Perencanaan Sarana dan Prasarana Pendidikan di SMA Negeri 19 Palembang

Mardiah Astuti, Ibrahim Ibrahim, Rinda Wulan Dary

Abstract


Abstract: This research is related to the Planning of Facilities and Infrastructure in SMA Negeri 19 Palembang. In this study, a qualitative research design was employed, using a qualitative descriptive approach with data collection techniques involving observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques included data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Data validity was ensured through triangulation, involving triangulation of sources, techniques, and time. Based on the results and discussion, the planning process has been carried out quite well through several stages, including needs analysis for facilities and infrastructure, projection of facility and infrastructure needs, gathering proposals from stakeholders, formulating needs plans, and integrating those plans. All these stages were implemented by involving all relevant elements, including the deputy head of school in charge of facilities and infrastructure, teachers as users of facilities and infrastructure in the field, students as integral parts of the school, educational staff who were also invited and given space to actively participate, including the community as a school partner and an inseparable part of the education process at SMA Negeri 19 Palembang.

Keywords: Planning, Educational Facilities and Infrastructure

Abstrak: Penelitian ini berikatan dengan Perencanaan Sarana dan Prasarana Pendidikan di SMA Negeri 19 Palembang”. Dalam penelitian ini jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif, pendekatan deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data melalui tahapan reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Teknik pemeriksaan keabsahan data melalui triangulasi yakni triangulasi sumber, teknik dan waktu. Berdasarkan hasil dan pembahasan bahwa proses perencanaan sudah dilaksanakan dengan cukup baik melalui beberapa tahapan yakni analisis kebutuhan dari sarana dan prasarana, proyeksi kebutuhan sarana dan prasarana, penampungan usulan dari stakeholder yang ada, menyusun rencana kebutuhan dan memadukan rencana kebutuhan. Kelima tahapan tersebut sudah dilansakan dengan melibatkan semua unsur yang ada, baik wakil kepala sekolah bidang sarana dan prasarana, guru sebagai pengguna dari sarana dan prasana di lapangan, siswa sebagai bagian penting dari sekolah, tenaga kependidikan juga diajak dan diberikan ruang untuk bisa berpartisipasi aktif, termamsuk juga masyarakat sebagai mitra dari sekolah dan menjadi bagian yang tidak dipisahkan dari proses pendidikan yang ada di SMAN 19 Palembang.

Kata Kunci: Perencanaan, Sarana dan Prasarana Pendidikan


Full Text:

PDF

References


Afriantoni, A., & Ibrahim, I. (2015). Sekolah Gratis Dan Mutu Sekolah: Studi Kasus Di Sman 2 Babat Toman Musi Banyuasin Sumsel. Jurnal Dinamika Pendidikan, 8(1), 1. https://doi.org/10.33541/jdp.v8i1.108

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV. Jejak.

Annur, S. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noerfikri.

Arifin, M. (2012). Manajemen Sarana dan Prasarana Sekolah. Ar Ruzz Media.

Barnawi, & Arifin, M. (2012). Buku Pintar Mengelola Sekolah (Swasta). Ar Ruzz Media.

Hasnadi. (2022). MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN. BIDAYAH: STUDI ILMU-ILMU KEISLAMAN. https://doi.org/10.47498/bidayah.v12i2.728

Ibrahim, I., Adi Prasetyo, Choirun Niswah, & Zulkipli, Z. (2022). Sarana Dan Prasarana Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 170–181. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v2i3.578

Ibrahim, Niswah, C., & Islamiyah, D. (2023). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Islamiyah Tarbiyah Sekar Jaya Ogan Komering Ulu. Jurnal Dirasah, 6(2), 431–441.

Matin, & Fuad, N. (2017). Manajemen Sarana dan Prasarana. Rajawali Press.

Niswah, C., Ibrahim, & Jayanti, S. D. (2023). Analisis Proses Pengadaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan di Sekolah. September, 262–271.

Oktaviani, S., & Ramayanti, F. (2023). Analisis Kesiapan Sekolah dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1454–1460. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5156

Sari, Y. (2018). Peningkatan Kerjasama di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(1), 307–461. http://ejournal.unp.ac.id/

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v12i1.10731

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.