Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru di SDN Ibu Dewi 1 Melalui Pendekatan Filsafat Pragmatis

Deni Purnama, Yuyun Yuliawati, Jamjuri Jamjuri, Hendi S Muchtar, Sri Handayani

Abstract


Abstract : Abstract: This study examines the implementation of new student admission policies at SDN Ibu Dewi 1 through a pragmatic philosophical approach. The primary objective of this system is to achieve equitable educational quality, yet it often faces challenges and conflicts, such as restrictions on school choices and impacts on student profiles, classroom availability, and school performance. A qualitative method was employed to collect data through interviews, field observations, and literature studies. The conclusions of this study provide insights into how SDN Ibu Dewi 1 effectively manages the New Student Admission Process (PPDB), overcoming challenges related to capacity and zoning policies, and ensuring the quality of education. By applying the principles of pragmatism, this research highlights the importance of a problem-based approach, critical reflection, and practical consequence-based evaluation to enhance teaching and administrative practices in schools.

Key Words: Policy Implementation, Pragmatic Philosophy, Educational Policy

Abstrak : Penelitian ini mengkaji implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru di SDN Ibu Dewi 1 melalui pendekatan filsafat pragmatis. Tujuan utama sistem ini adalah mewujudkan pemerataan kualitas pendidikan, namun seringkali menghadapi tantangan dan konflik, seperti pembatasan pilihan sekolah dan dampak pada profil siswa, ketersediaan ruang kelas, serta prestasi sekolah. Metode kualitatif digunakan untuk mengumpulkan data melalui wawancara, observasi lapangan, dan studi kepustakaan. Kesimpulan dari penelitian ini memberikan wawasan tentang bagaimana SDN Ibu Dewi 1 mengelola PPDB dengan efektif, mengatasi tantangan kapasitas dan kebijakan zonasi, serta menjamin kualitas pendidikan. Dengan menerapkan prinsip-prinsip pragmatisme, penelitian ini menunjukkan pentingnya pendekatan berbasis masalah, refleksi kritis, dan evaluasi berdasarkan konsekuensi praktis untuk meningkatkan praktik pengajaran dan administrasi sekolah.

Kata Kunci: Implementasi Kebijakan, Filsafat Pragmatisme, kebijakan Pendidikan


Full Text:

PDF

References


Anwar, S., & Umam, H. (2020). Transformative Education: Emphasizing 21st Century Skills and Competencies in The Independent Learning Curriculum. AIM: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 1–16.

Burhanudin, M. (2017). he Roles Of Principals In Increasing Education Quality By Developing Teacher Profesionalism. Didaktika Religia, 5(1). https://doi.org/10.30762/didaktika.v5i1.856

Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat. Jakarta: Kencana.

Dewey, J. (1964). Democracy and Education (IV). New York: The Macmillan Company.

Hasbullah, M. (2015). Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori, Aplikasi dan Kondisi Objektif di Indonesia. Depok: Raja Grafindo.

Kaffa, Z., Budi, S. S., & Gistituati, N. (2021). Kebijakan Penerapan Sistem Zonasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1870–1879.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook. London: SAGE Publications, Inc.

Nugroho, R. (2023). Public Policy 7: Dinamika Kebijakan Publik, Analisis Kebijakan Publik, Manajemen Politik Kebijakan Publik, Etika Kebijakan Publik. PT Elex Media Komputindo.

Prasetyaningrum, A., & Marmoah, S. (2022). Analisis SWOT Manajemen Peserta Didik dalam Penerimaan Peserta Didik Baru di Sekolah Negeri. Jurnal Basicedu, 6(4), 5598–5604.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R & D dan Penelitian Pendidikan (5 ed.). Alfabeta.

Suparlan, H. (2015). Filsafat pendidikan Ki Hadjar Dewantara dan sumbangannya bagi pendidikan Indonesia. Jurnal filsafat, 25(1), 56–74.

Wulandari, D. (2018). Pengaruh penerimaan peserta didik baru melalui sistem zonasi terhadap prestasi belajar siswa kelas VII di SMPN 1 Labuhan Ratu Lampung Timur tahun pelajaran 2017/2018.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v12i1.10606

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.