Pelatihan Kompetensi Kewirausahaan dan Digital Marketing guna Mengoptimalkan Penjualan Produk UMKM di Desa Wisata Jipangan

Ginanjar Setyo Nugroho, Murniady Muchran

Abstract


This service aims to improve the competencies in order to optimize sales of MSME products. The method of this service is participatory training. The partner of this service is several MSME owners in Jipangan Tourism Village, Bangunjiwo, Kasihan, Bantul, Special Region of Yogyakarta. The activity evaluation instrument uses a pre-test and post-test, which is then analyzed descriptively. The results of this service show that there is an increase in MSME owners’ knowledge related to entrepreneurship by 70% and knowledge related to digital marketing by 37,5%. In addition, MSMEs have the motivation to keep trying to develop their products with innovative patterns in creating more significant opportunities by maximizing marketing through the use of social media.


Keywords


Training; Entrepreneurship; Digital Marketing; Marketing Funnel; TikTok; MSME.

References


Affan, M. W. (2022). Analisis Penggunaan E-Commerce: Faktor Yang Mempengaruhi dan Dampaknya Bagi UMKM. Jurnal Akademi Akuntansi, 5(3), 392–403.

Aziz, R., Wahyuni, E. N., Efiyanti, A. Y., & Wargadinata, W. (2020). Membangun Sikap Optimis Remaja Yatim/Piatu Melalui Pelatihan Wirausaha di Dusun Sendang Biru Kabupaten Malang. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(3), 260–266.

Fitriyah, N., Darmawati, D., & Parlina, T. (2022). Strategi Promosi Periklanan di Media Sosial dalam Meningkatkan Pendapatan Client PT. Borneo Digital Marketing Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam. Borneo Islamic Finance and Economics Journal, 2(2), 29–48.

Gunawan, R., Abdullah, H., & Siregar, D. (2021). Pelatihan Wirausaha Dasar dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Sikap Berwirausaha Pada Mahasiswa Universitas Negeri Medan. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 233–239.

Humaini, A. (2021). Upaya Peningkatan Pemasaran Produk Dengan Memanfaatkan Media Sarana Teknologi Dan Informasi. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat.

Indrayani, L., Permadi, W. B., Arini, D. U., & Amin, P. (2021). Menciptakan wirausaha milenial dalam pelatihan strategi perencanaan bisnis. Dedication: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 95–104.

Isnaini, S., Nashirudin, M., & Sabiq, F. (2022). Implementasi Strategi Funneling untuk Iklan Lembaga Amil Zakat di Facebook. Management of Zakat and Waqf Journal (MAZAWA), 4(1), 1–24.

Mukrodi, M., Wahyudi, W., Sugiarti, E., Wartono, T., & Martono, M. (2021). Membangun Jiwa Usaha Melalui Pelatihan Kewirausahaan. Jurnal PKM Manajemen Bisnis, 1(1), 11–18.

Nugroho, G. S., Muchran, M., Hazmin, G., & Prasetyo, A. (2022). Pelatihan Bisnis dan Marketing Digital Berbasis Aplikasi WhatsApp Business di SMA Sang Timur Yogyakarta. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 3(3), 507–514.

Nursubiyantoro, E., & Mustofa, H. (2021). PEMBERDAYAAN UKM KERAJINAN KIPAS TRADISIONAL SEBAGAI UPAYA EDUKASI DESA WISATA KERAJINAN. 7. http://jurnal.upnyk.ac.id/index.php/prosidingLPPM/article/view/6158/3996

Rahmayanti, N. P., Sutrisno, S., Ernawati, E., & Anthonius, J. K. (2022). MENJALANKAN BISNIS DENGAN STRATEGI GILA MARKETING SOCIETY 5.0. Bakti Banua: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 69–75.

Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51–58.

Sudarsono, S. (2022). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: BIG DATA DAN ARTIFICIAL NEURAL NETWORKS DALAM KERANGKA STRATEGI DIGITAL MARKETING. RADIAL: Jurnal Peradaban Sains, Rekayasa Dan Teknologi, 10(2), 275–291.

Sumarmi, S., Muchran, M., & Nugroho, G. S. (2022). Entrepreneurship Training and Digital Marketing To Seize Business Opportunities. Abdimas Galuh, 4(1), 330–337.

Widawati, A. S., Hanafi, H., & Hesvindrati, N. (2021). PEMANFAATAN E-COMMERCE DESA WISATA JIPANGAN PADA MASA PANDEMI COVID-19. PROSIDING SEMINAR HASIL PENGABDIAN MASYARAKAT, 1(1), 67–72.

Widnyana, I. W., Widyawati, S. R., & Warmana, G. O. (2018). Pengaruh pemberian mata kuliah kewirausahaan dan pelatihan wirausaha terhadap minat wirausaha ekonomi kreatif pada mahasiswa unmas denpasar. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(1).




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.7990

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.