Pemanfaatan Social Media Marketing Tools Sebagai Sarana Pemasaran Produk UMKM

Laqma Dica Fitrani, Yudha Herlambang C.P, Nurul Hasanah U.D, Linda Purnamasari, Gunasti Hudiwinarsih, Abdullah Khoir Riqqoh

Abstract


This community service activity aims to increase the skills and knowledge of FnF MSMEs regarding the application of Social Media Marketing Tools as a means of online business marketing. The community service team provides training on social media marketing by utilizing the WA Business and Instagram Business applications. The stages of implementing community service include preparation, implementation, practice, and evaluation. This activity was carried out at Perbanas Hayam Wuruk University and was attended by FnF UMKM owners. The implementation activity contained two training sessions, the first was training related to WA Business, and the second was Instagram Business. The results of this community service showed a 100% increase based on the knowledge identified from the pretest and posttest evaluation results. Besides that, FnF UMKM had skills in managing WA Business and Instagram Business as online social media to support the marketing of their superior products.


Keywords


Training; Social Media Marketing; Instagram Business; WA Business.

References


Donuata, P. B. (2019). Efektivitas Pemberian Pre Test dan Post Test Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Siswa. Chemur, 2(1).

Fitrani, L. D. (2022). Risk Assesment And Business Impact Analysis As A Basis For The Drafting Disaster Recovery Plan At Upt-Tik Of Xyz University. 7(Idc), 321–334.

Fitrani, L. D., Hasanah, N., Dewi, U., Hudiwinarsih, G., Riqqoh, A. K., Purnamasari, L., & Soebijanto, A. (2022). Konten Sosial Media Campaign Dalam Meningkatkan Brand Awareness Umkm Gambar 1 . Hal ini menunjukkan bahwa pendekatan promosi dengan menggunakan. 6(2), 464–476.

Hafidz, M. Al, Fitrani, L. D., & Karyawan, M. A. (2022). Pendampingan Peningkatan Kompetensi Dan Motivasi Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Digital Pada Masa Pandemi Covid-19. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(September), 1103–1108.

Jamil, A., Zamzani, M. I., & Leksono, V. A. (2021). Sosialisasi Penggunaan Wa Business Kepada Pelaku. 2(1), 1–7.

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 2.

Muhardono, A., & Satrio, D. (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Digital Marketing Bagi Pelaku Umkm Di Desa Kertoharjo Kelurahan Kuripan Kertoharjo. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 359–368. https://doi.org/10.47492/eamal.v1i3.888

Munawar. (2016). Pelatihan Penggunaan Power Point Untuk Membuat. Pelatihan Penggunaan Power Point Untuk Membuat Persentasi Menarik, 2, 6.

Nurani, N., Eni Widhajati, Eni minarni, & Mukhamad Eldon. (2021). Pelatihan Pemasaran Melalui Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan Produk UMKM Di PLUT KUMKM Tulungagung. Janita : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 45–52. https://doi.org/10.36563/pengabdian.v1i1.260

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.34010/COMMON.V3I1.1950

Ramadhani, S. E. P., Supangkat, D. A., & Febrianita, R. (2022). Pemanfaatan Instagram Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Umkm Pada Masa Pandemi. Sawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa Dan Masyarakat, Volume 3 N, 47–56. https://doi.org/10.24198/sawala.v3i

Romadloni, N. T., Septiyanti, N. D., Ayatulloh, R., & Noor, K. (2023). Optimasi Penggunaan Whatsapp Business Sebagai Sarana Pengembangan Pemasaran Produk Usaha Anggota PKK. 2(1), 115–122. https://doi.org/10.55123/abdikan.v2i1.1705

Salamah, I., Kusumanto, R., Rahman, A., Fadhli, M., Elmerillia, E., & Meidella, A. (2021). Pelatihan Penggunaan Media Sosial Untuk Meningkatkan Pemasaran Produk UMKM Pulau Salah Nama. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 4(3), 275–280. https://doi.org/10.33330/jurdimas.v4i3.1171

Septian, F., Syaripudin, A., & ... (2021). Sosialisasi Dan Pelatihan Digital Marketing Bagi Umkm Dan Pemuda Karang Taruna Cilandak Barat. JAMAIKA: Jurnal …. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/JAMAIKA/article/view/7395%0Ahttp://openjournal.unpam.ac.id/index.php/JAMAIKA/article/download/7395/6401

Wiboworini, B., & Shabrina, A. (2021). Pembuatan Minuman Herbal Sederhana Dari Jahe Untuk Mendukung Imunitas Melawan Covid-19. Smart Society Empowerment Journal, 1(3), 108. https://doi.org/10.20961/ssej.v1i3.56093




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.7828

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.