IMPLEMENTASI PROJEK KEWIRAUSAHAAN DALAM MENDUKUNG PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SMAN 1 SIKUR

Hardiansyah Hardiansyah

Abstract


Abstract: Pancasila Student Profile Entrepreneurship is able to realize idealistic dreams and develop their own potential with the emergence of 6 elements of the Pancasila Student Profile in Entrepreneurship Activities. The data analysis technique used in this study is descriptive qualitative data analysis using a qualitative triangulation model. The results of this study are the development of entrepreneurial projects in supporting the profile of Pancasila students in the form of the Merdeka curriculum which is modified into 1 program, the Entrepreneurship Project program where the program is scheduled on Fridays and Saturdays and the person in charge appears on a schedule that implements the learning process of entrepreneurship projects so as to develop talent in students and enthusiasm in creating a product, such as Typical Sasak Food, Typical Sasak Snacks (cakes), Candied Papaya, Efficacious Drinks, and Crafts. In the Entrepreneurship Project that supports the profile of Pancasila student profiles, SMAN 1 Sikur applies the independent curriculum (School of Mobilization), as it can encourage an entrepreneurial spirit through the Project to Strengthen Pancasila Student Profiles (P5) with the theme of entrepreneurship. Where the teacher of SMAN 1 Sikur hopes that with this the teacher becomes a facilitator and students must play an active role in the process or carry out activities in learning.

 

Keywords: Entrepreneurship Project, Profile of Pancasila Supporters.

 

Abstrak: Profil Pelajar Pancasila Kewirausahaan mampu mewujudkan mimpi idealisme dan mengembangkan potensi diri sendiri dengan munculnya 6 Elemen Profil Pelajar Pancasila dalam berkegiatan Kewirausahaan. Tehnik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu analisis data kualitatif deskriptif dengan model Triangulasi kualitatif. Hasil penelitian ini diperoleh informasi dan data tentang implementasi projek kewirausahaan dalam mendukung profil pelajar pancasila dituangkan ke dalam Kurikulum Merdeka yang di modifikasi menjadi 1 program, program projek kewirausahaan yang dimana program itu disusun terjadwal pada hari Jum’at dan hari Sabtu dan muncul penanggung jawab secara terjadual itulah yang mengimplementasikan pada proses pembelajaran projek kewirausahaan sehingga mengembangkan bakat pada siswa dan semangat dalam menciptakan sebuah prodak, seperti Makanan Khas Sasak, Jajanan (kue) Khas Sasak, Manisan Pepaya, Minuman yang Berkhasiat dan Kerajiaan Tangan. Dalam Projek kewirausahaan yang mendukung profil pelajar pancasila SMAN 1 Sikur mengaplikasikan kurikulum merdeka (Sekolah Penggerak), sebagai dapat mendorong jiwa kewirausahaan melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) tema kewirausahaan. Dimana guru SMAN 1 Sikur berharap dengan adanya hal tersebut guru menjadi fasilitator dan siswa yang harus berperan aktif dalam proses atau berkegiatan dalam pembelajaraan.

 

Kata Kunci: Projek Kewirausahaan, Profil Pendukung Pancasila.


Full Text:

PDF

References


Aslan, A. (2016). Kurikulum Pendidikan Vs Kurikulum Sinetron. Khazanah: Jurnal Studi

Fahmi, Irham. (2013). Kewirausahaan Teori, Kasus dan Solusi. Bandung: Alfabeta.

Hendrawan, J. S., & Sirine, H. 2017. Pengaruh Sikap Mandiri, Motivasi, Pengetahuan KewirausahaanTerhadap Minat

http://eprints.polsri.ac.id.754/3/BAB_II.fdp. TINJAUAN PUSTAKA 2.1. Pengertian Kewirausahaan menurut Fahmi (2013:1)

Kemendikbud Ristek. (2021). Panduan Pengembangaan Projek Pelajar Pancasila. In Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Lorinda. 2014:38. Teknik Penarikan sampel Berdasarkan Sampel

Marganingsih, Tintri. (2013). “peran mata pelajaran kewirausahaan dalam mengembangkan jiwa Kewirausahaan siswa kelas XI di SMK 8 Semarang”. Journal of education, society and culture.

Menurut Hisrich et.al dalam slamet et.al (2014 : 5).

Menurut Imran Tulus “panduan pembelajaran dan assesmen Kurikulum 2013”.

Menurut Wininatin Khamimah (2021). Jurnal Disrupsi Bisnis 4 (3), 228- 240,2021.

Moleong, j, Lexy. 2013: 04. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan Pendidikan Dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Uniga, 8(1), 28-37

Stiawan 2021. “ jurnal kurikulum Merdeka vs Kurikulum Penyempurnaan Kurikulum K13.

Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung :

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sutopo, HB. 2002. Metodologi penelitian kualitatuf (dasar teori dan terapannya dalam penelitian). Surakarta: UNS Press

Yuyus Suryana & Kartib bayu, Kewirausahaan: Pendekatan KarakteristikWirausahawan Sukses, (jakarta: kencana, 2010), hlm. 38.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v11i2.9247

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.