Analysis of Student Management Strategies in Strengthening Extracurricular Achievements in Scouting at SMAN 1 Cisaga Ciamis
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16703Abstract
This study aims to analyze student management strategies in supporting extracurricular Scout activities and their impact on character building and student achievement at SMAN 1 Cisaga, Ciamis. The background of this study is based on the reality of the low effectiveness of scout activities in schools, which results in minimal student involvement and suboptimal character-building outcomes. This study employed a qualitative approach using a case study method. Data were collected through in-depth interviews, observations, and documentation and analyzed using Miles and Huberman’s interactive model. The results indicate that the main challenges in implementing scouting activities include low student participation, limited resources, low motivation, insufficient trainer training, and poor communication. The student management strategies implemented include the development of participatory programs, capacity building for instructors, and creating a supportive environment. Systematic scouting activities have been shown to improve discipline, leadership, independence, and academic achievement among students. This study recommends strengthening participatory and evaluative extracurricular management policies and cross-sector collaborations to support successful character building through scouting. These findings are expected to contribute to more responsive and contextual educational management practices at the secondary-school level.
Keywords: Student Management, Scouting, Extracurricular
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis strategi manajemen kesiswaan dalam mendukung kegiatan ekstrakurikuler Pramuka dan dampaknya terhadap pembentukan karakter serta prestasi siswa di SMAN 1 Cisaga, Ciamis. Latar belakang penelitian didasarkan pada realitas rendahnya efektivitas pelaksanaan Pramuka di sekolah, yang berakibat pada minimnya keterlibatan siswa dan tidak optimalnya hasil pembinaan karakter. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi, kemudian dianalisis menggunakan model interaktif Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tantangan utama dalam pelaksanaan kegiatan Pramuka meliputi partisipasi siswa yang rendah, keterbatasan sumber daya, rendahnya motivasi, kurangnya pelatihan pembina, dan lemahnya komunikasi. Strategi manajemen kesiswaan yang diterapkan meliputi penyusunan program partisipatif, pengembangan kapasitas pembina, dan penciptaan lingkungan pendukung. Kegiatan Pramuka yang dikelola secara sistematis terbukti mampu meningkatkan kedisiplinan, kepemimpinan, kemandirian, serta prestasi akademik siswa. Penelitian ini merekomendasikan penguatan kebijakan manajemen ekstrakurikuler berbasis partisipatif dan evaluatif, serta kolaborasi lintas pihak untuk mendukung keberhasilan pembinaan karakter melalui Pramuka. Temuan ini diharapkan berkontribusi terhadap praktik manajemen pendidikan yang lebih responsif dan kontekstual di tingkat sekolah menengah.
Kata kunci: Manajemen Kesiswaan, Pramuka, Ekstrakurikuler
References
Anwar, S. (2024). Education as a Practice of Liberation: A Synthesis of Freire’s and Habermas’ Philosophical Contributions to Emancipatory Consciousness. AIM: Journal of Islamic Education Management, 2(3), 228–247.
Anwar, S., & Umam, H. (2020). Transformative Education: Emphasizing 21st Century Skills and Competencies in The Independent Learning Curriculum. AIM: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.15575/aim.v1i1.28886
Anwar, S., Maulani, F., Lutfiah, W., Syadiah, S. I. H., & Azizah, A. S. N. (2025). Integrasi Nilai Ketauhidan dan Ekopedagogi dalam Kurikulum Madrasah Ibtidaiyah untuk Penguatan Karakter Peduli Lingkungan. TSAQAFATUNA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(1).
Asih, D. A., & Hasanah, E. (2021). Manajemen kesiswaan dalam peningkatan prestasi siswa sekolah dasar. Academy of Education Journal, 12(2). https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.461
Bahri, D., & Basri, S. (2021). Manajemen program Adiwiyata sekolah di SD BTN IKIP 1 Makassar. Jurnal Administrasi Kebijakan dan Kepemimpinan Pendidikan (Jak2p), 2(2). https://doi.org/10.26858/jak2p.v2i2.11962
Devi, I., & Simbolon, A. M. Y. (2023). Implementasi manajemen kesiswaan di SMAN 1 Tigo Nagari. Al-Marsus: JMPI, 1(1). https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6454
Dewi, E., Syukri, M., & Usiono. (2022). Manajemen kesiswaan dalam pengembangan potensi peserta didik di Madrasah Aliyah Swasta Yaspi Labuhan Deli. Algebra Jurnal Pendidikan Sosial dan Sains, 2(4). https://doi.org/10.58432/algebra.v2i4.575
Erliansyah, D. (2023). Implementasi pendidikan karakter disiplin dalam proses pembelajaran dan kegiatan ekstrakurikuler Pramuka: Sebuah tinjauan studi kepustakaan. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 12(2). https://doi.org/10.24036/jbmp.v12i2.125664
Fachruddin, F., Amiruddin, A., Lidan, A., Putra, E., Nasution, S., & Yuliana, Y. (2022). Pengaruh manajemen kesiswaan terhadap prestasi belajar peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2166
Hardiani, H. (2022). Strategi wakil kepala sekolah bidang kesiswaan dalam menanamkan nilai-nilai kedisiplinan siswa MTs DDI Ujung Lero. Comserva: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(7). https://doi.org/10.59141/comserva.v2i7.444
Haryanto, H. (2024). Evaluasi program ekstrakurikuler Pramuka dalam membentuk karakter disiplin di SDN Rambutan 03. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(8). https://doi.org/10.59141/japendi.v5i8.3258
Hasanah, R., & Sukri, S. (2023). Manajemen ekstrakurikuler Pramuka dalam meningkatkan mutu peserta didik di Madrasah Tsanawiyah (MTs) Margaharja Ciamis. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1). https://doi.org/10.25157/jwp.v10i1.9565
Hasnadi, H. (2022). Manajemen peserta didik pada satuan pendidikan. Manajemen Pendidikan, 17(2). https://doi.org/10.23917/jmp.v17i2.20240
Holmes, K., & Prieto, E. (2018). Student and staff perceptions of a learning management system for blended learning in teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 43(3). https://doi.org/10.14221/ajte.2018v43n3.2
Komarudin, D., & Anwar, S. (2024). Environmental Awareness: A Phenomenological Study of Al-Faruq and Bahrul Hidayah Islamic Boarding Schools in Bandung. International Journal of Nusantara Islam, 12(2), 150–160. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/ijni.v12i2.44051
Lestari, N., & Ali, A. (2022). Strategi pembinaan karakter pada santri melalui ekstrakurikuler Pramuka di Pondok Pesantren Darussalam Bogor. Tadbiruna, 2(1). https://doi.org/10.51192/tadbiruna.v2i1.366
Musrianah, M., Abdullah, G., & Murniati, N. A. N. (2022). Implementasi pendidikan karakter melalui ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.7992
Nopiyerto, N. (2021). Manajemen pembiayaan pendidikan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 15(2). https://doi.org/10.33369/mapen.v15i2.17275
Nurasiah, N., & Hayati, C. I. (2023). Implementasi manajemen kesiswaan dalam merekrut data peserta didik MA/SMK Dayah Ulumuddin Kota Lhokseumawe. Ji, 12(2). https://doi.org/10.22373/ji.v12i2.21321
Nurdiana, M., & Prayoga, A. (2018). Fungsi-fungsi manajemen dalam kegiatan ekstrakurikuler Pramuka di madrasah. Madrasa Journal of Islamic Educational Management, 1(1). https://doi.org/10.32940/mjiem.v1i0.2
Pratiwi, S. I. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler Pramuka terhadap karakter disiplin siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.90
Putri, S. D. (2024). Peran ekstrakurikuler Pramuka dalam pembentukan karakter siswa kelas IV-V Sekolah Dasar Negeri 5 Mataram. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, 3(2). https://doi.org/10.29303/jpimi.v3i2.4990
Qoustaulani, B. M. (2023). Pengaruh manajemen kesiswaan terhadap pembentukan karakter kedisiplinan siswa. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(4). https://doi.org/10.19109/pairf.v5i4.18371
Qulub, M., & Puspitasari, A. D. (2024). Analisis karakter disiplin siswa kelas V SDN Banyuajuh 2 pada kegiatan ekstrakurikuler Pramuka materi PBB. EduFA, 2(2). https://doi.org/10.61692/edufa.v2i2.109
Ramadhan, M. L., & Ikhlas, A. (2024). Peran kegiatan ekstrakurikuler Pramuka dalam membentuk karakter disiplin siswa di Pondok Pesantren Modern Diniyah Pasia. Alsys, 4(4). https://doi.org/10.58578/alsys.v4i4.3115
Rosyid, R., Wahyudin, W., Supendi, S., Achmad, A., & Idrus Alwi, A. H. (2024). Implementasi standar penjaminan mutu bidang kesiswaan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3). https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.3799
Sa’diyah, H. H., & Santoso, S. (2022). Upaya pembina Pramuka dalam membentuk karakter disiplin siswa melalui ekstrakurikuler Pramuka di SMK Negeri 1 Situbondo. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 6(1). https://doi.org/10.36835/edukais.2022.6.1.30-45
Setyastuti, E., Kusumaningsih, W., & Ginting, R. B. (2024). Pengembangan karakter disiplin dan tanggung jawab melalui ekstrakurikuler Pramuka SD Negeri Bejen Temanggung. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 13(2). https://doi.org/10.26877/jmp.v13i2.18922
Silfiyaningsih, M. (2024). Manajemen kesiswaan dalam meningkatkan prestasi non akademik siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 8 Jember. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Keagamaan, 1(1). https://doi.org/10.69551/cendekia.v1i1.1
Suherman, U., Cipta, E. S., Anwar, S., Kadir, W. A., Fakhrurrozi, M. F., Namira, S. H., & Halimatussadiyah, W. (2025). Implementing a Kindness-Based Leadership Strategy in Islamic Elementary Education. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 281–292.
Sulastri, A., & Nugraha, M. S. (2024). Implementasi pengelolaan kesiswaan dalam peningkatan kualitas pendidikan berdasarkan IASP 2020 di MI Manba’ul Huda Kota Bandung. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 4(2). https://doi.org/10.31602/jmpd.v4i2.15368
Sutrisno, S. (2021). Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam manajemen kurikulum dan kesiswaan. Kasta: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya dan Terapan, 1(1). https://doi.org/10.58218/kasta.v1i1.1162
Usman, R. A., & Anggraini, R. (2020). Kendala dalam pelaksanaan ekstrakurikuler Pramuka untuk membentuk perilaku disiplin anggota Pramuka SMP Negeri 10 Padang. Journal of Civic Education, 3(2). https://doi.org/10.24036/jce.v3i2.339
Wati, R., & Farhan, R. M. (2024). Manajemen kesiswaan dalam upaya pencegahan kasus perundungan di SMP Rimba Teruna Kota Bogor. Karimahtauhid, 3(5). https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i5.13520
Wijaya, Y. S. (2021). Deskripsi manajemen kesiswaan di SMA Swadhipa Natar. JAE, 1(1). https://doi.org/10.33365/jae.v1i1.29
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â