Pelatihan Berpikir Desain dan Teknologi Digital dalam Implementasi Merdeka Belajar di SDN 105300 Deli Tua Sumatera Utara

Natalia Lusianingsih Sumanto, Albert Sembiring

Abstract


This community service aims to increase SD Negeri 105300 Deli Tua teachers' knowledge and skills in designing varied, interesting, differentiated learning processes and following the demands of the times through the application of design thinking and skills in digital technology. The method of implementing this service used ongoing training and assistance in making learning media with digital technology. The evaluation instrument used was a questionnaire, and it was analyzed descriptively. The results of this service showed that the teacher's knowledge and ability to design meaningful learning using digitalization technology according to the class phase increased significantly. Teachers had a growth mindset so that they became lifelong learning individuals and were adaptive in organizing digital-based learning and projects in their respective classes. On the other hand, the impact of this activity was felt by the participants as an increase in their sense of empathy for students.


Keywords


Training; Design Thinking; Digital Technology; Independent Learning.

References


Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65

Doriza, S., Hamiyati, H., Rahmawaty, D., Astuti, B., & Hanifah, N. (2021). Pemanfaatan Waktu Luang Melalui Kreativitas Tempat Tissue Dari Limbah Perca Bagi Ibu Rumah Tangga. 27(1), 95–100.

Isnawan, M. G., Kuswara, R. D., Gazali, Z., Pakhrurrozi, I., Hojang, B. M., Hakim, M. A., Septiana, G., & Handayani, R. (2022). Pelatihan Penyusunan Modul Ajar Berdiferensiasi di Sekolah Penggerak. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 19–24.

Nur, M., Ratna, Rinda, & Dwi Anggrini. (2023). Kolaborasi Dengan Berbagai Pihak Dalam Menyukseskan Program Sekolah Penggerak Di SD Negeri 004 Karakean, Kabupaten Mamasa, Provinsi Sulawesi Barat. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(1), 466. https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i1.13822

Nuraeni, N. (2014). Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 2(2), 143. https://doi.org/10.33394/j-ps.v2i2.1069

Pranata, K., & Fatayan, A. (2022). Pendampingan Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Kreativitas Mengadaptasi Penggunaan Teknologi Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) Dimasa Pandemi Covid 19. Bima Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 65–72. https://doi.org/10.53299/bajpm.v2i1.133

Ritonga, R., Harahap, R., & Adawiyah, R. (2023). Pendampingan Pengawas Sekolah Penggerak Untuk Meningkatkan Kompetensi Dalam Melaksanakan Kegiatan Coaching. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Univeritas Gajah Putih, 2(2), 01–12.

Ritonga, R., & Iskandar, R. (2018). Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Sekolah Dasar Di Karawang. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(01), 31–38. https://doi.org/10.31326/jmp-ikp.v1i01.75

Sabaruddin, S. (2022). Pendidikan Indonesia Menghadapi Era 4.0. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 10(1). https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29347

Saputra, R., Anggara, D., Lestari, N., & Utama, I. (2023). Pendampingan Satuan Pendidikan Untuk Percepatan Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) SD Negeri 139 Kecamatan Lais dan Batik Nau. Jurnal Dehasen Untuk Negeri, 2(1), 99–102.

Setiawan, Y. E., & Syaifuddin. (2020). Peningkatan Kompetensi Profesionalitas Guru Melalui Pelatihan Desain Pembeljaran Peta Konsep. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(3), 148–153. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i3.16377

Simorangkir, M. R. R., Male, H., Puri, A. R., Lumbantoruan, J. H., & Siregar, E. (2023). Upaya Penurunan Stres Guru Dengan Meningkatkan Kompetensi Digitalisasi dan Modul Ajar Di Sekolah Penggerak. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 757–768. https://doi.org/10.33024/jkpm.v6i2.7652

Sodik, N., Oviyanti, F., & Afgani, M. W. (2022). Strategi Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Program Guru Penggerak. Studia Manegeria: Jurnal Pendidikan Manajemen Islam, 4(2), 107–119.

Sutrisno, N., Faridah, F., Estiana, R., Karomah, N. G., & Noorhayati, T. (2022). Pelatihan Membuat Soal dengan Google Form Untuk Tenaga Pendidik dan Tenaga Kependidikan di SDN Sukaresmi 02 Kabupaten Bekasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial Humaniora, 1(4), 443–447.

Tjitrosumarto, S., Prima, M. I. A., Setyohadi, J. S., & Prasetyono, H. (2023). Lokakarya Pengolahan dan Pelaporan Hasil Asesmen Bagi Guru Dan Kepala Sekolah Di Kabupaten Bogor. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(12), 1613–1621.

Waruwu, M., Dwikurnaningsih, Y., Ismanto, B., Iriani, A., Satyawati, S. T., & Wasitohadi. (2022). Pemberdayaan Kepala Sekolah dan Guru dalam Mengimplementasikan Program Sekolah Penggerak dan Merdeka Belajar. Magsiterium et Scholarum Jurnal Pengabdian Masyarakat, 02(03), 440–450.

Wijayanti, P. S., Herawati, R., Sari, R. N., Warniasih, K., & Jamilah, F. (2022). Pemantapan Komite Pembelajaran Dalam Menghadapi Kenaikan Kelas Pada Fase D Di Sekolah Penggerak SMPN 4 Patuk. Jubaedah : Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(2), 204–212.




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8584

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.