The Effectiveness of the Utilization of Epic Pen in Mathematics Education Course 2
DOI:
https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16381Abstract
This study aims to describe the effectiveness of the use of epic pens in mathematics education 2 courses. The method of this research is quantitative descriptive. The subjects of this study are 26 students of the Elementary Education Study Program (PGSD) Semester five of the Open University. The instrument used was 8 questions. The results of the study obtained an average score on a scale of five, which was 4.37. These results when consulted with the Weighted Means Score (WMS) table in the range of 4.01 - 5.00 indicate a very effective category. So it can be concluded that the epic pen is very effective in the mathematics education course 2 PGSD semester five of the Open University.
Keywords: Effectiveness, Epic Pen, Mathematics, Education.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pemanfaatan epic pen pada mata kuliah pendidikan matematika 2. Metode penelitian ini adalah deskriftif kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah 26 mahasiswa Program Studi Pendidikan Dasar (PGSD) Semester lima Universitar Terbuka. Instrumen yang digunakan yaitu 8 pertanyaan. Hasil penelitian perolehan skor rata-rata pada skala lima yaitu 4,37. Hasil tersebut jika dikonsultasikan dengan tabel Weighted Means Score (WMS) pada rentang 4,01 - 5,00 menunjukkan kategori sangat efektif. Maka dapat disimpulkan bahwa epic pen sangat efektif digunakan pada mata kuliah pendidikan matematika 2 PGSD semester lima Universitas Terbuka.
Kata Kunci: Efektivitas, Epic Pen, Matematika, Pendidikan.
References
Ansya, Y. A., Salsabilla, T., & Rozi, F. (2025). Strategi Inovatif dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sekolah Dasar di Era Society 5.0. Cahya Ghani Recovery.
Berampu, F. A. I. A., & Nurbaiti, N. (2024). Transformasi Komunikasi dan Kolaborasi: Mendalami Microsoft Lync. Maslahah: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(1), 309–319.
Fricticarani, A., Hayati, A., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68.
Hakiki, A. F., Livana, A., Selvianti, I., Febrianti, S. M., & Hernaeny, U. F. (2025). Kesulitan Mahasiswa pada Kalkulus Diferensial dengan Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 12.
Halim, P., Kusmaladewi, K., & Asdar, A. (2024). Ilustrasi Tutorial Webinar Era Covid-19 Program Pendidikan Dasar dan Non Pendidikan Dasar Universitas Terbuka. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 130–140.
Huraerah, A. J. A., Abdullah, A. W., & Rivai, A. (2024). Pengaruh teknologi informasi dan komunikasi terhadap pendidikan indonesia. Journal of Islamic Education Policy, 8(2).
Mikaresti, P., Yusrizal, Y., & Nurmalia, A. (2023). Analisis Perbandingan dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Akademik Mahasiswa UPBJJ-UT Bengkulu. Jurnal Paedagogy, 10(4), 1207–1217.
Nasrum, A., & Subawo, M. (2022). Modifikasi Platform Pembelajaran Online pada Mata Kuliah Analisis Real. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 419–431.
Pratama, H. A. P., & Mansur, H. (2023). Pemanfaatan Microsoft Teams Sebagai Learning Management System Untuk Mendukung Pembelajaran Kolaboratif. J-INSTECH, 4(2), 47–57.
Revola, Y. R. (2023). Implementasi Literasi Digital dalam Merancang Desain Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Mahasiswa Tadris Bahasa Inggris Menggunakan Aplikasi Canva. KENDURI: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(3), 100–114.
Riyanto, M., Danim, S., Connie, Sari, M. E., Wahidin, Susanto, E., & Anggereni, D. T. (2023). Online learning obstacles using microsoft teams in the era of Covid 19 courses class management. AIP Conference Proceedings, 2736(1), 20005.
Sari, M. E., Wahidin, W., Mikaresti, P., Ardiansyah, N. W., Kartiwi, A. P., Mesterjon, M., Susanto, E., Saputra, C. E., Fahmi, M., & Utama, N. V. (2024). PENGGUNAAN DASHBOARD UNTUK LAPORAN KEGIATAN PERKULIAHAN. Edum Journal, 7(2), 270–287.
Wajdi, H. F., Seplyana, D., Juliastuti, M. P., Rumahlewang, E., Fatchiatuzahro, M. P. I., Halisa, N. N., Sinta Rusmalinda SAB, M. M., Retna Kristiana, S. T., MM, M. T., & Niam, M. F. (2024). Metode penelitian kuantitatif. Penerbit Widina.
Wardana, S. A. P. (2024). Implementasi Hybrid Learning Dalam Proses Pembelajaran Di Universitas Terbuka Madiun. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(02), 11–19.
WDS, R. S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi “Sparkolâ€(Solusi Pembelajaran Matematika Online-Interaktif) di Era Digital 4.0. Jurnal Perspektif, 6(2), 170–181.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Â