Analisis Pelaksanaan Rujukan Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS Kesehatan di Puskesmas Mataram

I Gede Yasa, Lalu Sulaiman, Karjono Karjono

Abstract


The referral system is a healthcare management system that carries out the transfer of mutually accountable responsibilities for a specific medical case or health problem either vertically, meaning from a less capable unit to a more capable unit, or horizontally, meaning among units of similar capabilities. The referral system regulates the flow of where someone with a particular health problem should seek examination for their health issues. The purpose of this research is to analyze the Implementation of Outpatient Referral for Participants of the Health Social Security Agency (BPJS Kesehatan) at Mataram Community Health Center. The method used in this research employs a qualitative descriptive approach to gain an overview of the analysis of outpatient referral implementation for BPJS Kesehatan participants at Mataram Community Health Center. Descriptive means that the data collected are in the form of words, images, and not numerical values. The findings of the research indicate that the implementation of outpatient referral at the Community Health Center shows that it has not fully run smoothly. Patient knowledge varies, with some understanding and others not understanding. The facilities and infrastructure are still lacking, some diseases diagnosed under code 144 are still referred, many referrals are initiated by the patients themselves, and there are outpatient referrals from outside healthcare facilities.

Keywords


Social Security Health Agency, Referral, First Level Health Facilities.

Full Text:

Full Paper

References


Alawi, M., Junadi, P., & Latifah, S. N. (2017). Analisis Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Tingginya Rujukan Kasus Non Spesialistik Pasien Jaminan Kesehatan Nasional pada Puskesmas di Kabupaten Sukabumi Tahun 2015. Jurnal Ekonomi Kesehatan, 2(1), 17-23. http://dx.doi.org/10.7454/eki.v2i1.1954

Andiaswaty, H., Nyorong, M., & Hadi, A. J. (2020). Analisis Pelaksanaan Rujukan Pasien Rawat Jalan Tingkat Pertama Peserta BPJS Kesehatan di Puskesmas Padangmatinggi Kota Padangsidimpuan. Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI), 3(2), 143-147. https://doi.org/10.56338/mppki.v3i2.1084

Astuti, H., & Sujarwoko. (2022). Efektifitas Penerapan Program Sistem Informasi Manajemen Puskesmas pada Puskesmas Mataram Tahun 2022. Nusadaya : Journal of Multidiciplinary Studies, 1(4), 32-38.

Buwono, P. W., Sofiana, N. A., Sjahruddin, C., Diana, E. S., Mansyah., Rizal, E., Hendrarto., Baharuddin, M., Juniastuti, D., Sudarsono., & Rulliyansyah. (2016). Penataan Sistem Pelayanan Kesehatan Rujukan. Jakarta: Ikatan Dokter Indonesia.

Efendi, I., Sukri, A., & Safnowandi, S. (2021). Workshop Pembuatan Preparat Semi Permanen sebagai Media Pembelajaran bagi Guru Biologi di MA NW Kayangan Kabupaten Lombok Barat. Nuras : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.36312/njpm.v1i1.2

Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Rosdakarya.

Mukti, T. C. (2017). Pengaruh Standar Operasional Prosedur (SOP) Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 2(1), 14-26.

Notoatmodjo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Nurlan, N., Fitriadi, I., Safnowandi, S., Lukitasari, D., & Suadi, T. (2023). Sosialisasi Perilaku Hidup Bersih dan Sehat serta Pemahaman Deteksi Dini Gejala Coronavirus Disease 2019 (Covid-19). Nuras : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 72-78. https://doi.org/10.36312/nuras.v3i2.184

Pamungkas, G., & Kurniasari, N. (2019). Hubungan Kelengkapan Sarana dan Prasarana Puskesmas dengan Kepuasan Pasien di Puskesmas Melong Asih Kota Cimahi Tahun 2019. Immanuel : Jurnal Ilmu Kesehatan, 13(2), 60-69. http://dx.doi.org/10.36051/jiki.v13i2.92

Peraturan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Nomor 2 Tahun 2015 tentang Norma Penetapan Besaran Kapitasi dan Pembayaran Kapitasi Bebasis Pemenuhan Komitmen Pelayanan pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama. 2015. Jakarta: Direktorat Jenderal Peraturan Perundang-undangan Republik Indonesia.

Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 28 Tahun 2014 tentang Pedoman Pelaksanaan Program Jaminan Kesehatan Nasional. 2014. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 001 Tahun 2012 tentang Sistem Rujukan Pelayanan Kesehatan Perorangan. 2012. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2016 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Presiden Nomor 12 Tahun 2013 tentang Jaminan Kesehatan. 2016. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.

Purwandari, F., Rahmalia, S., & Sabrian, F. (2014). Efektifitas Terapi Aroma Lemon terhadap Penurunan Skala Nyeri pada Pasien Post Laparatomi. Jurnal Online Mahasiswa, 1(1), 1-6.

Ramadhani, S. N. (2020). Studi Literatur: Analisis Faktor Penyebab Tingginya Angka Rujukan di Puskesmas pada Era JKN. Media Gizi Kesmas, 9(2), 57-66.

Rosnaeni. (2019). Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan. Inspiratif Pendidikan, 8(1), 32-43. https://doi.org/10.24252/ip.v8i1.10226

Safnowandi, S., Abidin, Z., Dewi, I. N., Efendi, I., & Utami, S. D. (2022). Pelatihan Pengolahan Jagung bagi Masyarakat Dusun Senyiur Kabupaten Lombok Timur. Nuras : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 15-22. https://doi.org/10.36312/njpm.v2i1.49

Saprilliani., Ginting, R., & Girsang E. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Angka Rujukan Pasien Peserta Kartu Indonesia Sehat (KIS) di Puskesmas Tanah Tinggi Kecamatan Binjai Timur Kota Binjai Tahun 2018. Jurnal Kesehatan Masyarakat dan Lingkungan Hidup, 4(1), 1-9.

Shubhan, H., Kagramanto, L. B., & Santoso, U. (2018). Rancangan Model Optimalisasi Puskesmas sebagai Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama (FKTP) untuk Meningkatkan Pelayanan Kesehatan Peserta BPJS. Laporan Penelitian. Universitas Airlangga.

Simanjuntak, L., Lie, D., Efendi., & Inrawan, A. (2018). Pengaruh Peran Kepemimpinan dan Kerjasama Tim terhadap Kinerja Pegawai pada Badan Kepegawaian Daerah Kota Pematangsiantar. Sultanist : Jurnal Manajemen dan Keuangan, 6(1), 12-24. https://doi.org/10.37403/sultanist.v6i1.111

Thabrany, H., Setiawan, E., Puteri, G. C., Qodarina, U. K., Pujiastuti, A. S., Aisyah, W., Gadistina, W., & Martiningsih, D. (2017). Studi Evaluasi Penyelenggaraan Sistem Rujukan Berjenjang Era JKN-KIS. Jakarta: BPJS Kesehatan Republik Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i1.10595

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia