Penyuluhan Bijak Bermedia Sosial Pada Masyarakat di Desa Tarasu Kabupaten Bone Provinsi Sulawesi Selatan

Abdul Rahman, Nurlela Nurlela, Najamuddin Najamuddin

Abstract


This service activity aims to provide understanding to the community, especially teenagers in Tarasu Village to be smart and careful in spreading and responding to news spread on social media, especially Facebook. The methods used are lectures, question and answer, and discussion. The material presented was the introduction of institutions, socialization of the Law on Information and Electronic Transactions (UU ITE), socialization of filters before sharing, delivery of wise social media methods, and screening of short films. This activity received a warm welcome and was followed enthusiastically by the community. Teenagers understand that using Facebook must pay attention to ethics. Thus, media literacy is an effort to educate adolescents in using social media as well as the legal consequences that can be accepted when abusing social media.


Keywords


Counseling, Media Literacy, Social Media Wise

References


Alfani, H. (2018). Peran Facebook dalam Kampanye Politik Pemilukada di Kabupaten Ogan Kemiring Ulu. LUGAS Jurnal Komunikasi, 2(1).

Chomsky, N. (2017). Politik Kuasa Media. Yogyakarta: Jalan Baru.

Dinata, A. (2019). Pengguna Facebook di Indonesia Terbesar ke-empat Dunia. Retrieved October 1, 2020, from https://www.gatra.com/detail/news/425153/teknologi/pengguna-facebook-di-indonesia-terbesar-keempat-dunia

Effendy, O. U. (2001). Ilmu Komunukasi: Teori dan Praktek. Bandung: Rosda.

Gumilar, G. (2017). Literasi media: Cerdas menggunakan media sosial dalam menanggulangi berita palsu (hoax) oleh siswa SMA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).

Harjanto, A., Karnila, S., & Nugraha, F. (2018). Rancang Bangun Aplikasi Sistem Pakar Untuk Konsultasi Perilaku Siswa Di Sekolah Menggunakan Metode Forward Chaining. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 9(2).

Hendayanti, N. P. N., Novianti, K. D. P., & Sedana, G. Y. H. (2019). Pelatihan Pemasaran Dengan Menggunakan Media Sosial Pada Usaha Penjahit Kebaya Devi Di Kerambitan. WIDYABHAKTI Jurnal Ilmiah Populer, 1(3).

Ibrahim, I. S. (2011). Kritik Budaya Komunikasi: Budaya, Media, dan Gaya Hidup dalam Proses Demokratisasi di Indonesia. Yogyakarta: Jalasutra.

Muntoha, M. (2015). Penyuluhan Literasi Media Internet Dan Telepon Genggam di Dusun Bandung Dan Dusun Songbanyu 1, Desa Songbanyu, Kecamatan Giri Subo, Gunung Kidul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 4(03).

Nasrullah, R. (2018). Komunikasi Antar Budaya: Di Era Budaya Siber. Jakarta: Prenada Media.

Nastria, A. (2018). Aktivitas Kendari Jual Beli Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online: Studi Pada Grup Facebook Kendari Jual Beli (KJB). Jurnal Ilmu Komunikasi UHO: Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi Dan Informasi, 2(4).

Pamungkas, B. A. (2016). Pengaruh Promosi Di Media Sosial Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Kedai Bontacos, Jombang). Jurnal Komunikasi, 10(2).

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Budiarti, M. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Savitri, G. A. (2017). Pentingnya Literasi Media di Masyarakat. Retrieved October 1, 2020, from https://binus.ac.id/malang/2017/09/pentingnya-literasi-media-di-masyarakat/

Soraya, Y., & Husna, J. (2020). Motivasi Relawan Melalui Media Sosial Facebook Pada Gerakan Donasi Motor Pustaka di Desa Pematang Pasir Kecamatan Ketapang Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 8(2).




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v1i2.2967

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdul Rahman, Nurlela, Najamuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.