Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Koordinasi Manusia Kelas XI

Sidelvi Tamu Ina, Yohana Makaborang, Riwa Rambu Hada Enda

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of class XI students of SMA Negeri 1 Pahunga Lodu through the application of a jigsaw cooperative learning model assisted by learning videos. This type of research is classified as Classroom Action Research (PTK) which is carried out in two cycles, which consists of four stages, namely: 1) planning; 2) implementation; 3) observation; and 4) the reflection stage. The subjects of this study were 38 students in class XI at SMA Negeri 1 Pahunga Lodu for the academic year 2022/2023, consisting of 14 male students and 24 female students. The data obtained in this study were in the form of student learning outcomes taken from the application of the jigsaw type cooperative learning model assisted by learning videos. The instruments used are: 1) interviews; 2) test; and 3) run. The results of the research and data analysis in cycle I and cycle II revealed that there was an increase in the learning outcomes of class XI students at SMA Negeri 1 Pahunga Lodu for the 2022/2023 academic year. This is indicated by an increase in the proportion of student learning outcomes in biology lessons on human coordination system material. The research results obtained the proportion of student learning outcomes in cycle I was 73%, and cycle II was 92%. The conclusion of this study is that the application of the jigsaw cooperative learning model can improve the learning outcomes of class XI students of SMA Negeri 1 Pahunga Lodu.


Keywords


Jigsaw Cooperative Learning Model, Student Learning Outcomes.

Full Text:

Full Paper

References


Isjoni. (2013). Cooperative Learning (Efektivitas Pembelajaran Kelompok). Bandung: CV. Alfabeta.

Iskandar. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial (Kuantitatif dan Kualitatif). Jakarta: Gaung Persada Press.

Istarani. (2017). Strategi Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada.

Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.

Jannah, M. (2010). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Biologi di Kelas XI IPA SMA Batik 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi. Universitas Sebelas Maret.

Makaborang, Y. (2019). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 130-145.

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Nasruddin, dan Abidin, Z. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa SMP. EST: Journal of Educational Science and Technology, 3(2), 113-121.

Nurjaya, G. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Metode Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Pembelajaran Kooperatif Jigsaw untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kemampuan Aplikatif Mahasiswa. JPI: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 102-111.

Pasaribu, W.A. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Jigsaw terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Berita di Kelas V MIS Al-Manar Tembung Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Permatasari, D. (2010). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Statika Siswa Kelas X TGB Program Keahlian Bangunan SMK Negeri 2 Surakarta Tahun Ajaran 2009/2010. Skripsi. Universitas Sebelas Maret.

Purba, R.A., Mawati, A.T., Ardiana, D.P.Y., Pramusita, S.M., Bermuli, J.E., Purba, S.R.F., Sinaga, K., Mardiana, N., Rofiki, I., dan Recard, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sudaryono, Margono, G., dan Rahayu, W. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Persada.

Sulastri, Y., dan Rochiantaniawati, D. (2009). Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran Biologi di SMP Negeri 2 Cimalaka. Jurnal pengajaran MIPA, 13(1), 15-22.

Suprihatin, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw terhadap Hasil Belajar Studi Masyarakat Indonesia Mahasiswa. PROMOSI: Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 5(1), 84-94.

Trianto. (2018). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kharisma Putra Grafika.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i1.7653

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia