Implementasi Pengabdian Masyarakat Melalui Pelatihan Pemecahan Soal High-Stake Test Kimia bagi Siswa SMAN 3 Siak Hulu

Oktariani Oktariani, Nurul Fauziah, Adinda Fathia

Abstract


This service activity aims to increase knowledge and ability to solve high-stakes test questions as preparation for UTBK and KSN students of SMAN 3 Siak Hulu. Implementing this service used training with the evaluation instrument, namely a questionnaire, and was analyzed descriptively and quantitatively. The results of this dedication showed that students' knowledge and abilities had increased in solving high-stakes test questions in chemistry subjects. In addition, this activity could change students' paradigm towards learning chemistry, which was considered difficult to be easier, and could increase students' motivation to study chemistry. This service activity could also increase students' self-confidence and readiness to participate in KSN and UTBK.


Keywords


Training; High Stake Tes; Chemistry; KSN; UTBK.

References


Artayasa, I. P. (2020). Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa Dalam Pembelajaran Ipa Menggunakan Model Inkuiri Terbuka. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1), 1–9. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.15394

Erdogan, V., Yang, J., Dahl Olli, Bondeson, D., Mathew, A. P., Oksman, K., Ferreira, F. V., Dufresne, A., Pinheiro, I. F., Souza, D. H. S., Gouveia, R. F., Mei, L. H. I., Lona, L. M. F., Wilsdon, J., Wang, N., Ding, E., Cheng, R., Fortunati, E., Armentano, I., … Anwar, S. (2019). KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL OLIMPIADE MATEMATIKA BERDASARKAN LEVEL METAKOGNISI. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.1109/MTAS.2004.1371634

Fitriani, H., Muliaman, A., & Rahmi, A. (2022). PENGUATAN KONSEP STOIKIOMETRI SEBAGAI DASAR PEMECAHAN MASALAH SOAL PERHITUNGAN KIMIA : PERSIAPAN KSN-K KIMIA 2022 DI. 6, 576–583.

Fitriyah, D., Sarkity, D., Elvi, M., & Liana, M. (2019). Pembinaan Penyelesaian Soal-soal Olimpiade Sains bagi Siswa SMP Negeri 4 Tanjungpinang. Jurnal Anugerah, 1(2), 77–81. https://doi.org/10.31629/anugerah.v1i2.1826

Hidayat, A., Anggraini, A., Friska, Y., & ... (2021). Pendampingan Belajar Matematika Dan Bahasa Inggris Gratis Untuk Anak Asuh Yayasan Al-Kamilah. Jurnal Pengabdian …, 2(1), 19–24. http://ejournal.stkip-mmb.ac.id/index.php/JPPM/article/view/475

Leba, M. A. U., Komisia, F., & Tukan, M. B. (2021). Bimbingan Belajar Kimia Bagi Siswa SMA Yang Berdomisili Di Penfui-Binilaka Kupang. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 124. https://doi.org/10.35914/tomaega.v4i2.572

Mellyzar, Ginting, F. W., & Syafrizal. (2020). Pendampingan Persiapan Kompetensi Sains Nasional (KSN) Tingkat Provinsi Di SMAN Modal Bangsa Arun Aceh. Humanis : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(1), 14–18. https://ojs.unm.ac.id/Humanis/article/view/19192

Mellyzar, M., Herizal, H., Ginting, F. W., & Syafrizal, S. (2021). Penguatan Materi Kompetisi Sains Nasional (Ksn) Bagi Guru Sma Di Aceh Utara. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(2), 184–188. https://doi.org/10.32699/ppkm.v8i2.1568

Oktariani, O., Febliza, A., & Fauziah, N. (2020). Keterampilan Berpikir Kritis Calon Guru Kimia sebagai Kesiapan Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 114. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.8791

Reza, M., & Oktaviani, C. (2022). Pelatihan Penguatan Materi Kimia sebagai Kesiapan Guru dalam Menyiapkan Kelulusan UTBK Peserta Didik Abstrak. 3(1), 66–72.

Risnawati, & Parham, S. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN CREATIVE PROBLEM SOLVING ( CPS ) PADA MATERI LARUTAN PENYANGGA Risnawati & Parham Saadi Pendidikan Kimia FKIP Universitas Lambung Mangkurat email : [email protected]. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(2), 127–134.

Santoso, A., & Rusmawati, Y. (2019). Pendampingan Belajar Siswa di Rumah melalui Kegiatan Bimbingan Belajar di Desa Guci Karanggeneng Lamongan. Jurnal Abdimas Berdaya : Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(02), 36–43. https://doi.org/10.30736/jab.v2i02.7

Simarmata, J. E., & Ahzan, Z. N. (2021). Bimbingan dan Pelatihan Penalaran Matematika Jenis Soal UTBK bagi Siswa SMA di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(4), 1015–1024. https://doi.org/10.30653/002.202164.853

Syahadati, E., Kusumaningsih, C., Anita, F., & Darajat, A. (2020). Pendampingan Belajar Bahasa Inggris Menggunakan Media Interaktif Bagi Anak-Anak Di Panti Asuhan Uswatun Hasanah Pontianak. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 159. https://doi.org/10.31571/gervasi.v4i1.1480

Tohir, M. (2019). Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Olimpiade Matematika Berdasarkan Level Metakognisi. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.1-14




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v4i1.7024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.