IDENTIFIKASI JENIS TUMBUHAN OBAT TRADISIONAL DI KAWASAN HUTAN OLAT CABE DESA BATU BANGKA KECAMATAN MOYO HILIR KABUPATEN SUMBAWA BESAR

Husnul Jannah, Safnowandi Safnowandi

Abstract


The purpose of this study was to identify the types of traditional medicinal plants in the Olat Cabe Forest Area of Batu Bangka Village, Moyo Hilir Subdistrict, Sumbawa Besar District. This type of research is explorative descriptive research. Descriptive research in this study was to reveal information about the types of traditional medicinal plants in the Olat Cabe Forest Area of Batu Bangka Village, Moyo Hilir Subdistrict, Sumbawa Besar District using the snowball sampling method. The approach used is a qualitative approach. The population in this study were all types of traditional medicinal plants found in the Olat Cabe Forest Area of Batu Bangka Village, Moyo Hilir Subdistrict, Sumbawa Besar District. While the samples in this study were traditional medicinal plants in the Olat Cabe Forest Area of Batu Bangka Village, Moyo Hilir Subdistrict, Sumbawa Besar District. Data collection techniques used are observation and interview. Data analysis techniques use univariate statistics such as mean, median, mode, standard deviation, and variance. The purpose of descriptive analysis is to find out the description or distribution of sample or population data. Descriptive analysis was chosen based on the measurement scale. For nominal and interval data, descriptive analysis techniques that can be done are only modes, while interval and ratio scale data can be done by all descriptive analysis techniques. The results of the study identified 40 types of medicinal plants, from 25 families and 40 genus types of medicinal plants commonly used by the community.

Keywords


Type Identification, Traditional Medicinal Plants.

Full Text:

Full Paper

References


Azizahwati, et al. (2017). Pengembangan LKS Berbasis Kearifan Lokal. Program Studi Pendidikan Fisika FKIP Universitas Riau ISSN 1978-502X.

Destalia, L., Suratno, & Aprilya, S. (2014). Peningkatan Keterampilan Pemecahan Masalah Dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Dengan Metode Eksperimen Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Pancaran ,Vol.3. No.4.

Hariri, A. I., Kartimi, & Mulyani, A. (2016). Penerapan Pembelajaran Berbasis Sains Budaya Lokal Ngaseup pada Konsep System Reproduksi Manusia untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMAN 1 Maja. Jurnal Pendidikan Sains. 5(1):1-14.

Ibrahim, M., & Nur, M. (2000). Pembelajaran Berdasarkan Masalah. Surabaya: UNESA-University Press.

Isnaningsih & Imo, D. S. (2013). Penerapan Lembar Kerja Siswa (LKS) Discovery Berorientasi Keterampilan Proses Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia (JPII). 2(2): 138.

Mursali, S. (2015). Implementasi Perangkat Pembelajaran Biologi SMA Berbasis Metakognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Mengembangkan Karakter Mandiri Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia.Volume 1 Nomor 3 2015 (307-314) ISSN: 2442-3750.

Prastowo, A. (2011). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Cetakan Ketiga. Jakarta: Kencana.

Qolbi, F., Kartimi, & Roviati, E. (2016). Penerapan Pembelajaran Berbasis Sains Budaya Lokal Ngarot untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Konsep Plantae (Studi Eksperimen Kelas X Di SMAN 1 Lohbener). Jurnal Sains dan Pendidikan Sains. 5(2).

Samatowo, U. (2011). Pembelajaran IPA SD. Jakarta: Indeks.

Satriana. (2017). Pengembangan Lembar kerja Pesert Didik Berbasis Etnosains Dengan Model &Penalaran Kausal Untuk Memecahkan Masalah Di SMPN 1 Pangkajene Kab.Pangkep. Skripsi UIN Alauddin Makassar.

Sya’ban, M. (2014). Kepedulian Lingkungan dengan Pembelajaran IPA Terintegrasi Kearifan Lokal. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. 5(2). 82-86.

Sujarwanto, E., et al. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika pada Modeling Instruction pada Siswa SMA Kelas XI . Jurnal Pendidikan IPA Indonesia.

Tivani, I., & Paidi. (2016). Pengembangan LKS Biologi Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 35-45.

Utami, S. D., & Dewi, I. N. (2017). Validitas Perangkat Pembelajaran Biologi Terintegrasi Kearifan Lokal untuk Mengembangkan Keterampilan Penyelesaian Masalah Mahasiswa. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 5(2). P-ISSN 2338-5006.

Wahyuni, S. (2015). Developing Science Learning Instruments Based On Local Wisdom To Improve Student’bcritical Thinking Skills. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 11(2).

Widoyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v6i2.2457

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia