Evaluasi Model CIPP Dalam Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di PKBM Abdi Pertiwi

Christina Pricilia Putri P., Nabila Putri Dwiwanda, Rambu Mutiara Rarameha

Abstract


Abstract: This study aims to describe the level of effectiveness of the implementation of the B equivalency package education program at PKBM Abdi Pertiwi by using the CIPP (context, input, process, product) evaluation model. This study is an evaluative research that applies the CIPP evaluation model as an approach. Techniques and data collection of this study used interviews and direct observation methods. The sampling technique used Non-probability sampling technique. From the results of the study, it can be seen that the level of effectiveness of the context, input, process, and product components is considered very effective in accordance with the established criteria. The input aspect of the package B equivalency education program at PKBM Abdi Pertiwi is in the category of good enough to see from the selection of tutors who are not too strict and rigid. While looking at the Process aspect, it is in the very good category, it can be seen from the learning schedule which is determined by agreement between tutors and students. It can be concluded that the effectiveness of the CIPP Model Evaluation in the Package B Equivalency Education Program at PKBM Abdi Pertiwi is considered very effective.

Key Words: Evaluation, Program, CIPP Model, Equality Education, PKBM

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tingkat keefektifan pelaksanaan program pendidikan paket kesetaraan B di PKBM Abdi Pertiwi dengan menggunakan evaluasi model CIPP (context, input, process, product). Studi ini merupakan penelitian evaluatif yang menerapkan model evaluasi CIPP sebagai pendekatan. Teknik dan pengumpulan data penelitian ini menggunakan metode wawancara dan observasi langsung. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik Non-probability sampling. Dari hasil penelitian, terlihat bahwa tingkat efektivitas komponen konteks, input, proses, dan produk dinilai sangat efektif sesuai dengan kriteria yang ditetapkan. Adapun aspek Input program pendidikan kesetaraan paket B di PKBM Abdi Pertiwi masuk dalam kategori cukup baik melihat dari penyeleksian tutor yang tidak terlalu ketat dan kaku. Sedangkan melihat dari aspek Proses nya masuk dalam kategori sangat baik dapat dilihat dari jadwal pembelajarannya yang ditetapkan melalui kesepakatan antara tutor dan peserta didik. Dapat disimpulkan efektivitas Evaluasi Model CIPP dalam Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di PKBM Abdi Pertiwi dinilai sangat efektif.

Kata Kunci: Evaluasi, Model CIPP, Pendidikan Kesetaraan, PKBM, Program

.



Full Text:

PDF

References


AchmadAdi, K., & Mustamil, K. A. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Lembaga Pendidikan Soekarno Pressindo (Lpsp).

Arianto, H., & Kurniah, N. (2019). Evaluasi Program Pendidikan Kesetaraan Paket B Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM). Diadik: Jurnal Imiah Teknologi Pendidikan, 9.

Dalmia, & Abdi, A. F. (2021). Evaluasi Program Model Context Dan Input Dalam Bimbingan Konseling. Jubikops:Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 1, 111–124.

Fauzi, A., & Dkk. (2021). Profil Pendidikan Alternatif Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Di Kota Serang Banten. 9, 176.

Iqbalsyah, M., Agia, N. R., & Rizki, A. A. (2023). Efektivitas Model Evaluasi Cipp Pada Program Pelatihan Komputer Di Lpk Teknoss Ciruas Serang Banten. Pacu Pendidikan Dasar, 3.

Putri, M., & Sa'di, K. (2023). Efektivitas Program Keaksaraan Lanjutan Melalui Pendekatan Kearifan Lokal Di Pkbm Karoko Mas Desa Nanga Wera Kecamatan Wera Kabupaten Bima. Transformasi : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 8(2), 102 - 110.

Septiaan, Y. A. D. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Kesetaraan Paket C Di PKBM At-Taubah Tanjung Raya. Unsri.

Suharsimi, A., & Abdul, J. (2014). Evaluasi Program Pendidikan. Bumi Aksara.

Sunarti. (2013). Evaluasi Program Pendidikan Kesetaraan Paket B Di Pkbm Ngudi Makmur Jamus, Pengasih Kulon Progo.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtni.v10i1.9983

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Transformasi : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

      

Jurnal Transformasi

ISSN: 2442-5842 (Print)

ISSN: 2962-9306 (Online)

Published by Program Pendidikan Luar Sekolah, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

No. WhatsApp: 087863548098

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.