Analisis Penerapan Nilai Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Biologi Era Society 5.0 Pada Siswa Kelas X MAN Binjai

Rizka Lucy Nadia, Syarifah Widya Ulfa, Ira Suryani

Abstract


This study aims to analyze the application of character education values in biology learning in the era of society 5.0 for class X students of MAN Binjai. This study uses a mixed methods approach with a sequential exploratory design, namely a combination research method that combines qualitative and quantitative research methods sequentially. Data collection techniques are carried out using case studies and experiments. Case studies use instruments, namely documentation, interviews and observations of biology teachers. While the experiment uses a student needs questionnaire instrument. The results of the study indicate that the application of character education values in biology learning in the era of society 5.0 for class X students of MAN Binjai that have been developed, in character education the highest score with a value of 89% in the aspect of tolerance character values, a medium score with a value of 60% in the aspect of health care character values and the lowest score with a value of 42% in the aspect of environmental care. The obstacles faced by biology teachers are that students still do not carry out the tasks and obligations given by the teacher with full responsibility, students do not submit assignments on time.


Keywords


Pendidikan karakter; pembelajaran biologi; era society 5.0

Full Text:

PDF

References


Abdul, M &Dian, A. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Rosda Karya.

Ahmadi, F. & Ibda, H. (2020). Konsep dan Aplikasi Literasi Baru di Era Revolusi Industry 4.0 dan Society 5.0. Semarang: Cv. Pilar Nursantara.

Aslan. (2017). Pendidikan Remaja Dalam Keluarga Di Desa Merabuan, Kalimatan Barat (Perspektif Pendidikan Agama Islam). Al-Banjari: Jurnal limiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 16(1), 99-112.

Badudu, & Zain. M. S. (2010). Efektifitas Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Bahri, Syamsul. (2022). Konsep Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Society 5.0. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam. https://doi:10.35316/edupedia.v6i2.1592.

Casika, A., Lidia, A., & Asbari, M. (2023). Pendidikan Karakter dan Dekadensi.

Chastanti, I. (2017). Konsep Dan Pengembangan Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Biologi Di SMA Kabupaten Labuhanbatu Utara. SIMBIOSA, 6(2), 95-103.

Daiute, C. (2013). Narrative inquiry: A dynamic approach. Sage Publications.

Dewi, K.P (2021). Inovasi Pembelajaran Biokimia dalam Menyongsong Era Super Smart Society 5.0. Proceeding of Integratif science Education seminar. Volume 1, pp 33-41.

Fadhilah, A. N. (2022). Pembelajaran Biologi Berbasis STEAM di Era Society 5.0. Seminar Nasional MIPA UNIBA,182–190.

Fadilla, & Putri Fathia. (2019). Peran Pendidikan Karakter Terhadap Faktor-Faktor Pengambilan Keputusan Karier Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional “Strategi Dan Implementasi Pendidikan Karakter Pada Era Revolusi Industri 4.0” ISSN:

Fahdini, A. M., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).

Fajri, Zaenol, and Sayyidatul Mukarromah. (2021). Pendidikan Akhlak Perspektif Al Ghazali Dalam Menanggulangi Less Moral Value. Edureligia : Jurnal Pendidikan Agama Islam 5, no. 1, 31–47.

Halawati. (2021). Pendidikan Karakter Mahasiswa STAI DDI Kota Makassar Dalam Pendidikan Formal. OSF Preprints.

Hamka. (2015). Penggunaan Internet Sebagai Media Pembelajaran pada Mahasiswa IAIN Palu. Jurnal Studia Islamika, 12(1), 95-119

Hardani, ddk (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Grup.

Hikmawati, Fenti. (2019). Metodologi Penelitian. Depok: Pt Rajagrafindo Persada.

Ike, R. (2020). Internalisasi nilai-nilai keislaman dalam pendidikan pesantren di pondok pesantren nurul qur’an karanganyar paiton probolinggo. Jurnal edukasi dan sains, 2(1), 1-4.

Juwita, I., Pendi, P., & Kurniasi, E. R. (2020). Analisis Penerapan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika di SMP Negeri 1 Simpangkatis Kelas VIII dan MA Muhammadiyah Gantung Kelas X MIA. Journal of Instructional Mathematics, 1(2), 73-82.

Kemdikbud. (2011). Pedoman pelaksanaan pendidikan karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Kemdikbud.

Kemendiknas. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa.

Kementerian Agama RI. (2010). Tafsir Tematik Al-Qur’an, Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Badan Litbang Dan Diklat Kementrian Agama RI, Jakarta: Kementerian Agama RI.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2010). Pedoman Pengembangan Budya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Khadijah & Amelia, N. (2020). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Khorofi, M. (2022). Pendidikan Islam Di Era Milenial: Upaya Mewujudkan Generasi Unggul Dengan Nilai-Nilai Islam. Kabilah: Journal of Social Community, 6(14), 207–30.

Koentjaraningrat. (1994). Kebudayaan, Mentalitas, dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia.

Kurniawaty, I., Purwati, P., & Faiz, A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Education and Development, 10(3).

Kusmiani, Ani, & Rahayu, K. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Era Masyarakat 5.0 Di SDN Palimanan Barat. in Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0”,.

Lam & Tong. (2021). Paradigma Pembelajaran Biologi Di era Digital._ResearchGate. H.B. A. Jayawardana: Authors.

Lisnawati, Lisnawati. (2021). Urgensi Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. https://doi:10.51700/almutaliyah.v1i1.152.

Margono. S. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Masganti Sitorus. (2011) Metodologi Penelitian Pendidikan Islam. Medan: IAIN Press.

Miskiah. (2019). Model Pendidikan Karakter Pada Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi. doi: https://10.21831/jppfa.v6i1.20611

Mu’awanah, B. (2023). Pendekatan Guru PAI Dalam Menginternalisasikan Nilai-Nilai Religius Pada Siswa Era Society 5.0 di SMA Negeri 1 Balong Ponorogo. 28–29. http://etheses.iainponorogo.ac.id/25509.

Murianti, T.L., Maltika, A.R. & Fitri, R. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Biologi Di SMA. Prosiding Seminar Biologi, 1(2), 3144-320. 4.

Nana, Syaodih Sukmadinata. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya.

Noor, M. (2018). Pendidikan Karakter: Merawat Nurani Kebangsaan. Mimbar Administrasi Fisip Untag Semarang.

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja. Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 63.

Nugroho, R. (2003). Prinsip Penerapan Pembelajaran. Jakarta: Balai Pusta.

Nurfitri, A., Rahma, D., Octaverino, M.I.Y. & Salsabila, N. (2022). Dampak Media Sosial Terhadap Perilaku Pelajar Muslim Di Era Society 5 . 0. Ar-Rasyid: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 73–81.

Poerwardaminta. (1991). Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka

Rahayu, K.N.R. (2021). Sinergi Pendidikan Menyongsong Masa Depan Indonesia Di Era Society 5.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87-100.

Rony & Jariyah, S.A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education. https://doi:10.31538/tijie.v1i1.18

Rosita, L. (2018). Peran Pendidikan Berbasis Karakter Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi. https://doi:10.34010/jipsi.v8il.879

Saputra, Aris, N.M., Hidayatullah, H.T., Abdullah, D. & Muslihati. (2020). Pelaksanaan Layanan Cyber Counseling Pada Era Society 5.0: Kajian Konseptual. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Universitas Negeri Malang, 5, 73–79.

Shihab, M. Quraish. (2011). Tafsir Al-Misbah, Pesan, Kesan, dan Keserasian Al- Qur’an vol. 3, Jakarta: Lentera.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i2.15006

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia