Pelatihan Penyusunan Soal HOTS Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar bagi Guru MTs. Muhammadiyah Tajurhalang Bogor

Muhammad Hayun, Pratiwi Kartikasari, Adlan Fauzi Lubis, Sodikin Sodikin

Abstract


This service aims to increase the understanding and competence of MTs Muhammadiyah Tajurhalang teachers in preparing HOTS questions based on the independent learning curriculum. The method for implementing this service used participatory training, with the stages of giving a pretest on the HOTS concept, training material and practice in preparing HOTS questions, giving a posttest, and giving an evaluation sheet for the implementation of the training. The data analysis technique employed descriptive statistical techniques using a percentage and graphic approach in presenting the data. This service partner was a teacher at MTs Muhammadiyah Tajurhalang Bogor. The results of this service showed that MTs Muhammadiyah Tajurhalang Bogor teachers had a good conceptual understanding of HOTS questions and increased skills in preparing HOTS questions based on the Merdeka curriculum, so that they could be practiced in every learning evaluation in class.


Keywords


Training; HOTS Questions; Independent Learning Curriculum.

Full Text:

PDF

References


Ananiadou, Katerina, Magdalean Claro. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. Directorat for Education OECD.

Ariana, Yoki, dkk (2018). Buku pegangan berorientasi pada pembelajaran keterampilan Tingkat tinggi. Jakarta: Kemendibud.

Arikunto, Suharsimi (2012) Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara

Asrijanty dan Deni Handiana, (2019). Panduan Penulisan Penyusunan Soal HOTS. Jakarta : Puspendik Kemdikbud.

Dwi Yulianto, Siti Maryam. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Siswa Sekolah Dasar Negeri Dalam Menyelesaikan Soal AKM: Studi Kasus Di Kabupaten Lebak Banten.

Insani, Sri Ulfa (2020) Peningkatan kemampuan berpikir kritis terhadap pembelajaran Matematika dengan model discovery learning pada siswa kelas X MAN 1 Kampar. Axiom Vol. 9 No. 1

Dian Kurniati, dkk, (2016), Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Smp Di Kabupaten Jember Dalam Menyelesaikan Soal Berstandar Pisa 2016. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Vol. 20 No.2 Tahun 2016.

Etsya Putri Dwi Maharani, dkk. 2024. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Model Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendikia Vol. 8 No.1.

Jenny Indrastoeti dan Siti Istiyati. (2017). Asesmen dan Evaluasi pembelajaran di sekolah dasar. Surakarta: UNS Press.

Inandhi Trimahesri1, Agustina Tyas Asri Hardini. 2019. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunakan Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Thinking Skill and creativity. Vol.2 No.2. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/TSCJ/article/view/22272.

Istiyono, Edi dkk. (2014). Pengembangan tes kemampuan berpikir tingkat tinggi fisika (pysthots) Peserta didik sma. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan.

Putu Manik Sugiari Saraswati, Gusti Ngurah Sastra Agustika. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam 4. Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol. 4 No. 2. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/25336/15392.

Setemen, Komang (2010) Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Online. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. Vol. 43. No. 2.

Siti Zubaidah, (2010). Berpikir Tingkat Tinggi yang dapat dikembangkan melalui pembelajaran sains. Makalah Disampaikan pada Seminar Nasional Sains 2010 dengan Tema “Optimalisasi Sains untuk Memberdayakan Manusia” di Pascasarjana Universitas Negeri Surabaya.

Susriyati Mahanal, (2019) Asesmen Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Penelitian dan Pengkajian ilmu Pendidikan e-saintika, hal. 51-73

Purwanto, Wahyu Ridlo , dkk, (2019) Proses Berpikir Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Persepektif Gender. Prosiding Seminar Nasionas UNNES

Undang-Undang Sistem Pendidikan nasional (Sisdiknas) No. 20 Tahun 2023. Kemendikbud, 2003.

Yoki Ariyana, dkk. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi. Jakarta: Kemendikbud RI

Zainal Arifin, (2012) Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Kemenag RI




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i4.12039

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.