RESPON TERHADAP PEMBELAJARAN MOBILE BERBASIS KEARIFAN LOKAL DAN KEPARIWISATAAN PADA MAHASISWA PENDIDIKAN BIOLOGI

Isya Anjani, Lalu Edo Sutrisky, Ali Ramdani, Yusran Khery

Abstract


This study aims to determine the response of students to learning mobile technology based on local wisdom and tourism using descriptive methods. The subjects of this study were 37 Biology Education Study Program students in the first semester of Mandalika Education University in the odd semester of the academic year 2019-2020. This research was conducted with a saturated sampling technique. Student response data obtained by a research questionnaire. Data were analyzed using diagram data. The results showed that students' responses to learning based on local wisdom and tourism were very high. On average 88.5% of lecturers use mobile technology as a means of communication and discussion with students, while the lowest is 69.6%, where only a few lecturers make mobile applications for learning needs. And on average only a few use and link mobile technology with local wisdom products and tourism.

Keywords


Mobile Technology, Local Wisdom, Tourism.

Full Text:

Full Paper

References


Aini, Q., Shofi, I. M., & Agustin, F. E. M. (2019). Analisis Website Perpustakaan Universitas Islam Negeri Menggunakan Metode Benchmarking dan Goal Oriented Requirements Engineering (GORE) Model (Studi Kasus: UIN Jakarta, UIN Yogyakarta, dan UIN Malang). Jurnal Teknik Informatika, 12(2), 159-166.

Fajrin, O. R. (2015). Hubungan Tingkat Penggunaan Teknologi Mobile Gadget dan Eksistensi Permainan Tradisional pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Idea Societa, 2(6), 1-33.

Faqih, M. R., & Aribowo, E. (2014). Visualisasi Algoritma Chiper Block Chaining sebagai Media Pembelajaran Berbasis Mobile Android. Jurnal Sarjana Teknik Informatika, 2(2), 316-325.

Mumpuni, K. E. (2013). Potensi Pendidikan Keunggulan Lokal Berbasis Karakter dalam Pembelajaran Biologi di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Biologi (pp. 1-7). Solo, Indonesia: Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Sebelas Maret.

Nailah, T. (2018). Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Peningkatan Konservasi Lingkungan pada Mahasiswa PGSD di Batik Tulis Ciwaringin Cirebon. Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 69-82.

Nasution, M. I. P. (2016). Strategi Pembelajaran Efektif Berbasis Mobile Learning pada Sekolah Dasar. Jurnal Iqra’, 10(01), 1-14.

Nugroho, A. A., & Purwati, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Mobile Learning dengan Pendekatan Scientific. Jurnal Euclid, 2(1), 174-182.

Rahmelina, L., Slamet, L., & Huda, Y. (2014). Aplikasi Mobile Learning Ilmu Biologi untuk Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas Berbasis Android (Studi Kasus SMAN 10 Padang). Jurnal Vokasional Teknik Elektronika & Informatika, 2(2), 64-69.

Ridwan, N. A. (2007). Landasan Keilmuan Kearifan Lokal. Jurnal Study Islam dan Budaya, 5(1), 27-38.

Samsiyah, N. (2019). Pengembangan Literasi Baca Audio Visual Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Madiun. Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Muatan Lokal Bahasa dan Sastra Daerah sebagai Fondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial” (pp. 191-198). Kudus, Indonesia: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muria Kudus.

Santoso, A. M. (2010). Konsep Diri melalui Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal sebagai Model Pendidikan Berkarakter dan Berbudaya Bangsa di Era Global. Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI. Bandung, Indonesia: Universitas Pendidikan Indonesia.

Utari, U., Degeng, I. N. S., & Akbar, S. (2016). Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 59-67.

Wirawan, I. M. A., & Ratnaya, I. G. (2011). Pengembangan Desain Pembelajaran Mobile Learning Management System pada Materi Pengenalan Komponen Jaringan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 314-324.

Tinja, Y., Towaf, S. M., & Hariyono. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal sebagai Upaya Melestarikan Nilai Budaya pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 2(9), 1257-1261.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v7i2.2380

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia