The Effectiveness of the Utilization of Epic Pen in Mathematics Education Course 2

Authors

  • Putri Milanda Bainamus Universita Pat Petulai, Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Asti Putri Kartiwi Universitas Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Syaipul Amri UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Edy Susanto Universita Pat Petulai, Bengkulu Indonesia., Indonesia
  • Pamela Mikaresti Universitas Terbuka, Indonesia, Indonesia
  • Bogy Restu Ilahi Universitas Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Meri Andaria IAIN CURUP, Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Mesterjon Universitas Dehasen Bengkulu, Indonesia., Indonesia
  • Adi Asmara Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Indonesia., Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16381

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of the use of epic pens in mathematics education 2 courses. The method of this research is quantitative descriptive. The subjects of this study are 26 students of the Elementary Education Study Program (PGSD) Semester five of the Open University. The instrument used was 8 questions. The results of the study obtained an average score on a scale of five, which was 4.37. These results when consulted with the Weighted Means Score (WMS) table in the range of 4.01 - 5.00 indicate a very effective category. So it can be concluded that the epic pen is very effective in the mathematics education course 2 PGSD semester five of the Open University.

Keywords: Effectiveness, Epic Pen, Mathematics, Education.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pemanfaatan epic pen pada mata kuliah pendidikan matematika 2. Metode penelitian ini adalah deskriftif kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah 26 mahasiswa Program Studi Pendidikan Dasar (PGSD) Semester lima Universitar Terbuka. Instrumen yang digunakan yaitu 8 pertanyaan. Hasil penelitian perolehan skor rata-rata pada skala lima yaitu 4,37. Hasil tersebut jika dikonsultasikan dengan tabel Weighted Means Score (WMS) pada rentang 4,01 - 5,00 menunjukkan kategori sangat efektif. Maka dapat disimpulkan bahwa epic pen sangat efektif digunakan pada mata kuliah pendidikan matematika 2 PGSD semester lima Universitas Terbuka.

Kata Kunci: Efektivitas, Epic Pen, Matematika, Pendidikan.

References

Ansya, Y. A., Salsabilla, T., & Rozi, F. (2025). Strategi Inovatif dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sekolah Dasar di Era Society 5.0. Cahya Ghani Recovery.

Berampu, F. A. I. A., & Nurbaiti, N. (2024). Transformasi Komunikasi dan Kolaborasi: Mendalami Microsoft Lync. Maslahah: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(1), 309–319.

Fricticarani, A., Hayati, A., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68.

Hakiki, A. F., Livana, A., Selvianti, I., Febrianti, S. M., & Hernaeny, U. F. (2025). Kesulitan Mahasiswa pada Kalkulus Diferensial dengan Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 12.

Halim, P., Kusmaladewi, K., & Asdar, A. (2024). Ilustrasi Tutorial Webinar Era Covid-19 Program Pendidikan Dasar dan Non Pendidikan Dasar Universitas Terbuka. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 130–140.

Huraerah, A. J. A., Abdullah, A. W., & Rivai, A. (2024). Pengaruh teknologi informasi dan komunikasi terhadap pendidikan indonesia. Journal of Islamic Education Policy, 8(2).

Mikaresti, P., Yusrizal, Y., & Nurmalia, A. (2023). Analisis Perbandingan dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Akademik Mahasiswa UPBJJ-UT Bengkulu. Jurnal Paedagogy, 10(4), 1207–1217.

Nasrum, A., & Subawo, M. (2022). Modifikasi Platform Pembelajaran Online pada Mata Kuliah Analisis Real. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 419–431.

Pratama, H. A. P., & Mansur, H. (2023). Pemanfaatan Microsoft Teams Sebagai Learning Management System Untuk Mendukung Pembelajaran Kolaboratif. J-INSTECH, 4(2), 47–57.

Revola, Y. R. (2023). Implementasi Literasi Digital dalam Merancang Desain Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Mahasiswa Tadris Bahasa Inggris Menggunakan Aplikasi Canva. KENDURI: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(3), 100–114.

Riyanto, M., Danim, S., Connie, Sari, M. E., Wahidin, Susanto, E., & Anggereni, D. T. (2023). Online learning obstacles using microsoft teams in the era of Covid 19 courses class management. AIP Conference Proceedings, 2736(1), 20005.

Sari, M. E., Wahidin, W., Mikaresti, P., Ardiansyah, N. W., Kartiwi, A. P., Mesterjon, M., Susanto, E., Saputra, C. E., Fahmi, M., & Utama, N. V. (2024). PENGGUNAAN DASHBOARD UNTUK LAPORAN KEGIATAN PERKULIAHAN. Edum Journal, 7(2), 270–287.

Wajdi, H. F., Seplyana, D., Juliastuti, M. P., Rumahlewang, E., Fatchiatuzahro, M. P. I., Halisa, N. N., Sinta Rusmalinda SAB, M. M., Retna Kristiana, S. T., MM, M. T., & Niam, M. F. (2024). Metode penelitian kuantitatif. Penerbit Widina.

Wardana, S. A. P. (2024). Implementasi Hybrid Learning Dalam Proses Pembelajaran Di Universitas Terbuka Madiun. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(02), 11–19.

WDS, R. S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi “Sparkolâ€(Solusi Pembelajaran Matematika Online-Interaktif) di Era Digital 4.0. Jurnal Perspektif, 6(2), 170–181.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.

Downloads

Published

2025-10-04

How to Cite

Putri Milanda Bainamus, Asti Putri Kartiwi, Syaipul Amri, Edy Susanto, Pamela Mikaresti, Bogy Restu Ilahi, … Adi Asmara. (2025). The Effectiveness of the Utilization of Epic Pen in Mathematics Education Course 2. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 13(2), 216–224. https://doi.org/10.33394/vis.v13i2.16381

Issue

Section

Articles

Citation Check