Pengaruh Pendapatan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA (BIOLOGI) Kelas VII di SMP NEGERI 20 Sigi
Abstract
This study aims to describe the influence of parental income on students' learning motivation. This study uses a descriptive qualitative approach. The subjects of this study consisted of 30 students in grade VII. The results showed that the majority of students came from families with low incomes, and this had an impact on students' low learning motivation. The level of parental income influenced the learning motivation of students in the subject of science (Biology) in grade VII at SMP Negeri 20 Sigi. The researcher found several students whose parents had low incomes so that it influenced the students' learning motivation, from the 30 samples that the researcher used, there were 26 students with low incomes with incomes <Rp.500,000 and those with high incomes were 4 students with incomes of Rp. 1,000,000 - Rp. 1,999,999. The average student learning motivation only reached 36%, which is included in the very low category. Internal factors (31%) and external factors (42%) both play a role in decreasing students' learning motivation. Interventions such as scholarships and support from parents and schools are needed to increase students' enthusiasm for learning. Thus, it can be concluded that the learning motivation of class VII students at SMP Negeri 20 Sigi is very low.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Devi, A. S., Hotimah, K., Sakha, R., Kamirullah, A., & Anshori, M. I. (2024). Mewawancarai Kandidat: Strategi untuk Meningkatkan Efisiensi dan Efektivitas. MASMAN : Master Manajemen, 2(2), 66–78.
Emda (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. In Lantanida Journal. 5(2).
Hardiyanti, R. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar dan Status Ekonomi Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi.
Nikmah, L. (2023). Analisis Minset Remaja Lulusan SMA/Sederajat Yang Tidak Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Di Rw 3 Dusun Gununglurah Kecamatan Cilongok Banyumas. Skripsi.
Nurjannah, S. L. (2014). Hubungan Antara status Sosial Ekonomi Dengan motivasi Orang Tua Menyekolahkan Anak Di PAUD Smart Kid dan PAUD Sahabat Ananda Kecamatan Dau. Skripsi Psikolosi.
Rahma Riyanda, A., & Lampung, U. (2020). Pendapatan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMK Al- Huda Jatimulyo Kabupaten Lampung Selatan. 1(2).
Saefudin, M. T., Wulan, T. N., Savira, & Juansah, D. E. (2023). Teknik Pengumpulan Data Kuantitatif dan Kualitatif Pada Metode Penelitian. Jurnal Ilmiah Dasar. 08 (03).
Fauzi, A., Satrianto, A., & Effiyanti, T. (2019). Pengaruh Pendapatan Orang Tua, Cara Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi SMAN 1 Aek natas kabupaten Labuhanbatu Utara.
Mayasari, P., Hidayatul, A., Sri Dwijayanti, N., Sari, N., Korespondesi, A. (2023). Tingkat sosial Ekonomi dan Motivasi Belajar Terhadap Pendidikan Anak. Business and Accounting Education jurnal. BAEJ, 4(1), 18-24
Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55
Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). Teknik Pengumpulan Data: Observasi, Wawancara, dan Kusioner. Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi dan Politik, 3(1), 39–47.
Sari, F. D. K., Rofidah, A. N., Kusuma, R. A., & Ramadhani, D. (2024). Peran Faktor Internal dan Eksternal dalam Menyebabkan Kesulitan Belajar Siswa SMP Negeri 16 Surabaya. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 5, 190–201.
Lesmayani, E., & Suprihatin, S. E. Y. (2017). Faktor-faktor Eksternal Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI pada Mata Pelajaran Busana Industri di SMK Negeri 3 Magelang. Jurnal Fesyen: Pendidikan dan Teknologi, 6(1), 1–10.
Ma’rifatul, A., & Witanto, Y. (2023). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mengerjakan Soal PAS Semester 1 Mupel Matematika Kelas V SDN Pandansari Kecamatan Brebes Kabupaten Brebes. Journal of Elementary Education, 5(2), 60–70.
Aswad, S. H. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN 278 Abbatireng Kabupaten Wajo. Skripsi.
Sadirman, (2022). Hubungan Motivasi Belajar dan Minat Baca Dengan Hasil Belajar IPS Kelas IV. Joyful Learning journal.
Subhan, (2019). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Pendapatan Orang Tua Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas VIII Di MTs Azzainiyah I Randumerak Kecamatan Paiton Kabupaten Probolinggo Tahun Ajaran 2018/2019.
Ardila, D. D., Fitrayati, D., & Pd, S. (2017). Pengaruh Tingkat Pendapatan Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Gresik.
Asti Kamala (2023). Pengaruh Pendapatan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di MTs Madinatunnajah Kesultanan Menanga, Kecamatan Solor Timur, Kabupaten Flores Timur, Nusa Tenggara Timur.Skripsi.
Khairani, V. (2024). Pengaruh Pendapatan Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap minata Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Jurusan IPS MAN 1 Kota Jambi. Skripsi Ekonomi.
Pangaribuan, P. D. Y., Siahaan, A. L., & Sitorus, D. P. M. (2022). Pengaruh Tingkat Pendapatan Orangtua dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS. EDUKATIF :Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7347–7357.
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i2.16450
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia