Validitas Penuntun Praktikum Berbasis PjBL Untuk Menanamkan Karakter Profil Pelajar Pancasila Materi Proses Pengaturan Tumbuhan
Abstract
The development of practicum guides in the form of flipbooks based on project base learning (PjBL) is easy to use and is expected to instill the character of the Pancasila student profile in accordance with the demands of the Independent Curriculum. This study aims to test the validity of PjBL-based practicum guidance on the process of plant management in class XI. This research is Research and Development by following the Borg and Gall model procedure, which consists of four stages: (1) research and data collection, (2) product planning, (3) product development, and (4) product validation. The instrument used in this study is in the form of a validation questionnaire. The data collection technique of this research is through filling out a questionnaire filled out by 2 material experts and 2 media experts who are lecturers at IAIN Palangka Raya as validators for practicum guidance. The validation results showed that (1) the validity in terms of material with an average increased from 74% in the first stage and to 83.6% in the second stage, thus changing the category from valid to very valid; (2) the validity in terms of media results in the first stage with an average of 79% increased to 84.4% in the second stage and changed the category from valid to very valid. Thus, that the developed practicum guide can be tested at the next stage of development.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, E., Sukardi, & Idris, M. (2023). Analisis Kegiatan P5 dalam Penerapan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah di SMA Maitreyawira Palembang. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 21(2), 442–451.
Angelia, D., Puspitasari, I., & Arifin, S. (2022). Model Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek ditinjau dari Kurikulum Merdeka dalam Menjelaskan Kreativitas Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2).
Anwar, R. N. (2022). Persepsi Guru PAUD Terhadap Pembelajaran Paradigma Baru Melalui Kurikulum Merdeka. AZZAHRA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 98–109. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221
Effendi, H., & Hendriyani, Y. (2016). Pengembangan Model Blended Learning Interaktif dengan Prosedur Borg and Gall. Seminar Pendidikan Internasional (ISE), 62–70.
Hasanah, A. M., Ismail, & Mukhlishoh, S. (2019). Pengembangan Modul Biologi Terintegrasi Nilai Islam pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. Bioeduca: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 17–28. https://doi.org/10.21580/bioeduca.2019.10.2.2806
Heldalia, Purwaningsih, S., & Darmaji. (2021). Studi Pendahuluan sebagai Dasar Pengembangan Penuntun Praktikum Berbasis Keterampilan Proses Sains Pada Materi Optik Geometri untuk SMP/MTs. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, 5(1), 252–257.
Indrayani, S. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Metode Project Based Learning berbasis Praktikum Biologi. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru XIV, 14(1), 317–328.
Jannah, W. (2023). Pengembangan Penuntun Praktikum Online Fisika Dasar 1 Berbasis Model Project Based Learning pada Materi GLB dan GLBB dengan Aplikasi Tracker. Universitas Jambi.
Maydoantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Cevelopment). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia.
Mulyadi, D. udi, Wahyuni, S., & Handayani, R. D. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 296–301.
Mustakim, Z. (2015). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Flash Flib Book terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Pernapasan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Nahdiyah, U., Arifin, I., & Juharyanto. (2022). Pendidikan Profil Pelajar Pancasila Ditinjau dari Konsep Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Anak Usia Dini.
Nengsih, S. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi Umum Berbasis Inkuiri Terbimbing Mahasiswa Biologi STKIP Payakumbuh. Jurnal Iptek Terapan, 10(1), 47–55. https://doi.org/10.22216/jit.2016.v10i1.343
Ningsih, A. P., Purwaningsih, S., & Darmaji. (2021). Pengembangan penuntun Praktikum Ekektronik Berbasis Keterampilan Proses Sains Materi Suhu dan Kalor untuk SMP/MTs. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, 5(1), 242–251.
Nurussaniah, & Nurhayati. (2016). Pengembangan Penuntun Praktikum Fisika Dasar 1 Berbasis Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) , 5(1). https://doi.org/10.21009/0305010214
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3274
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (23rd ed.). ALFABETA cv.
Sukmadinata, N. S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya.
Susilawati, F., Gunarhadi, & Hartono. (2020). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik dalam Peningkatan Karakter Peduli Lingkungan Siswa. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 62–68.
Widayanto, & Farida, A. (2022). Implementasi PjBL dalam Meningkatkan Karakter Pelajar Pancasila Materi Pembelajaran Pertumbuhan Makhluk Hidup Siswa Kelas IIIB MI Sunan Muria Poncokusumo Kabupaten Malang. Jurnal Perspektif, 15(2), 227–235.
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i2.13352
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia