Development of YouTube Learning Media Based on Practicum of Electrolyte and Non-Electrolyte Materials

Alfina Ayu Dewanti, Setia Rahmawan

Abstract


Education in Indonesia is currently ranked among the lowest in terms of quality, as evidenced by PISA 2018. Therefore, it is crucial to introduce technological innovations, such as instructional videos, to improve the state of education in the country. This project aims to create animated films that can serve as instructional resources for electrolyte and non-electrolyte solution materials, specifically designed for classroom use. The research method employed is Research and Development (R&D), utilizing the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model. The results of this study demonstrate the high validity of the learning videos developed, as indicated by the validation tests carried out by media experts (81.4%) and material experts (96.9%). These results are further supported by a questionnaire-based assessment of student responses, with an overall satisfaction rate of 98.67%. Therefore, it can be concluded that the development of practicum-based YouTube animation videos on electrolyte and non-electrolyte materials, using the ADDIE model, is highly suitable for educational purposes.


Keywords


Electrolytes and Non-Electrolytes; learning media; practicum videos; and YouTube videos.

Full Text:

PDF

References


Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403

Akili, A. W. R., Lukum, A., & Laliyo, L. A. R. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Larutan Elektrolit Berbasis Model Argument-Driven Inquiry untuk Melatih Keterampilan Argumentasi Ilmiah Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/jipk.v16i1.28996

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Arini, N. I., Kristianto, F., & Supardi, S. (2023). Video Profil Desa Pucang sebagai Sarana Promosi Usaha Mikro Kecil dan Menengah serta Peningkatan Ekonomi Masyarakat. Sewagati, 7(3). https://doi.org/10.12962/j26139960.v7i3.561

Dewi, N. R. (2022). Penerapan Desain Pembelajaran Addie E-Learning Materi Bahasa Inggris Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4). https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.3978

Fajriyanti, Z. D., Ernawati, T., & Sujatmika, S. (2018). Pengembangan LKS Berbasis Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), Article 2. https://doi.org/10.31331/jipva.v2i2.691

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 4(2), Article 2. http://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/edusains/article/view/512

Fatzuarni, M. (2022). Artikel Pentingnya Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. OSF. https://doi.org/10.31219/osf.io/g8h3p

Hafizah, S. (2020). Penggunaan dan Pengembangan Video dalam Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.24127/jpf.v8i2.2656

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istimaâ€TM dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), Article 2.

Hanafi, H. (2017). Konsep Penelitian R&D dalam Bidang Pendidikan. SAINTIFIKA ISLAMICA: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), Article 2.

Hidayati, N. I., Hidayat, M. T., Kasiyun, S., & Rahayu, D. W. (2021). Pengaruh Aplikasi Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4085–4092. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1474

Humaidi, H., Qohar, A., & Rahardjo, S. (2021). Respon Siswa terhadap Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), Article 2. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.9108

Husna, A., & Habibati, H. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Praktikum Koloid untuk Peserta Didik Kelas XII SMA Negeri 8 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia, 7(2), Article 2. https://jim.usk.ac.id/pendidikan-kimia/article/view/23684

Inri Novita Dwianti, Ega Trisna Rahayu, & Rekha Ratri Julianti. (2021). Pengaruh Media PowerPoint dalam pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Kebugaran Jasmani Siswa. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5335922

Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi terhadap Pendidikan. 10, 5. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.54

Karisma, R., Mudzanatun, M., & Arisyanto, P. (2019). Pengembangan Media Audio Visual untuk Mendukung Pembelajaran Tematik Tema 7 Subtema 2. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.19255

Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik menggunakan Canva untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817

Maunah, A. (2022). Upaya Menumbuhkan Budaya Literasi Peserta Didik Melalui Penerapan Metode Retelling dalam Pembelajaran SKI. QUALITY, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.21043/quality.v10i2.12513

Muchtar, Z., Rahmah, S., Harahap, F., Kurniawan, C., Ulfa, N., Hasniyah, F., Chaniago, F. A., Fadhillah, Mhd., Sihombing, J. L., Sari, S. A., & Zubir, M. (2022). Pengembangan Praktikum Kimia Dasar berbasis Video pada Materi Sistem Periodik Unsur. Edukimia, 4(1), 010–017. https://doi.org/10.24036/ekj.v4.i1.a325

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan YouTube sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. 5(1), 25. https://doi.org/10.10358/jk.v5i1.588

Muspawi, M., & Lukita, M. (2023). Pengelolaan Pembiayaan Pendidikan di Sekolah Dasar. Lectura : Jurnal Pendidikan, 14(1), 99–110. https://doi.org/10.31849/lectura.v14i1.12237

Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran IPA pada Materi Pencemaran dan Kerusakan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 108–114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9825

Nurhamidah, D. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Media Nearpod dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Pena Literasi, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.24853/pl.4.2.80-91

Permana, R. A., Husein, H., & Sahara, S. (2023). Kahoot berbasis Game Based Learning terhadap Hasil Pembelajaran Sekolah Dasar dengan Model Addie. 1.

Putra, K. D. P., Wibawa, K. A., & Noviantari, P. S. (2024). Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konten Change And Relationship. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.51574/kognitif.v4i1.1211

Qondias, D., Winarta, I. K. A., & Siswanto. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17393

Rahma, F. I. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Dasar): Pancawahana : Jurnal Studi Islam, 14(2), Article 2.

Rosita, R., Syahriani, S., & Jamilah, J. (2023). Pengaruh Praktikum Berbasis Video Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI SMAN 02 Bombana. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.25134/quagga.v15i1.6455

Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. 3, 11. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.1047

Santika, I., Sumianah, Wintoro, A., Mulyaningsih, S., Rahman, M., & Karim, A. (2024). Pembelajaran Matematika Berbasis Tik Berupa Video Pembelajaran Menggunakan Storyboard. Educational Journal : General and Specific Research, 4(2), Article 2.

Suantiani, N. M. A., & Wiarta, I. W. (2022). Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Muatan Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.45455

Sumanjaya, U., & Padmaningrum, R. T. (2018). Pengembangan Webtoon Kimia Untuk Pembelajaran Materi Kimia Makromolekul Sebagai Media Belajar Mandiri Siswa.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tejawati, A., Pradana, E. K., Firdaus, M. B., Suandi, F., Lathifah, L., & Anam, M. K. (2019). Pengembangan Video Dokumenter “Wanita dan Informatika” Di Lingkungan Fkti Universitas Mulawarman. Jurnal Informatika dan Rekayasa Elektronik, 2(2), 72. https://doi.org/10.36595/jire.v2i2.121

Violadini, R., & Mustika, D. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Metode Inkuiri Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.899

Wahyudi, L. E., Mulyana, A., Dhiaz, A., Ghandari, D., Dinata, Z. P., Fitoriq, M., & Hasyim, M. N. (2022). Mengukur kualitas pendidikan di Indonesia. Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies, 1(1), Article 1. https://doi.org/prefix 10.12345/mjemias

Wati, S. G., Sari, A. M., Saputra, A., Estuhono, E., Apreasta, L., & Rahmadani, R. (2022). Pengembangan Media Video Pembelajaran Sentra Tema Alam Semesta Subtema Gejala Alam. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4049–4056. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2520

Wicaksana, I. P. G. C. R., Agung, A. A. G., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan E-Komik dengan Model ADDIE untuk Meningkatkan Minat Belajar Tentang Perjuangan Persiapan Kemerdekaan Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jeu.v7i2.23159

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & S, A. I. W. I. Y. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), Article 3. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Yulianto, A., Sisworo, S., & Hidayanto, E. (2022). Pembelajaran Matematika Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.1396

Yusmanila, Y., Hasra, A., & Razi, P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar dalam Bentuk Modul Fisika Kontekstual Pada Materi Fluida dalam Pembelajaran Fisika Di SMA/MA. Gravity : Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 3(2). https://doi.org/10.30870/gravity.v3i2.2597




DOI: https://doi.org/10.33394/j-ps.v12i3.12388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Alfina Ayu Dewanti, Setia Rahmawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram) p-ISSN (print) 2338-4530, e-ISSN (online) 2540-7899 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats