Inovasi Pengemasan Produk Souvenir bagi Pedagang di Daerah Wisata Tangkahan, Kabupaten Langkat, Provinsi Sumatera Utara

Myrna Pratiwi Nasution, Laura Juita Pinem, Muhammad Sahnan, Julaili Irni

Abstract


This community service program aims to increase traders’ the knowledge and skills in the Tangkahan Tourism Village by innovating souvenir products for tourists. The method of implementing this service consists of Socialization, Training, Mentoring and evaluation. There were 20 participants involved in this activity, and they were souvenir traders in the Tangkahan Tourism Village. The evaluation instrument used in this activity was a questionnaire, and analyzed descriptively. The results of this service show that traders in the Tangkahan Tourism Village have knowledge and skills in packaging souvenir products that can be sold to tourists. Apart from that, traders realize that packaging is one of the attractions in stimulating consumer buying interest, especially in tourist areas.

Keywords


Product Packaging; Souvenir; Innovation; Training; Trader; Tourism Village.

References


Afandi, A., Lally, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kambau, R. A., & Rahman, S. A. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat. In Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 6, Issue August). Kementerian Agama Republik Indonesia.

Aliansyah, H., & Hermawan, W. (2021). Peran Sektor Pariwisata Pada Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten/Kota Di Jawa Barat. Bina Ekonomi, 23(1), 39–55. https://doi.org/10.26593/be.v23i1.4654.39-55

Aryani, M., Septika, B. H., Krisnahadi, T., Ilhamalimy, R. R., & Supratman, S. (2022). Pelatihan Pengemasan dan Labeling Produk untuk Meningkatkan Kemampuan Manajemen Pemasaran bagi UKM Kale Cookies. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(3), 577. https://doi.org/10.33394/jpu.v3i3.6003

Azizah, S. N., & Muhfiatun, M. (2018). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah (Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(2), 63. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v17i2.1273

Bisjoe, A. R. H. (2018). Menjaring Data dan informasi penelitian melalui Focus Group Discussion(FGD): Belajar dari Praktek Lapangan. Info Teknis EBONI, 15(1), 17–28. http://ejournal.forda-mof.org/ejournal-litbang/index.php/buleboni/article/view/5117

Falah, A. I., Kutanegara, P. M., & Hadna, A. H. (2022). Pendekatan Budaya dan Agama dalam Penanganan Pandemi Covid-19 di Bali dan Jawa Tengah. Jurnal SMART (Studi Masyarakat, Religi, Dan ), 8(2), 245–259. https://doi.org/10.18784/smart.v8i2.1695

Hastari, S., Subagio, D. P. W., & Pudyaningsih, A. R. (2021). Peningkatan Nilai Produk Melalui Pendampingan Packaging dan Pemasaran Yang Menarik Pada Industri Rumahan Susu Kedelai Di Desa Sekarputih Kabupaten Pasuruan. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 5(1), 160–167. https://doi.org/10.29407/ja.v5i1.14622

Ismail, R. R., & Dermawan, R. (2023). Pendampingan Pengembangan Kemasan Untuk Membangun Identitas Produk Bagi UMKM Di Kelurahan Turi, Kota Blitar. Jurnal Masyarakat Mengabdi Nusantara, 2(2), 134–142.

Khayru, R. K., Wisnujati, R. N. S., Darmawan, D., & Issalillah, F. (2021). Pengamatan Loyalitas Merek Obat Herbal Berdasarkan Kemasan dan Harga. Jurnal Simki Economic, 4(2), 121–132. https://jiped.org/index.php/JSE/article/view/101/59

Paskalis, A. N., Amaral, M. A. L., Boelan, E. G., Baunsele, A., & ... (2023). Pelatihan Digital Marketing Dalam Memasarkan Produk Badan Usaha Milik Desa. Bakti Cendana, 06, 77–84. http://jurnal.unimor.ac.id/index.php/BC/article/view/3940%0Ahttp://jurnal.unimor.ac.id/index.php/BC/article/download/3940/1295

Prasetyawati, M., Sudarwati, W., Jaharuddin, Nelfiyanti, Setiawan, A., & Saputra, A. (2022). Pelatihan Pembuatan Desain Kemasan Untuk Meningkatkan Pemasaran Pada Umkm Olahan Makanan Di Kelurahan Kelapa Dua Wetan. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat, 1–5.

Sandy, A. H. (2022). Strategi Komunikasi Pariwisata Oleh Dinas Pariwisata Kabupaten Langkat dalam Mengembangkan Destinasi Wisata Mancanegara Tangkahan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial Dan Politik, 2(3), 1–15.

Septiyadi, A. L., & Dirgantara, I. M. B. D. (2021). Pengaruh Atribut Kemasan (Packaging) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Kosmetik Emina. Diponegoro Journal of Management, 10(4), 1–14. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Widiati, A. (2019). Peranan Kemasan (Packaging) Dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di “Mas Pack” Terminal Kemasan Pontianak. JAAKFE UNTAN (Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Tanjungpura), 8(2), 67–76. https://doi.org/10.26418/jaakfe.v8i2.40670

Yunus, M. A. (2021). Strategi Pengembangan Desa Wisata Ekologis Tangkahan Didesa Namo Sialang, Kecamatan Batang Serangan Kabupaten Langkat Propinsi Sumatera Utara. Jurnal AKMAMI (Akuntansi Manajemen, 2(2), 357–365. http://jurnal.ceredindonesia.or.id/index.php/akmami/article/view/191




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i4.9153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.