Pelatihan Manajemen Usaha Mikro melalui Strategi SWOT pada Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah di Kota Padang

Andre Ilyas, Nofritar Nofritar, Awalul Khairi

Abstract


This community service aims to enhance the capacity of KSPPS BMT Batuang Taba Nan XX in optimizing capital and micro-business management through the Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) strategy. The implementation method of this community service utilized training and mentoring for 13 partners, culminating in assisting partners in formulating and selecting strategies using SWOT analysis techniques. The results of this community service showed that (1) there had been an improvement in partners' understanding of the urgency of strategic development for cooperatives in the future. (2) successfully increased partners' knowledge and competence in the fundamentals of cooperatives. (3) an increase in partners' abilities and competencies in formulating cooperative development strategies, including successfully formulating a development strategy focused on KSPPS BMT Batuang Taba Nan XX.


Keywords


Training; Capital; Business Management; SWOT Strategy.

Full Text:

PDF

References


Amalia, N. R., Yulianti, F., & Kadir, A. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Cafe Bree Sweetandfreeze Banjarmasin (Menggunakan Analisis SWOT). Jurnal Rimba: Riset Ilmu, 1(3), 41–48.

Aziz, A. (2019). Persembahan : Peran Koperasi Syariah Dan Kinerjanya Menyalurkan Pembiayaan Produktif Implikasinya Pada Sektor Perdagangan Usaha Kecil Tahun 2014. Skripsi. http://repository.syekhnurjati.ac.id/id/eprint/3329

Hadi, R., Sochimin, & Basit, A. (2021). Sharia strategic economic model on digital zakat technology in Indonesia. Economic Annals-XXI, 187(1–2), 82–89. https://doi.org/10.21003/EA.V187-08

Ikhsani, M. M., & Aryoko, Y. P. (2019). Strategi Pengembangan Koperasi Dalam Upaya Membangun Kesejahteraan Masyarakat. DERIVATIF : Jurnal Prodi Manajemen, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Lampung, 13(2), 65–77. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/jm.v13i2.401

Jerowaru, M., & Masa, D. I. (2022). Analisis Swot (Strenghts, Weaknesses, Oportunities, And Threats) Terhadap Pendapatan Kspps Karya Mandiri Jerowaru Di Masa Pandemi Covid-19. Skripsi.

Nasution, J., Nurhayati, N., & Marliyah, M. (2023). Campaigning Zakat on Social Media: The Role of Message Strategies in the Decision to Pay Zakat. Jurnal ASPIKOM, 8(1), 53. https://doi.org/10.24329/aspikom.v8i1.1258

Ramadhan, M. F., & Rukmana, A. N. (2023). Perancangan Strategi Pengembangan Usaha Menggunakan Analisis SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, Threats) dan BMC (Business Model Canvas) pada Nos Jeans. Jurnal Riset Teknik Industri, 51–58. https://doi.org/10.29313/jrti.v3i1.1972

Sahertian, A. E., Marlyna, H., & Ridwan, F. H. (2021). Implikasi Peraturan Menteri Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2015 Terhadap Peranan Notaris Pembuat Akta Koperasi. Indonesian Notary, 3.

Samudra, U., Ekonomi, F., & Samudra, U. (2019). Efektifitas Pemberian Modal Usaha Bergulir DP3AKB pada Kelompok Usaha Perempuan Miskin di Kabupaten Aceh Timur. 10(2), 112–123.

Saripudin, U., Djamil, F., & Rodoni, A. (2020). The Zakat, Infaq, and Alms farmer economic empowerment model. Library Philosophy and Practice, 2020, 1–13.

Sholikhah, V. (2022). Implementasi Strategi Pengembangan Koperasi Pesantren Sebagai Pusat Ekonomi Mandiri di Pesantren Al-Qodiri Jember. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (JEBI), 2(2), 104–113. https://doi.org/10.56013/jebi.v2i2.1636

Sudin, M., & Haryadi, G. (2023). Analisis Swot Terhadap Upaya Membentuk Santri Menjadi Tangguh Dan Mandiri (Studi Pesantren Muhammadiyah Darul Arqom Depok). Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 6(2), 209. https://doi.org/10.24853/ma.6.2.209-226

Sunarni, S. (2023). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Kursus dan Pelatihan Studi pada LKP Sunakis Institute di Bekasi. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahan, 1(4), 223–236. https://doi.org/10.58192/wawasan.v1i4.1260

Utomo, F., & Kusnadi. (2023). Penentuan Strategi Pemasaran pada Distro X Karawang Menggunakan Analisis SWOT dan Quantitative Strategi Planning Matrix. Jurnal Serambi Engineering, VIII(1), 4454–4460.

Veni Angriani, & As’ari, H. (2021). Strategi Pengembangan Koperasi Syariah Di Kota Pekanbaru. PUBLIKA : Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 7(2), 120–129. https://doi.org/10.25299/jiap.2021.vol7(2).6938

Wati, V., Zihab, Z., Hadiyani, B., Sanusi, M., & Adawiyah, R. (2021). Strategi Pemasaran Produk Ijarah Muntahiyah Bittamlik Dalam Meningkatkan Keunggulan Kompetitif Di Bmt Gumarang Akbar Syariah Ampenan. Widya Balina, 6(2), 339-347. https://doi.org/10.53958/wb.v6i2.234

Widarno, B., & Harimurti, F. (2023). Pendampingan Penyusunan Anggaran Dasar Dan Dokumen Administrasi Pengelolaan Pra Koperasi Up2k Desa Ngijo Tasikmadu Karanganyar Assistance. Abdimas Galuh, 5, 120–134.




DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v5i2.10743

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pengabdian UNDIKMA

ISSN: 2722-5097 (Online)

Published by LPPM Universitas Pendidikan Mandalika (UNDIKMA)

Email: [email protected]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.