Penerapan Model Pembelajaran Saintifik untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Alam Siswa Sekolah Menengah Pertama

Yulianti Yulianti

Abstract


The purpose of this study was to describe students' understanding of scientific concepts in science lessons which illustrate the teacher's ability to direct learning through a scientific learning model for class IX students of SMP Negeri 1 Taliwang. In the science learning process, teachers tend to use the lecture method when learning and are one-way only, as a result, student learning outcomes tend not to meet the Minimum Completeness Criteria. The type of this research is Classroom Action Research (CAR) which was adopted by Kemmis and Mc. Taggart has been implemented in two cycles. The research subjects were 31 Class IX students of SMP Negeri 1 Taliwang. This classroom action research was carried out in two cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection stages. The results showed that the average ability of students' understanding of concepts was 76.58 in the first period (cycle 1) and the success rate increased to 81.87 in the second period (cycle II). Based on the results of the study, it can be concluded that the application of scientific learning to science lessons in Class IX can improve students' conceptual understanding of SMP Negeri 1 Taliwang.

Keywords


Scientific Learning Model, Understanding Concepts.

Full Text:

Full Paper

References


Acesta, A. (2014). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 96-106.

Anggareni, N.W., Ristiati, N.P., dan Widiyanti, N.L.P.M. (2013). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1), 1-11.

Ardaya, D.A. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 72-83.

Astini, B.N., Nurhasanah, N., dan Nupus, H. (2019). Alat Permainan Edukatif Berbasis Lingkungan untuk Pembelajaran Saintifik Tema Lingkungan Bagi Guru Paud Korban Gempa. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 1-6.

Dewi, P.S. (2016). Kemampuan Proses Sains Siswa melalui Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPA Terpadu pada Tema Global Warming. Edusains, 8(1), 18-26.

Fadhilaturrahmi. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edu Humaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 109-118.

Kemendikbud. (2013). Pendekatan Scientific (Ilmiah) dalam Pembelajaran. Jakarta: Pusbangprodik.

Kusumah, R.G.T. (2019). Peningkatan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa Tadris IPA melalui Pendekatan Saintifik pada Mata Kuliah IPA Terpadu. IJIS Edu: Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 71-84.

Siregar, N. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa dan Pengelolaan Pembelajaran Guru dengan Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 4(1), 60-65.

Syafriana, D. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas V SDN 63 Surabayo. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 30-43.

Widiana, I.W., Suarjana, I.M., dan Cahyani, N.L.P.N. (2020). Pengaruh Aktivitas Menanya Berbasis Masalah dengan Metode Saintifik terhadap Proses Kognitif Siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(2), 331-340.

Wina, D.R., Hindarto, N., dan Prasetyo, A.P.B. (2017). Studi Kasus Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPA pada Kurikulum 2013 di SMP Negeri 5 Semarang. Journal of Innovative Science Education, 6(1), 17-27.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v10i2.6435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia