Pelatihan Desain Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Platform Canva bagi Guru SMP Negeri 1 Depapre Kabupaten Jayapura
Abstract
This service aims to enhance teachers' knowledge and skills in designing innovative learning using the Canva platform as an engaging teaching tool. The method employed in conducting this service was training based on participatory approaches and individual communication. The partners in this service were 35 teachers from SMP Negeri 1 Depapre, Jayapura Regency. The results of this service showed that the teachers possessed knowledge and skills in operating the Canva application. It was evidenced by the outcomes of activities such as designing learning media such as student ID cards or creating math problems using Canva. Throughout the training, there was a high level of enthusiasm from the school staff in learning the Canva platform for teaching purposes relevant to their subject areas. It is hoped that in the future, teachers will continue to develop their abilities in applying Canva to aid in the preparation of teaching materials.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adi Darmawan, Laksamana, P., Saripudin, & Suharyanto. (2022). Pelatihan Online Content Marketing dan Desain Bagi Pemula Dengan Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Abdimas Perbanas, 3(1), 32–39. https://doi.org/10.56174/jap.v3i1.477
Afif, N. (2019). Pengajaran dan Pembelajaran di Era Digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117–129. https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.28
Alamin, Z., & Missouri, R. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Pembelajaran Agama Islam Di Era Digital. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 84–91. https://doi.org/10.52266/tadjid.v7i1.1769
Aminah, A., Fauzi, Z., & Mahfuz, M. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Informasi BK Pada MGBK SMP Barito Kuala. Jurnal Pengabdian Al-Ikhlas, 8(2), 246–256. https://doi.org/10.31602/jpaiuniska.v8i2.7989
Arianto, D. (2023). Pelatihan Media Pembelajaran Inovatif. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 04(01), 16–23.
Arifin, A. N., Ismail, Daud, F., & Azis, A. (2021). Pelatihan aplikasi canva sebagai strategi untuk meningkatkan technological knowledge guru sekolah menengah di kabupaten Gowa. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat 2021 “Penguatan Riset, Inovasi Dan Kreatifitas Penelitian Di Era Pandemi Covid-19,” 5, 468–472. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/25748
Choirina, P., Rohman, M., Tjiptady, B. C., Darajat, P. P., Fadliana, A., & Wahyudi, F. (2022). Peningkatan Marketing UMKM Dengan Pelatihan Desain Grafis Untuk Karang Taruna Desa Plandi, Kecamatan Wonosari, Kabupaten Malang. Indonesian Community Journal, 2(1), 8–16.
Damayanti, R. R., Sumantri, M. S., Dhieni, N., & Karnadi, K. (2021). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960–976. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1602
Faisol, A., & Chasanah, S. L. (2022). Pelatihan Canva Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Bagi Guru- Guru SMK Di Bandar Lampung. 3(3), 193–202. https://doi.org/10.23960/jpkmt.v3i3.96
Fauziyah, N. L., Widodo, J. P., & Yappi, S. N. (2016). The Use of ‘ Canva for Education ’ and the Students ’ Perceptions of Its Effectiveness in the Writing Procedure Text. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(1), 6368–6377.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian 2021, 1085–1092. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/26259
Novitalina, E., & Tarigan, B. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Tematik Integratif peserta didik kelas IV SD Negeri 050602 Kuala Tahun Pelajaran 2017/2018. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial, 2, 630–634. http://semnasfis.unimed.ac.id
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rizanta, G. A., & Arsanti, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. Prosiding Seminar Nasional Daring, 2, 560–568. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1381
Rochmawati, N., Yamasari, Y., Yustanti, W., Qoiriah, A., & Aviana, A. N. (2023). Pelatihan Media Pembelajaran Menggunakan Canva Untuk Guru MI Al Ahmad, Krian, Sidoarjo. Jurnal Abdi, 9(1), 46–52.
Seknun, M. Y. (2012). Kedudukan Guru Sebagai Pendidik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 15(1), 120–131. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a10
Supardi, Leonard, Suhendri, H., & Rismurdiyati. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar. Pengaruh Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Supardi, 2(1), 71–81.
Syahri, A. P., Zahirah, S. P., & Salamah, U. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Desain Grafis Canva dalam Pembelajaran Multimedia di SMA Negeri 1 Taman. Prosiding Seminar Nasional, 1, 732–742.
Titiyanti, Y., Anam, S., & Retnaningdyah, P. (2022). Implementing Canva In The Digital Learning Process For Junior High School. Jurnal Education And Development, 10(3), 708–712. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/4346
Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245
DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i2.10854
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pengabdian UNDIKMA
ISSN: 2722-5097 (Online)
Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)
Email: [email protected]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.