Validitas Modul Kreatif Ekologi Berorientasi Guided Discovery untuk Mengembangkan Kreativitas Mahasiswa

Tilal Afian, Rizka Donny Agung Saputra

Abstract


The purpose of this study was to describe the validity of the guided discovery-based ecological creative module to develop student creativity. This research is a qualitative descriptive study, to assess and obtain the quality of the creative ecology module. The instrument used in this study was a validation sheet. The module is validated by two experts in the field of biology education. The results showed that the guided discovery-based ecological creative module to develop student creativity was declared valid and reliable, so the module could be used in trials. Even though the module has been declared valid and reliable, it still needs to be tested for its practicality and effectiveness.

Keywords


Creative Module, Guided Discovery, Creative Thinking.

Full Text:

Full Paper

References


Afian, T., Ibrahim, M., dan Agustini, R. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Berorientasi Guided Discovery untuk Mengajarkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Penguasaan Konsep. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 4(1), 488-494.

Borich, G.D. (2011). Observation Skills for Effective Teaching, 6th Edition. Austin: University of Texas.

Erawanto, U., dan Santoso, E. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Membantu Meningkatkan Berfikir Kreatif Mahasiswa. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 427-436.

Hunaepi, Firdaus, L., dan Kurnia, N. (2016). Validitas Buku Ajar Ekologi Berbasis Kearifan Lokal untuk Mengembangkan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 4(2), 94-101.

Hunaepi, Susantini, E., Firdaus, L., Samsuri, T., dan Raharjo. (2018). Validitas Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terintegrasi Kearifan Lokal untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis dan Disposisi Berpikir Kritis Mahasiswa. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(2), 47-58.

Imran, B., Hunaepi, dan Fitriani, H. (2021). Validitas Lembar Kerja Siswa Berbasis Saintifik untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 8(1), 137-147.

Mardhiyana, D., dan Sejati, E.O.W. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. In PRISMA : Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 672-688). Semarang, Indonesia: Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang.

Muliyani, R. (2018). Signifikansi Discovery Learning Vs Guided Discovery Learning terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep. Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 4(1), 60-72.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. 2016. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sari, I.P., Abadi, S., dan Nawawi, S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Problem Solving pada Materi Ekologi. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 4(1), 25-31.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v9i2.4389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia