Pengaruh Model Pembelajaran Misouri Mathematics Project (MMP) Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD Kelas V

Lalu Jaswandi

Abstract


Abstract (English)

Learning achievement is a teaching goal that is expected of all students. To support the achievement of these teaching objectives, it is necessary to have teaching and learning activities that involve students, teachers, subject matter, teaching methods, curriculum and learning media that suit the needs of students and are supported by a conducive teaching and learning environment. Data analysis techniques in this study used the t-test, namely to see the effect of the Misouri Mathematics Project (MMP) learning model in improving learning achievement. Before the t-test is carried out, the hypothesis testing requirements are first tested, namely the data is first tested by the population using the normality test and homogeneity test. The t-test in this study was carried out using the SPSS program for a significant level a = 5% = 0.05. Student responses to the application of the Missouri Mathematics Project learning model in learning activities are included in the positive response category. The use of the Missouri Mathematics Project learning model can increase students' learning achievement in mathematics. This can be seen from the results of the hypothesis test which shows that the value of thitung> ttabel, then H0 is rejected, meaning that there is a significant effect of using the Missouri Mathematics Project learning model on improving students' mathematics learning achievement.

Key Words: misouri mathematics project, Learning achievement

Abstrak (Indonesia)

Prestasi belajar merupakan tujuan pengajaran yang diharapkan semua peserta didik. Untuk menunjang tercapainya tujuan pengajaran tersebut perlu adanya kegiatan belajar mengajar yang melibatkan siswa, guru, materi pelajaran, metode pengajaran, kurikulum dan media pembelajaran yang sesuai dengan kebutuhan siswa serta didukung oleh lingkungan belajar-mengajar yang kondusif. Teknis analisis data dalam penelitian menggunakan uji-t yaitu untuk melihat pengaruh model pembelajaran misouri mathematics project (MMP) dalam meningkatkan prestasi belajar. Sebelum dilakukan uji-t terlebih dahulu dilakukan uji persyaratan pengujian hipotesis adalah data terlebih dahulu dilakukan pengujian populasi dengan menggunakan uji normalitas dan uji homogenitas. Uji-t dalam penenlitian ini dilakukan dengan program SPSS untuk taraf signifikan a = 5% = 0,05. Respon siswa terhadap penerapan model pembelajaran Missouri Mathematics Project dalam kegiatan pembelajaran termasuk kategori respon positif. Penggunaan model pembelajaran Missouri Mathematics Project dapat meningkat prestasi belajar matematika siswa. Hal ini terlihat dari hasil uji hipotesis yang menunjukkan bahwa nilai thitung > ttabel maka H0 ditolak artinya terdapat pengaruh yang signifikan penggunaan model pembelajaran Missouri Mathematics Project terhadap peningkatan prestasi belajar matematika siswa.

Kata Kunci: misouri mathematics project, Prestasi Belajar



Full Text:

PDF

References


Apriyanto, M.T & Herlina, L. (2019). Analisis Prestasi Belajar Matematika pada Masa Pandemi Ditinjau dari Minat Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional dan Diskusi Panel. Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI Jakarta.

Jaswandi, L dkk (2022). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Di Mts Hidayatussibyan NW Sankerang. Jurnal Realita Bimbingan dan Konseling, 7 (2) 2022.

Marliani, N. ( 2016). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI. Jakarta., 1(9), 33-39.

Rusman. (2011). (Model-model Pembelajaran) Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sari, R.U, dan Ardana, D. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 5(4), 1-11.

Shadiq, F (2009). Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika

Sudjana, N. (2006). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdikarya

Tiasno, R. H & Arliani, E. (2015). Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project dengan Metode Two Stay Two Stray. Prosoding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Universitas Negeri Yogyakarta, 1191-1198.




DOI: https://doi.org/10.33394/jtni.v9i1.8371

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Transformasi : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal has been Indexed by:

      

Jurnal Transformasi

ISSN: 2442-5842 (Print)

ISSN: 2962-9306 (Online)

Published by Program Pendidikan Luar Sekolah, FIPP

Universitas Pendidikan Mandalika

Email: [email protected]

No. WhatsApp: 087863548098

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.