PERAN PENGAWAS PAI DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU PAI SD DI LOMBOK BARAT

Lu`luin Najwa

Abstract


Abstract (English):

This research was motivated by the lack of optimal supervision of West Lombok Elementary School PAI teachers. The purpose of this study is to describe PAI supervisors' role in improving PAI teachers' performance in elementary schools. The method used in this study is descriptive qualitative. The results showed that the role of PAI supervisors in improving teacher performance was carried out by 1) ensuring the implementation of the curriculum; 2) Supervise learning activities; 3) Provide guidance and supervision to teachers; 4) Monitor student progress; 5) Organizing training and workshops; 6) Coordinate with related parties; 7) Implement program evaluation and development; and 8) Maintain ethics and professionalism. Improving the performance of PAI teachers in elementary schools needs to pay attention to all aspects of supervision, supervision needs to be held on a scheduled basis by giving firmness to teachers to complete matters related to the implementation of learning.

Key Words: Supervisor, teacher performance

 

Abstrak (Indonesia):

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh belum optimalnya pengawasan terhadap guru PAI di SD Lombok Barat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peran pengawas PAI dalam meningkatkan kinerja guru PAI di SD. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran pengawas PAI dalam Meningkatkan kinerja guru dilakukan dengan 1) memastikan pelaksanaan Kurikulum; 2) Mengawasi kegiatan pembelajaran; 3) Memberikan bimbingan dan supervisi kepada guru; 4) Memonitor perkembangan siswa; 5) Menyelenggarakan pelatihan dan workshop; 6) Berkoordinasi dengan pihak terkait; 7) Menerapkan evaluasi dan pengembangan program; dan 8) Menjaga etika dan profesionalisme. Peningkatan kinerja guru PAI di SD perlu memperhatikan segala aspek pengawasan, supervisi perlu diadakan terjadwal dengan memberikan ketegasan pada guru untuk melengkapi hal-hal yang bersangkutan dengan pelaksanaan pembelajaran.

Kata Kunci: Pengawas, Kinerja Guru


Full Text:

PDF

References


Darmawan, I.P.A. (2021). Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan”Model, Teknik Dan Impelementasi”. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Marantika. (2020). Manajemen Humas Sekolah. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Na’im, Z. (2021). Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Serdamayanti. (2016). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana. (2012). Pengawas dan Kepengawasan: Memahami Tugas Pokok, Fungsi, peran dan Tanggung Jawab Pengawas Sekolah. Cikarang: Binamitra Publishing.

Sulaeman, D. (2022). Impelementasi Media Peraga dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1) 71-77. https://doi.org/https:doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3035

Supriani, Y. (2022). Peran Manajemen Kepemimpinan dalam Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 332-338. https://doi.org/https://doi.org/10.54371/jiip.v5i.417

Keputusan Menteri Agama Nomor 211. (2011). Pedoman Pengembangan Standar Nasional Pendidikan Agama Islam.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v11i2.9248

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.