Inovasi Manajemen Melalui Pelatihan Pendaftaran Label BPOM dan Halal bagi Produk UMKM Kuliner Desa Legok Kabupaten Tangerang

Cynthia Sari Dewi, Melissa Indah Fianty, Fahmy Rinanda Saputri

Abstract


This community service activity aims to increase the knowledge and ability of MSMEs in Legok Village to register BPOM label products and halal labels as an effort to expand marketing, consumer confidence and business competitiveness. Methods of implementing this service uses training with lecture, demonstration and discussion stages. The evaluation instrument for this activity uses a questionnaire, which is then analyzed descriptively. The results of this service show that the business actors of the Legok Village Culinary MSMEs in Tangerang Regency have the ability and skills to register business products with BPOM and halal labels. BPOM and Halal labels can be utilized as product innovation in increasing business competitiveness.


Keywords


Training; Management Innovation; BPOM; Halal; MSME Products.

Full Text:

PDF

References


Afriantoni, A. (2014). Implementasi Manajemen Perubahan Di Man 3 Palembang Sumatera Selatan. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 19(2).

Ahmad, M. R. B. (2018). Pengaruh Label Halal Dan Label Bpom Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Kemasan (Studi Mahasiswa Fakultas Syariah Dan Ekonomi Islam) Institut Agama Islam Negeri (Iain ) Palu. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).

Anandita, S. R., Iqlil Al-faqih, M., Nur Azah, I., Ghusain, N., Mahendri, W., Fadhli, K., A Wahab Hasbullah, U. K., & Syariah, E. (2022). Peningkatan Daya Saing Produk Pelaku Industri Makanan Olahan UMKM melalui Pelatihan Sertifikasi Halal dan BPOM (Vol. 3, Issue 3).

Artaya, I. P., Baktiono, R. A., Kamisutara, M., & Purworusmiardi, T. (2021). Penggunaan Kemasan Microwave Save dan Perbaikan Label Produk Untuk Meningkatkan Daya Saing Usaha Rumahan. Madaniya, 2(4), 343–354. https://doi.org/10.53696/27214834.99

Aulia, V., & Nirawati, L. (2019). Pengaruh Harga Dan Promosi Terhadap Minat Beli Smartphone Samsung Di Samsung Store Plasa Marina Surabaya.

Herudiansyah, G., Candera, M., & Pahlevi, R. (2019). Penyuluhan Pentingnya Label Pada Kemasan Produk Dan Pajak Pada Usaha Kecil Menengah (Ukm) Desa Tebedak Ii Kecamatan Payaraman Ogan Ilir. Suluh Abdi, 1(2). https://doi.org/10.32502/sa.v1i2.2296

Irawati, R., & Prasetyo, I. B. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Dan Mempertahankan Bisnis Di Masa Pandemi (Studi Pada Umkm Makanan Dan Minuman Di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan Penataran, 6(2).

Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. UB Press: Malang

Lidia, K. (2020). Peningkatan Kesehatan dengan Suplemen dan Gizi Seimbang di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat LPPM Undana, 14(2).

Masrukan (2021). Diversifikasi Pangan Industri Kecil dan Menengah (IKM) di Kabupaten Magelang Pangan untuk Memperolah Izin Edar Produk Makanan. Jurnal Ilmiah Padma Sri Kreshna, 3(2). https://doi.org/10.37631/psk.v3i2.575

Putri, S. R., & Andarini, S. (2020). Persepsi Pencantuman Label Halal, Label Bpom, Dan Tanggal Kadaluarsa Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Minuman Ready To Drink Di Surabaya. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.19109/ieconomics.v8i1.11384

Setyaningrum, D., & Maghfiroh, A. M. (2020). Pendampingan Pengurusan Izin Edar BPOM Produk Jamu Gendong Desa Ngablak, Kecamatan Dander, Kabupaten Bojonegoro. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 3(2), 234–245. https://doi.org/10.29407/ja.v3i2.13796

Subroto, W., Prawitasari, M., Nadilla, D. F., Fadillah, M., & Dewi, S. (2023). Pelatihan Pembuatan Website untuk Promosi Desa Wisata di Desa Karang Bunga Kabupaten Barito Kuala. Jurnal Pengabdian UNDIKMA: Jurnal Hasil Pengabdian & Pemberdayaan kepada Masyarakat, 4(4), 774-781. https://doi.org/10.33394/jpu.v4i4.9216

Sugito, Prahutama, A., & Tarno (2018). Pengabdian Masyarakat Pengembangan Produk UMKM Olahan Ikan Bandeng. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 1(1).

Yustiani, R., & Yunanto, R. (2017). Peran Marketplace sebagai Alternatif Bisnis di Era Teknologi Informasi. Jurnal Ilmiah Komputer Dan Informatika (KOMPUTA), 6(2).




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i1.9157

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.