Studi Persepsi dan Strategi Mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Labuhanbatu dalam Meraih Prestasi Akademik di Perguruan Tinggi

Siti Kholizah, Zunaidy Abdullah Siregar

Abstract


Student academic achievement is closely related using the cumulative achievement index.This study aims to determine the factors that influence the academic achievement of biology education students.This research method is descriptive qualitative. The data collection technique used in this study was a questionnaire.The sample of this study was 35 biology education students of Labuhanbatu University in semester seven in the 2022/2023 academic year.The sampling technique uses the stratified sampling technique, which is sampling according to the level of the cumulative achievement index range biology education students class of 2019 are <3.0-3.5 and >3.5. The data obtainedbe analyzed using qualitative data analysis techniques.The results of the study show that internal and external factors affect student learning achievement.The data obtained shows that internal factors affect academic achievement, namely interest indicators of 75-85% and other factors, namely attitudes, physical conditionand intellectual, with an average percentage with 71-82%, while the external influencing factor is the family indicator by 90-100%,andother factors, namely friends, lecturers, social environment, and infrastructure with an average percentage of 79-88%.


Keywords


Academic Achievement, Perception, Strategy.

Full Text:

Full Paper

References


Anggraini, Y., Patmanthara, S., dan Purnomo, P. (2017). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Kompetensi Keahlian Elektronika Industri di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(12), 1650-1655.

Anggresta, V. (2015). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Economica, 4(1), 19-29.

Anwar, A.I., Prabandari, Y.S., dan Emilia, O. (2013). Motivasi dan Strategi Belajar Siswa dalam Pendidikan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Collaborative Learning di Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Hasanuddin. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia, 2(3), 233-239.

Dwipurwani, O., Maiyanti, S.I., Desiani, A., dan Suryati, S. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Mahasiswa Ditinjau dari Karakteristik Lingkungan Kampus (Studi Kasus di Jurusan Matematika FMIPA Unsri). Jurnal Penelitian Sains, 15(1), 1-5.

Efriana, L. (2021). Problems of Online Learning During Covid-19 Pandemic in EFL Classroom and the Solution. JELITA: Journal of English Language Teaching and Literature, 2(1), 38-47.

Fajrin, S.N., Syamsu, A.K., dan Andi, A. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Inpres 79 Cenrana Kabupaten Bone. In Indonesian Annual Conference (pp. 96-99). Makassar, Indonesia: Fisipol, Universitas Sawer Gading Makassar.

Handayani, D. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Konsep Diri Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 127-143.

Hermawan, Y., Suherti, H., dan Gumilar, R. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar (Lingkungan Keluarga, Lingkungan Kampus, Lingkungan Masyarakat) terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi), 8(1), 51-58.

Inayah, R. (2013). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar Siswa, dan Fasilitas Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Lasem Jawa Tengah Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 2(1), 1-13.

Jayanti, F., dan Arista, N.T. (2019). Persepsi Mahasiswa terhadap Pelayanan Perpustakaan Universitas Trunojoyo Madura. Competence: Journal of Management Studies, 12(2), 205-223.

Khumaerah, K., dan Rauf, S. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Kecerdasan Intelektual Anak. Journal of Islamic Nursing, 2(1), 21-24.

Kurniawan, B., Wiharna, O., dan Permana, T. (2017). Studi Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156-162.

Marna, M., Maxrizal, M., dan Saftari, M. (2020). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Indeks Prestasi dengan Metode Regresi Logistik Biner. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12-22.

Martin, S.N. (2019). Science Education in Indonesia: Past, Present, and Future. Asia-Pacific Science Education, 5(1), 1-29.

Mastutin, R. (2021). Studi Persepsi dan Strategi Mahasiswa Pendidikan Biologi UIN Raden Intan Lampung dalam Mencapai Keberhasilan Belajar di Perguruan Tinggi. Skripsi. UIN Raden Intan Lampung.

Meria, O. (2017). Sikap Siswa SMA di Kota Bandung terhadap Informasi Mengenai Program Studi di Perguruan Tinggi Negeri Indonesia. Jurnal Komversal, 2(2), 40-53.

Murti, R.W., dan Prasetio, A.P. (2018). Pengaruh Kompetensi Dosen terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Telkom University. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 94-102.

Octaviana, L.N. (2019). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Lingkungan Keluarga terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Akuntansi dan Keuangan, 1(2), 42-46.

Prasetyo, C.D., Suja’i, I.S., dan Asrori, M.A.R. (2021). Pengaruh Gaya Belajar, Minat Belajar, dan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD Negeri 1 Besuki Kecamatan Besuki Kabupaten Tulungagung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 5744-5752.

Putri, D.A.E., dan Ariani, D. (2022). Pengaruh Teman Sebaya terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 5 Kota Solok. Bakoba: Journal of Social Science Education, 2(1), 122-126.

Raresik, K.A., Dibia, I.K., dan Widiana, I.W. (2016). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V SD Gugus VI. Mimbar PGSD Undiksha, 4(1), 1-10.

Ratna, N.W. (2018). Pengaruh Peranan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri (SDN) di Kecamatan Bogor Barat. Jurnal Pendidikan, 17(2), 129-137.

Santoso, T.R., dan Putri, D. (2020). Pengaruh Sarana Prasarana terhadap Efektivitas Proses Pembelajaran di SDN 1 Maparah Ciamis. MADROSATUNA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 98-108.

Shafira, N.N.A., Jusuf, A., dan Budiningsih, S. (2014). Hubungan Persepsi Lingkungan Pembelajaran dengan Strategi Pembelajaran Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter Universitas Jambi. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia: The Indonesian Journal of Medical Education, 3(1), 28-37.

Sodik, M., Sahal, Y.F.D., dan Herlina, N.H. (2019). Pengaruh Kinerja Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Al-Qur`an Hadist. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 97-112.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sukatin, S., Nuri, L., Naddir, M.Y., Sari, S.N.I., dan Winda, I.Y. (2022). Teori Belajar dan Strategi Pembelajaran. Journal of Social Research, 1(8), 916-921.

Sulastyaningrum, R., Martono, T., dan Wahyono, B. (2019). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Peserta Didik Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017/2018. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 4(2), 1-19.

Sunadi, L. (2013). Pengaruh Motivasi Belajar dan Pemanfaatan Fasilitas Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. JUPE: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(3), 1-19.

Susanti, Y.I.D. (2018). Hubungan Antara Pola Tidur dengan Prestasi Belajar. SEJ: School Education Journal PGSD UNIMED, 8(1), 107-112.

Yoga, S.N. (2021). Analisis Kesiapan Mengajar Dosen pada Mata Kuliah Kajian Prosa Fiksi Saat Pandemi Covid-19 di IAIN Lhokseumawe. JBSI: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(01), 65-74.

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., dan Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138-1150.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i1.7100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia