Principal's Risk Management Strategy in Realizing Quality Continuity in Educational Institutions Case Study at SMK Negeri 1 Kopang

Sari Kurniawati, Mohammad Iwan Fitriani

Abstract


Risk management is a critical element in maintaining continuity and improving the quality of education at SMKN 1 Kopang. This study aims to analyze the risk management strategies implemented by the school and their impact on educational quality. The findings reveal that SMKN 1 Kopang faces various risks, both internal, such as limited human resources and facilities, and external, including government policy changes and natural disasters. To address these risks, the school has implemented strategies such as teacher training, leveraging technology in management and learning, and fostering collaboration with stakeholders and external parties. The principal's leadership plays a central role in risk management through direct supervision, regular discussions, and strengthening a collaborative work culture. The effective implementation of risk management has proven instrumental in maintaining education quality, as evidenced by the success of online learning during the COVID-19 pandemic. In the long term, SMKN 1 Kopang plans to enhance its risk management system through continuous training, the development of integrated risk policies, and strategic partnerships with various parties. This study concludes that effective risk management not only helps schools address challenges but also serves as an opportunity to sustainably enhance education quality standards.

Key Words: Risk Management, Leadership, Education Quality


Full Text:

PDF

References


Abidah, A., Aklima, A., & Razak, A. (2022). Tantangan guru sekolah dasar dalam menghadapi era society 5.0. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c), 769–776.

Afendi, H. A. R., & Khojir, M. (2024). Pendidikan Islam Abad 21 (Inovasi dan Implementasinya). Bening Media Publishing.

Asep Deni, M. M., & others. (2024). MANAJEMEN RISIKO PADA ERA DIGITAL. CV Rey Media Grafika.

Asir, M., Yuniawati, R. A., Mere, K., Sukardi, K., & Anwar, M. A. (2023). Peran manajemen risiko dalam meningkatkan kinerja perusahaan: studi manajemen sumber daya manusia. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 32–42.

Budiana, B., Sujatnika, D. A., Nasrudin, A., Nurhakim, M. S., & others. (2023). Mitigasi Kebencanaan Dengan Pendekatan Nilai Pendidikan Islam di Kalangan Milenial Daerah Pesisir Pantai Labuan Pandeglang, Indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(001).

Budiman, A. (2024). PENGEMBANGAN MODEL MANAJEMEN KRISIS DALAM PENDIDIKAN ISLAM PERSIAPAN DAN TANGGAPAN TERHADAP BENCANA DAN KRISIS SOSIAL. UNISAN JURNAL, 3(2), 850–861.

Dayona, H. G., SE, M. M., Recky, S. E., & others. (2023). Budaya Kerja: Membangun Lingkungan Kerja yang Berkualitas dan Produktif. TRUSSMEDIA GRAFIKA.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.

Fadhli, M. (2016). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif dalam menciptakan sekolah efektif. Jurnal Tarbiyah, 23(1).

Fatkhullah, M., Habib, M. A. F., & Nisa, K. K. (2022). Identifikasi dan Manajemen Risiko untuk Mereduksi Kerentanan Pada Masyarakat. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 3(4), 856–867.

Fatoni, A., Maunah, B., & others. (2023). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah di Lembaga Pendidikan Islam. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 6(1), 35–55.

Fitri, T., & Hidayat, W. (2023). Strategi Penerapan Manajemen Risiko dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMK Muhammadiyah 1 Kadungora. TA’LIM: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(02), 1–12.

Gumilar, N. (2023). Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan di Dunia Pendidikan. PT KIMHSAFI ALUNG CIPTA.

Helandri, J., Supriadi, S., & others. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116.

Hidayat, H., & Ibrahim, I. (2023). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Mutu Sumber Daya Tenaga Pendidik. Jambura Journal of Educational Management, 312–325.

Irwanto, I., Susrianingsih, S., Habibi, H., & Ardat, A. (2023). Manajemen lembaga pendidikan Islam di madrasah: analisis tentang model dan implementasinya. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 162–174.

Julita, M. (2024). Penerapan Metode Analisis Risiko dalam Pengelolaan Proyek Konstruksi untuk Pengurangan Potensi Kerugian. WriteBox, 1(2).

Komarudin, T. S. (2023). Melampaui Ambisi Pribadi: Mengubah Kepemimpinan dalam Pendidikan dari Agenda yang Didorong oleh Ego. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(1), 1–11.

Lismarita, L., Abdillah, M. R., & Oemar, F. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transaksional dan Kepemimpinan Transformasional terhadap Komitmen dan Motivasi Pegawai. Jurnal Komunitas Sains Manajemen, 1(1), 181–188.

Lisnawati, T., Hussaen, S., Nuridah, S., Pramanik, N. D., Warella, S. Y., & Bahtiar, M. Y. (2023). Manajemen Risiko dalam Bisnis E-commerce: Mengidentifikasi, Mengukur, dan Mengelola Risiko-risiko yang Terkait. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 8252–8529.

Maolana, I., Darmiyanti, A., & Abidin, J. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Dalam Meningkatkan Kualitas Guru Di Lembaga Pendidikan Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 83–94.

Mesiono, M., Wasiyem, W., Zakiyah, N., Fahrezi, M., Nursakinah, I., & Azhari, M. T. (2024). Dinamika Kepemimpinan Perguruan Tinggi: Tantangan dan Strategi Manajemen untuk Menanggapi Perubahan Cepat di Era Globalisasi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 3146–3153.

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.

Mustari, M. (2022). Administrasi dan manajemen pendidikan sekolah. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Nurnaningsih, A., Norrahman, R. A., Wibowo, T. S., & others. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia dalam Konteks Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 221–235.

Perajaka, M. A., & Ngamal, Y. (2021). Pentingnya Manajemen Risiko dalam dunia Pendidikan (Sekolah) Selama dan Pasca Covid-19. Jurnal Manajemen Risiko, 2(1), 35–50.

Pradesa, H. A., Purba, C. O., & Priatna, R. (2021). Menilai risiko dari organisasi yang bertransformasi: pelajaran terbaik untuk penguatan akuntabilitas pendidikan tinggi di Indonesia. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(2), 146–158.

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran teknologi dalam transformasi pendidikan bahasa Indonesia di era digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(3), 43–52.

Rohaeni, N. (2023). Model Kepemimpinan Transformasional Cisma Bagi Kepala Sekolah. Indonesia Emas Group.

Salma, C. D., & Rizky, M. C. (2024). Strategi Manajemen Unggul Dalam Mengelola Human Capital Management Untuk Meningkatkan Kinerja Pendidikan. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 12(3), 55–69.

Samiyah, S., & Jeprianto, J. (2024). Manajemen Risiko dalam Dunia Pendidikan: Strategi dan Praktik Terbaik. Studia Ulumina: Jurnal Kajian Pendidikan, 1(1), 1–10.

Santika, I. G. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis perubahan kurikulum ditinjau dari kurikulum sebagai suatu ide. Jurnal Education and Development, 10(3), 694–700.

Sigalingging, R. (2022). Guru Penggerak dalam Paradigma Pembelajaran Kurikulum Merdeka. TATA AKBAR.

Sigiyuwanta, R. (2024). Menggali Kepemimpinan Pendidikan Yang Efektif: Integrasi Pendekatan Transformasional Dan Transaksional Dalam Era Merdeka Belajar. Proceedings Series of Educational Studies, 369–379.

Solikin, A., Fatchurahman, M., & Supardi, S. (2017). Pemimpin yang melayani dalam membangun bangsa yang mandiri: A serving leader in developing independent nation. Anterior Jurnal, 16(2), 90–103.

Susanto, T. T. D., Mela, A. G. K., Zahrah, S., Namsan, N. G., & Umair, Z. (2024). Analisis terhadap potensi risiko pengambilan keputusan dalam dunia pendidikan. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 10(2), 180–190.

Utari, A. S., Dayantri, M. N., & Yulia, F. (2024). KONSEP METODOLOGI PENDIDIKAN ISLAM KLASIK DAN RELEVANSINYA DENGAN MASA MODERN. Reflektika, 19(1), 141–172.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v13i1.14919

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.