Educational Supervision as a Strategic Instrument in the Professional Development of Teachers at SMP Angkasa Margahayu
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16922Abstract
Educational supervision plays a strategic role in improving teacher competence and learning quality, particularly in secondary schools. However, supervision in Indonesia is often administrative and lacks adaptability to institutional dynamics. This study aims to analyze the contribution of supervision to the development of teachers' teaching skills, evaluate effective supervision models, and identify challenges in implementing innovative supervision at SMP Angkasa Margahayu, Indonesia. This study employs a descriptive qualitative approach with data collection techniques, including in-depth interviews, participatory observation, and document analysis. The informants consisted of the school principal and eight active teachers. Data were analyzed thematically using triangulation techniques to enhance the validity of the findings. Collaborative, reflective, and training-based supervision significantly improves teachers' pedagogical skills. An effective supervision model involves peer mentoring, constructive feedback, and technology use. However, teacher resistance, time constraints, limited resources, and external involvement remain major challenges to its implementation. Strategically and contextually designed supervision can serve as a sustainable instrument for teachers’ professional development. Integration of reflective approaches and structural policies is needed to overcome implementation barriers.
Keywords: Educational supervision, Strategic Instrument, Profesional
Abstrak. Supervisi pendidikan memainkan peran strategis dalam meningkatkan kompetensi guru dan mutu pembelajaran, terutama di sekolah menengah. Namun, pelaksanaan supervisi di Indonesia kerap bersifat administratif dan kurang adaptif terhadap dinamika institusi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kontribusi supervisi terhadap pengembangan keterampilan mengajar guru, mengevaluasi model supervisi yang efektif, dan mengidentifikasi tantangan implementasi supervisi inovatif di SMP Angkasa Margahayu. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara mendalam, observasi partisipatif, dan studi dokumentasi. Informan terdiri dari kepala sekolah dan delapan guru aktif. Data dianalisis secara tematik menggunakan teknik triangulasi untuk meningkatkan validitas temuan. Supervisi yang bersifat kolaboratif, reflektif, dan berbasis pelatihan menunjukkan kontribusi nyata terhadap peningkatan keterampilan pedagogis guru. Model supervisi efektif melibatkan peer mentoring, feedback konstruktif, dan pemanfaatan teknologi. Namun, resistensi guru, keterbatasan waktu, sumber daya, dan keterlibatan eksternal masih menjadi tantangan besar dalam pelaksanaannya. Supervisi yang dirancang secara strategis dan kontekstual mampu menjadi instrumen pembinaan profesional guru yang berkelanjutan. Diperlukan integrasi antara pendekatan reflektif dan kebijakan struktural untuk mengatasi hambatan implementasi.
Kata kunci: Supervisi pendidikan; Instrumen Strategi, Profesional.
References
Anwar, S. (2024). Education as a Practice of Liberation: A Synthesis of Freire’s and Habermas’ Philosophical Contributions to Emancipatory Consciousness. AIM: Journal of Islamic Education Management, 2(3), 228–247.
Anwar, S., & Umam, H. (2020). Transformative Education: Emphasizing 21st Century Skills and Competencies in The Independent Learning Curriculum. AIM: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.15575/aim.v1i1.28886
Anwar, S., Maulani, F., Lutfiah, W., Syadiah, S. I. H., & Azizah, A. S. N. (2025). Integrasi Nilai Ketauhidan dan Ekopedagogi dalam Kurikulum Madrasah Ibtidaiyah untuk Penguatan Karakter Peduli Lingkungan. TSAQAFATUNA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(1).
Amri, A. (2019). Peningkatan mutu pembelajaran melalui supervisi akademik berdasarkan mutu standar proses pembelajaran. https://doi.org/10.31227/osf.io/25d3a
Candrasari, I., Humaidi, M. N., & Arifin, S. (2023). Sekolah ramah anak dalam perspektif pendidikan agama Islam pada jenjang pendidikan dasar. Fikrotuna: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 16(2). https://doi.org/10.32806/jf.v16i02.6260
Dewau, R., Muche, A., Fentaw, Z., Yalew, M., Bitew, G., Amsalu, E. T., Arefaynie, M., & Mekonen, A. M. (2021). Time to initiation of antenatal care and its predictors among pregnant women in Ethiopia: Cox-Gamma shared frailty model. PLOS ONE, 16(1), e0246349. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246349
Firmansyah, H. (2024). Implementasi model pembelajaran kooperatif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis pada siswa dalam pembelajaran sejarah. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2). https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30440
Hidayah, Y., & Ulfah, R. A. (2020). Mengembangkan keterampilan berpikir kritis melalui pendidikan kewarganegaraan di perguruan tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 275–281. https://doi.org/10.17977/um019v4i2p275-281
Hodin. (2020). Manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di SMP Negeri 02 Purworejo. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam dan Studi Sosial, 4(1), 21–34. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v4i1.211
Jannah, L., & Khatipah. (2024). Revitalisasi manajemen pembiayaan gratis dalam meningkatkan profesionalitas mutu pendidikan di MTs NU 03 Klabang Bondowoso. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam, 6(2), 10–25. https://doi.org/10.30739/jmpid.v6i2.3360
Jokomarsono, W. (2019). Supervisi edukatif kolaboratif secara periodik sebagai upaya peningkatan kinerja guru dalam pembelajaran. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 4(1), 42–59. https://doi.org/10.26740/jdmp.v4n1.p42-59
Lestari, S. (2019). Implementasi manajemen berbasis sekolah (MBS) dalam meningkatkan kompetensi guru di SD Negeri Kalisari II/513 Surabaya. Kabilah: Journal of Social Community, 4(1), 23–34. https://doi.org/10.35127/kbl.v4i1.3434
Majir, A., & Kurniawan, Y. (2020). Pengaruh penegerian madrasah terhadap manajemen peningkatan mutu pendidikan di MAN 2 Manggarai, Nusa Tenggara Timur. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 120–135. https://doi.org/10.14421/manageria.2020.51-09
Mubarok, R. (2021). Pengembangan manajemen sumber daya manusia di lembaga pendidikan Islam. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 17–29. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183
Muslimin, I. (2023). Meningkatkan profesionalisme guru dengan model, pendekatan dan teknik supervisi pendidikan di era Society 5.0. Talim, 2(1), 22–35. https://doi.org/10.59098/talim.v2i1.877
Nantara, D. (2021). Menumbuhkan berpikir kritis pada siswa melalui peran guru dan peran sekolah. JT, 6(1), 34–45. https://doi.org/10.55719/jt.v6i1.222
Noviandari, H., & Mujahada, K. S. (2023). Manajemen tenaga kependidikan di sekolah dasar Islam terpadu. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 50–61. https://doi.org/10.54396/alfahim.v5i1.567
Rasyidi, M. (2020). Pengaruh pembelajaran SETS pada kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Nusra: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 12–20. https://doi.org/10.55681/nusra.v1i2.139
Riyad, M., Ali, A., Septiani, D., Masyani, K., Irfani, A., Zahrotunnzibah, A., Dardiri, D., Badriah, S., & Abidin, Z. (2022). Manajemen peningkatan mutu untuk mewujudkan pendidikan berkualitas. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 45–55. https://doi.org/10.56146/edusifa.v6i2.29
Rohimah, R. (2023). Manajemen pembelajaran pendidikan agama Islam sebagai upaya guru dalam menangani siswa underachiever. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 112–120. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v6i2.3303
Rukayah, R. (2018). Peningkatan kompetensi guru dalam perencanaan pembelajaran tematik melalui supervisi kelompok pendekatan kolaboratif. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 37–46. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i1.p37-46
Sakti, A. M. T., Ajis, S. Z. M., Azlan, A. A., Kim, H. J., Wong, E., & Mohamad, E. (2022). Impact of COVID-19 on school populations and associated factors: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 4024. https://doi.org/10.3390/ijerph19074024
SAUFI, M., & Muslimah, M. (2023). Inovasi pendidikan Islam melalui peningkatan profesional guru agama Islam. Manajerial: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 2(4), 45–55. https://doi.org/10.51878/manajerial.v2i4.1896
Subianto, B., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis implementasi program Adiwiyata di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1922–1930. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.900
Suseny, R. A. (2023). Metode pembelajaran pada pendidikan: Inovasi pendidikan guru pembelajaran sejarah. https://doi.org/10.31219/osf.io/5wuzx
Wulandari, C., Suhardi, S., & Syamsi, K. (2023). Analisis kebutuhan keterampilan membaca kritis siswa kelas VII. Diksa: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 100–112. https://doi.org/10.33369/diksa.v8i2.26229
Zakaria, I., Suyono, S., & Priyatni, E. T. (2021). Dimensi berpikir kritis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(10), 1450–1463. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i10.15072
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â