org/10.26858/metrik.v17i3.14966
DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i1.9377
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pengabdian UNDIKMA
ISSN: 2722-5097 (Online)
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.