Effectiveness of Educational Facilities and Infrastructure in Strategic Management Perspective (Case Study at SMA Negeri 2 Dusun Hilir)
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16566Abstract
Administration of educational facilities and infrastructure plays an important role in supporting the smooth running of the learning process in schools. This study aims to describe the stages of management of facilities and infrastructure and the role of school residents in its implementation, with a case study at SMA Negeri 2 Dusun Hilir. The method used is qualitative descriptive with interview techniques. The results of the study indicate that management is carried out systematically through six stages: planning, procurement, inventory, maintenance and supervision, deletion, and evaluation and reporting, involving the principal, teachers, and staff. Orderly and participatory management has been shown to increase the effectiveness of learning and the quality of education in schools.
Key Words: Effectiveness, Facilities and Infrastructure, School Management
Abstrak: Administrasi sarana dan prasarana pendidikan berperan penting dalam mendukung kelancaran proses pembelajaran di sekolah. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tahapan pengelolaan sarana dan prasarana serta peran warga sekolah dalam pelaksanaannya, dengan studi kasus di SMA Negeri 2 Dusun Hilir. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan teknik wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan dilakukan secara sistematis melalui enam tahapan: perencanaan, pengadaan, inventarisasi, pemeliharaan dan pengawasan, penghapusan, serta evaluasi dan pelaporan, dengan melibatkan kepala sekolah, guru, dan staf. Pengelolaan yang tertib dan partisipatif terbukti meningkatkan efektivitas pembelajaran dan mutu pendidikan di sekolah.
Kata Kunci: : Efektifitas, Sarana dan Prasarana, Manajemen Sekolah
References
Arifin, M. & Barnawi. 2012. Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Jogjakarta. Ar-Ru¬zz.
Ayun, Q., Suriansyah, A., & Purwanti, R. (2023). Upaya Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Keterampilan Memecahkan Masalah Menggunakan Model LEARN GREAT Pada Muatan IPA. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(4), 125-144
Fadhli, M. (2020). Implementasi Manajemen Strategik Dalam Lembaga Pendidikan. Continuous Education: Journal of Science and Research, 1(1), 11-23.
Harun, C. Z., & Usman, N. (2019). Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SD Negeri Lamteubee Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 7(1).
Marliani, L. (2019). Definisi Administrasi Dalam Berbagai Sudut Pandang. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 5(4), 17-21.
Nasrudin, N., & Maryadi, M. (2019). Manajemen sarana dan prasarana pendidikan dalam pembelajaran di SD. Manajemen Pendidikan, 13(2), 15-23.
Novita, M. (2017). Sarana dan Prasarana Yang Baik Menjadi Bagian Dari Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 4(2), 109-110.
Nuzula, M. F., Aslamiah, A., & Cinantya, C. (2024). ANALISIS HUBUNGAN AKREDITASI SEKOLAH LUAR BIASA DENGAN MUTU PENDIDIKAN DI SLB-C NEGERI PEMBINA PROVINSI KALIMANTAN SELATAN. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(7), 5099-5108.
Parid, M., & Alif, A. L. S. (2020). Pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan. Tafhim Al-'Ilmi, 11(2), 266-275.
Prasetyo, A., & Niswah, C. (2022). SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN DI MADRASAH IBTIDAIYAH Ibrahim1.
Primayana, K. H. (2015). Manajemen sumber daya manusia dalam peningkatan mutu pendidikan di Perguruan Tinggi. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(02), 7-15.
Rahmawati, S., & Suryadi, B. (2018). Otomatisasi Tata Kelola Sarana dan Prasarana Untuk Smk/Mak Kelas IX. Jakarta: PT Gramedia Widia Sarana Indonesia.
Ratna, A. S. A. R. A., & Purwanti, A. N. (2024, January). STRATEGI KEMITRAAN SEKOLAH DASAR UNGGUL DI KAWASAN LINGKUNGAN LAHAN BASAH. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL LINGKUNGAN LAHAN BASAH (Vol. 9, No. 1, pp. 124-134).
Suhelanyati. (2020). Manajemen Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â