Principal Supervision Management on Teacher Performance in Organization

Fatrahul Ani, Robet Januar Simanjuntak, Jabal Jamalullail, Aslamiah Aslamiah, Celia Cinantya

Abstract


This study aims to analyze the role of principal supervision management in improving teacher performance in an organization through a literature review approach. Principal supervision is one of the strategic instruments in developing teacher professionalism and improving the quality of learning. This study uses a semi-systematic approach to examine various research results related to principal supervision at the elementary to secondary education levels from 2018 to 2024. The results of the study indicate that supervision carried out in a structured, collaborative, and professional development-based manner has an impact on positive motivation, engagement, and quality of teacher teaching. Factors such as the principal's leadership style, clear supervision policies, support for professional development, and a culture of collaboration in schools also determine the effectiveness of supervision. These findings emphasize the importance of strengthening the principal's managerial capacity to create a supervision system that supports continuous improvement in teacher performance and student learning outcomes. This study provides practical implications for the development policy and practice of supervision in the school environment, and opens up opportunities for further research with a quantitative or mixed approach.

Key Words: Supervision, Teacher Performance, Education Management, Professional


Full Text:

PDF

References


Afifah, S. N., Qomariyah, S., Neneng, N., Erviana, R., & Rizki, N. J. (2024). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Sukabumi. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(4), 158-181.

Arikunto, S. (2022). Supervisi dalam Pendidikan. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Artanti, A., Ramadhani, N. D., Rahmawati, S., & Rizqa, M. (2024). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 321-333.

Aslamiah, Suriansyah, A., Maimunah & Hikmah, M. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Manajemen Pendidikan Sekolah Dasar Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru. DIKSEDA: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 24-37.

Basuki, B. (2020). Evaluasi dan Supervisi Standar Kepala Sekolah dalam Peningkatan Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2).

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68-85.

Evriani, L., Sasongko, R. N., & Juarsa, O. (2017). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Upaya Membantu Guru Mengatasi Kesulitan Mengajar di SMP. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 11(5).

Famuji, T., & Sunarti, S. (2022). Literature review gaya belajar untuk berpikir kritis dan hasil belajar siswa. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 591-595.

Fauzi, F. (2020). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Supervisi Klinis. EDUSIANA Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(2), 109-128.

Glickman, C. D., Gordon, S. P., & Ross-Gordon, J. M. (2020). Supervision and Instructional Leadership: A Developmental Approach. Pearson Education.

Gumilar, G., & Rosid, D. P. S. (2024). PERANAN SUPERVISI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN BERKELANJUTAN. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 651-661.

Hidayat, R. (2021). Kinerja Guru dan Faktor Pendukungnya. Bandung: Alfabeta.

Hikmah, J., Riono, S. B., Syaifulloh, M., Khojin, N., & Aisyah, N. (2019). Pengaruh Faktor Kompetensi Individu, Faktor Dukungan Organisasi, Faktor Dukungan Manajemen terhadap Kinerja Pegawai. Journal of Economic and Management (JECMA), 1(1), 53-65.

Istianah, I. (2019). Implementasi Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMAN 1 Cikarang Utara dan MAN Kabupaten Bekasi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 16(1), 72-87.

Mulyasa, E. (2021). Manajemen dan Kinerja Guru. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Nurdin, M. (2023). Inovasi dalam Manajemen Pendidikan di Era Digital. Surabaya: Airlangga University Press.

Sahertian, P.A. (2021). Strategi Supervisi Pendidikan. Malang: UMM Press.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of business research, 104, 333-339.

Sudjana, N. (2020). Kinerja Guru dalam Perspektif Pendidikan Modern. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sutjipto, B. (2021). Manajemen Pendidikan: Teori dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Syahminan, A., Aslamiah, A., & Suriansyah, A. (2024). Pengaruh Budaya Sekolah, Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah, dan Komitmen Kerja terhadap Kinerja Guru SDN Se-Kecamatan Candi Laras Utara Kabupaten Tapin. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1249-1254.

Toffi, N. R. (2019). Manajemen Supervisi Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan. 1.(1).

Usman, H. (2022). Manajemen Pendidikan: Tantangan dan Solusi. Jakarta: Kencana.

Wahjosumidjo (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Rajawali Pers.

Yulianto, T., Siswanto, N. D., Indra, H., & Al-Kattani, A. H. (2024). Analisis manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru pada lembaga pendidikan. RESLAJ: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 1349-1358.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v13i1.15324

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.