Manajemen Kepala Sekolah Dalam Optimalisasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar

Yayu Sri Rahayu, Marlin Pristy, Yuyun Yuliawati, Ridwan Anwar, Deti Rostini, Eva Dianawati Wasliman

Abstract


Abstract: One of the efforts of the Ministry of Education and Culture to support the implementation of the Merdeka curriculum is to carry out a learning transformation process, with one focus being digital transformation. So the Merdeka Mengajar Platform, known as PMM, is an application that is expected to be able to support the development of the competencies of educators and education staff in Indonesia. This research discusses the Principal's efforts to optimize the use of the Merdeka Mengajar Platform (PMM) at Al-Ma'moen High School as a response to the learning crisis after the Covid-19 pandemic. In this case, school principals must implement appropriate management so that the use of digital transformation, especially in the Merdeka Mengajar Platform, can be optimal. The aim of this research is to obtain an overview of the principal's management in increasing the optimization of the use of PMM at Al-Ma'moen High School. This research uses a qualitative approach with a case study method. The results of data analysis show that the school principal's managerial leadership in increasing the optimization of the use of the Merdeka Mengajar Platform has been quite effective. The school principal has carried out these management functions, so that the planned program can run well and achieve the predetermined goals.

Keywords: Principal Management, Digital Transformation.

Abstrak: Salah satu upaya dari Kemendikbudristek untuk mendukung implementasi kurikulum Merdeka tersebut adalah melakukan proses transformasi pembelajaran, dengan fokus salah satunya adalah transformasi digital. Maka Platform Merdeka Mengajar yang dikenal dengan PMM ini menjadi aplikasi yang diharapkan mampu mendukung pengembangan kompetensi pendidik dan tenaga kependidikan di Indonesia. Penelitian ini membahas upaya Kepala Sekolah dalam mengoptimalkan pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar (PMM) di SMA Al-Ma'moen sebagai respons terhadap krisis pembelajaran pasca-pandemi Covid-19. Dalam hal ini, kepala sekolah harus menerapkan manajemen yang tepat agar pemanfaatan transformasi digital terutama dalam Platform Merdeka Mengajar ini dapat optimal. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh gambaran tentang manajemen kepala sekolah dalam meningkatkan optimalisasi pemanfaatan PMM di SMA Al-Ma’moen. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Hasil analisis data menunjukan bahwa kepemimpinan manajerial kepala sekolah dalam meningkatkan optimalisasi pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar telah berjalan cukup efektif. Kepala sekolah sudah melaksanakan fungsi manajemen tersebut, sehingga program yang sudah direncanakan dapat berjalan dengan baik dan dapat mencapai tujuan yang telah ditentukan.

Kata Kunci: manajemen kepala sekolah, transformasi digital.


Full Text:

PDF

References


Ahmad, R., & Pratama, A. (2021). Faktor Manajemen Profesional:Perencanaan, Pengorganisasian, Dan Pengendalian (Suatu Kajian Studi Literatur Manajemen Sumberdaya Manusia). JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 699–709. https://doi.org/10.31933/jimt.v2i5

Andriani, S., Kesumawati, N., & Kristiawan, M. (2018). The Influence of The Transformational Leadership and Work Motivation on Teachers Performance. Article in International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7). www.ijstr.org

Apriana, D., Kristiawan, M., & Wardiah, D. (2019). Headmaster’s Competency In Preparing Vocational School Students For Entrepreneurship. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENTIFIC & TECHNOLOGY RESEARCH, 8(8), 1316–1330. www.ijstr.org

Chantica, J. A., Cahyani, R., & Romadhon, A. (2022). Peranan Manajemen Pengawasan: Komitmen, Perencanaan, Kemampuan Karyawan (Literature Review MSDM). JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(3), 247–256.

Defa, Wayan Lasmawan, I., & Wayan Suastra, I. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Belajar (PMM) Oleh Guru Penggerak Di Kecamatan Rantau Selatan Kabupaten Labuhanbatu Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5776–5787.

Gaol, N. T. L., & Siburian, P. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 66–73.

Hasmawaty, Muliati, & Muhammad Yusri Bachtiar. (2023). Optimalisasi Aplikasi Platform Merdeka Mengajar (PMM) Melalui Komunitas Belajar Gugus PAUD. Madaniya, 4(2), 574–581.https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/433

Jaliah, Fitria, H., & Martha, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Manajemen Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(2), 146–153.

Juliartha. (2015). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. PT Bumi Aksara.

Ketaren, A., Rahman, F., Meliala, H. P., Tarigan, N., & Simanjuntak, R. (2022). Monitoring dan Evaluasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 10340–10343. https://guru.kemdikbud.go.id/

Kristiawan, M. (2015). Telaah Revolusi Mental Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembentukkan Sumber Daya Manusia Indonesia Yang Pandai Dan Berakhlak Mulia. Ta’dib, 18(1), 13–25.

Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Deepublish.

Lisnawati, R. (2018). Fungsi Manajemen Kepala Sekolah, Motivasi, dan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(2), 143. https://doi.org/10.26740/jp.v2n2.p143-149

Maryanti, N., Rohana, & Kristiawan, M. (2020). The Principal’s Strategy In Preparing Students Ready For The Industrial Revolution 4.0. International Jurnal of Educational Review, 2(1), 54–69.

Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of Professional and Pedagogic Competence on Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education, 1(1), 58–69.

Partikasari, R., Haryono, M., Imran, R. F., Pebriani, E., & Oktasari, S. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Dan Penguatan P5 Bagi Guru Di Korwil I Bengkulu Utara. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 47–52.

Puspitasari, Y., Tobari, & Kesumawati, N. (2021). Pengaruh Manajemen Kepala Kekolah Dan Profesionalisme Guru Terhadap Kinerja Guru. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 6(1), 88–99.

Rivayanti, Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembinaan Profesionalisme Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 10–17.

Riyanto, Aryulina, D., & Suwarsono. (2019). Identification of Students Knowledge on Local Games as a Basis to Develop Elementary School Science Textbook. International Journal of Educational Review, 1(2), 12–18.

Samsirin. (2015). Konsep Manajemen Pengawasan dalam Pendidikan Islam. Jurnal At-Ta’dib, 10(2), 341–360.

Sanusi, Rohimat, S., & Munthahanah. (2022). Diseminasi Platform Merdeka Mengajar Untuk Guru SMA Negeri 6 Kota Serang. ABDIKARYA, 4(2), 124–132.

Saputra, F., & Ali, H. (2022). Penerapan Manajemen Poac: Pemulihan Ekonomi Serta Ketahanan Nasional Pada Masa Pandemi Covid-19 (Literature Review Manajemen POAC). JIMT: Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(3), 316–328. https://doi.org/10.31933/jimt.v3i3

Setiariny, E. (2023). Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 20(1), 23–33. https://doi.org/10.54124/jlmp.v20i1.81

Sholihah, R. N., Hamdani, N. A., & Suherman, E. (2023). Efektivitas Pendidikan Dan Pelatihan Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Terhadap Peningkatan Kreativitas Dan Kompetensi Pedagogik Guru. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 5(2), 200–2011.

Wachidi, Rodgers, A., & Tumanov, D. T. (2020). Professional Competence Understanding Level of Elementary School In Implementing Curriculum 2013. International Journal of Education Review, 2(1), 99–105.




DOI: https://doi.org/10.33394/vis.v12i1.10466

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Visionary : Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

 View Visionary Stats

View My Stats

Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan

ISSN: 2656-7653 (online) / 2503-4669 (Print)

2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure
2656-7563 (Online) / 2503-4669 (Print)

Protect and Secure Your WiFi : https://bit.ly/vpn_secure

Published by: Prodi Administrasi Pendidikan, Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.