Pengembangan Media Pembelajaran Herbarium Barcode pada Materi Pteridophyta

Krisdayanti Krisdayanti, Anandita Eka Setiadi, Ari Sunandar

Abstract


Generation Z students like things related to smartphones as well as practical and interesting teaching materials. This research aims to determine the validity value and students' responses to barcode herbarium teaching material products on pteridophyta material. Researchers use the R&D method with the Borg and Gall development model, including stages: 1) research and data collection; 2) planning; 3) product development; 4) initial field trials; 5) trial revision; 6) field trials; and 7) improvement of the resulting product. The tools used for data collection were validation questionnaires and student responses. The assessment results show that the media that has been developed is very valid in the media aspect (95%) and material (90.47%), and valid in the language aspect (80%). Students gave very good responses to the herbarium barcode learning media in small-scale trials (83.97%), as well as large-scale trials (84.56%), it was concluded that the media developed was effective and received very good responses from students.


Keywords


Barcode, Herbarium, Pteridophyta.

Full Text:

Full Paper

References


Amir, M., Muris, M., & Arsyad, M. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengalaman pada Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pinrang. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 11(3), 202-213. https://doi.org/10.35580/jspf.v11i3.1756

Anas, S. (2015). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Bintiningtiyas, N., & Lutfi, A. (2016). Pengembangan Permainan Varmintz Chemistry sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Periodik Unsur. Unesa Journal of Chemical Education, 5(2), 302-308. https://doi.org/10.26740/ujced.v5n2.p%25p

Bria, E. J., Obenu, N. M., & Mere, J. K. (2023). Pelatihan Pembuatan Herbarium Kering sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Kefamenanu. Jurnal Pasopati, 5(1), 37-43. https://doi.org/10.14710/pasopati.2023.17369

Budiastui, D., & Bandur, A. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Firmansyah, G., & Hariyanto, D. (2019). Penggunaan QR Code pada Dunia Pendidikan : Penelitian Pengembangan Bahan Ajar. Sportif : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 5(2), 265-278 https://karya.brin.go.id/id/eprint/18764

Fitriyanti, M., Maasawet, E. T., & Boleng, D. T. (2021). Analisis Permasalahan Guru Terkait Media Pembelajaran Biologi Berbasis Aplikasi Mobile Learning Menggunakan Teknik Mnemonik Verbal. Jurnal Pendidikan, 9(2), 67-72. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v9i2.1148

Gunawan, A. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Slims Senayan Versi 7 Cendana Portable dalam Pembuatan Barcode Koleksi Perpustakaan Pusat Riset Perikanan. Jurnal Pari, 3(2), 113-117.

Herdani, T. P., Sartono, N., & Evriyani, D. (2018). Development of Modified Monopoly Game as a Learning Media on Endocrine System (Research and Development at Senior High School 1 Jakarta). Biosfer : Jurnal Pendidikan Biologi, 8(1), 20-28. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.8-1.3

Iqbal, W. M. G., Fadhilah, R., & Hardianti, D. (2018). Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Wondershare Quiz Creator pada Materi Koloid Kelas XI di SMA Koperasi Pontianak. Jurnal Ilmiah Ar-Razi, 6(1), 11-19. http://dx.doi.org/10.29406/arz.v6i1.937

Kamelia, N., Yeni, L. F., & Candramila, W. (2022). Pengembangan Flash Flipbook sebagai Media Pembelajaran pada Submateri Peranan Jamur di Kelas X SMA. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 10(1), 252-265. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v10i1.4999

Mansur, A., & Ridwan. (2022). Karakteristik Siswa Generasi Z dan Kebutuhan Akan Pengembangan Bidang Bimbingan dan Konseling. Jurnal Ilmu Kependidikan, 17(1), 120-130. https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5922

Minah, F. N., Ami, M. S., & Meishanti, O. P. Y. (2018). Pengembangan Herbarium Pteridophyta yang Diperoleh di Area Wisata Kedung Cinet Jombang sebagai Media Pembelajaran Botani Tumbuhan Rendah. Journal of Education and Management Studies, 1(2), 43-50.

Nurlia., Nur, A., & Muzain, D. (2022). Pelatihan Pembuatan Herbarium Kering dan Indetifikasi Tumbuhan Berbasis Lingkungan Sekolah di SMP 2 Batui Kabupaten Banggai. Resona : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 6(2), 138-145. http://dx.doi.org/10.35906/resona.v6i2.1204

Okpatrioka. (2023). Research and Development (R&D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154

Rezeqi, S., & Handayani, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pteridophyta Berbasis Herbarium. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(1), 36-41. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i1.9171

Riyanti, T., Agustina, T. W., & Hadiansah. (2021). Pengembangan Kartu Games Make a Match Berbasis QR Code untuk Meningkatkan Kognitif Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 11(1), 1-8. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v11i1.12195

Saleh, H. I., B, N., & Jumadi, O. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Alat Peraga terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas VIII SMP Negeri 2 Bulukumba. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 4(1), 7-13. https://doi.org/10.35580/sainsmat4112802015

Saputri, M., Muliadi, A., & Safnowandi, S. (2022). Profil Minat Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Kelas XI. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(3), 148-155. https://doi.org/10.36312/ejiip.v2i3.98

Wicaksono, D. P., Kusmayadi, T. A., & Usodo, B. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbahasa Inggris Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences) pada Materi Balok dan Kubus untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(5), 534-549.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i1.10468

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia