Inovasi ICT dalam Pembelajaran Science Interaktif berbantuan Software Lectora Inspire
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.15913Keywords:
Kurikulum Merdeka; media interaktif; lectora inspire; hasil belajar; keterampilan ICTAbstract
This study aims to develop an interactive learning medium using Lectora Inspire Software on the topic of ecology and environmental conservation, as well as to examine its validity, practicality, and effectiveness. The research employed the 4-D development model (define, design, develop, disseminate) with a sample of 32 seventh-grade students. The instruments used included validation sheets, student response questionnaires, ICT skills questionnaires, and learning outcome tests. The results revealed that: (1) The interactive learning medium developed with Lectora Inspire was valid, with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.91 (very high category); practical, with an average student practicality score of 87% (good category); and effective in improving cognitive learning outcomes, with an N-Gain score of 0.70 (high category). (2) Students’ ICT operational skills reached an average of 89.84% (very good category). Therefore, the media is deemed suitable for use as an alternative learning resource for science education in accordance with the Merdeka Curriculum. It integrates content delivery, practice exercises, and evaluation into a single unified platform, allowing students to learn independently and flexibly.
References
Alfikro, A., & Drastisianti, A. (2024). Urgensi Pendidikan Lingkungan Hidup Sebagai Upaya Pengelolaan Lingkungan Pada Sekolah Menengah (Pengabdian Pada SMPN 1 Losarang Kecamatan Losarang Kabupaten Indramayu ). 1(1), 25-37.
Amaliah, D., Khotimah, K., & Lestari, I. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbantuan Geogebra Untuk Mendukung Students Geometric Thinking Skills. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 1(1), 150-154.
Azizi, N. A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Dengan Aplikasi Lectora Inspire 17 Materi IPA Alat Indera Manusia SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 12-17.
Bustanul Arifin, & Abdul Muid. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis Keterampilan Dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21. Daarus Tsaqofah. Jurnal Pendidikan Pascasarjana Universitas Qomaruddin, 1(2), 118-128. https://doi.org/10.62740/jppuqg.v1i2.23
Drivoka Sulistyaningrum, S., Iskandar, I., & Dewanti, R. (2022). Pengintegrasian Literasi Digital Dalam Pembelajaran Berbicara Bagi Guru Bahasa. P2M STKIP Siliwangi, 9(1), 60-74. https://doi.org/10.22460/p2m.v9i1.3293
Era, P., & Industri, R. (2022). Kemampuan Literasi Ict. 2017.
Fatahillah, A., Yafi, M. A., Monalisa, L. A., Hussen, S., & Wiharjo, E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Persamaan Lingkaran berbasis Discovery Based Learning Berbantuan Geogebra Classroom untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 43-54. https://doi.org/10.30605/proximal.v6i2.2643
Hobri. (n.d.). Metodologi Penelitian Pengembangan Aplikasi pada Penelitian Pendidikan Matematika. 1-10.
Irfandi, I., Mualif, A., Alhairi, A., Akbar, H., Mailani, I., Rahayu Ningsih, J., Putri Musdansi, D., Yuhelman, N., & Murwindra, R. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Dan Sumber Belajar Bagi Anak. BHAKTI NAGORI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 74-79. https://doi.org/10.36378/bhakti_nagori.v3i1.3092
Kolopita, C. P., Katili, M. R., & Yassin, R. M. T. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar. Inverted: Journal of Information Technology Education, 2(1), 112. https://doi.org/10.37905/inverted.v2i1.13081
Lexi Jalu Aji, S.Pd., M.Han., C.PS. | Dr. Titi Hendrawati, S.Pd.I., M. P., Rika Febrianti, S.T., M.Si. | Nuryuana Dwi Wulandari, S.Pd., M. P., Thitus Gilaa, S.Pd., M.Th. | Dr. Gamar Abdullah, S.Si., M. P., Lisa Rukmana, M.Pd. | Taufikur Rohman, S.Pd., M. P., & Dr. Abdul Sahib, S.Pd.I., M. Pd. | Rufiati Simal, S.Pd., M. P. (n.d.). Model-Model Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan.
Margita, E., Sukmawati, R. A., & Adini, M. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Pada Materi Pengetahuan Dasar Pemetaan Dengan Metode Tutorial. Computing and Education Technology Journal, 3(1), 55. https://doi.org/10.20527/cetj.v3i1.8404
Musiyanti Ode a, 1*, Samuel Patra Ritiauwa, 2, N. Y. J. (2024). Pelita : Penggunaan Lectora Inspire untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Manusia dan Lingkungan di Kelas V Sekolah Dasar. 4(2), 50–56.
Najah, E. F., & Mandailina, V. (2024). Aplikasi Matematika Berbasis Teknologi : Solusi Interaktif untuk Siswa di Era Digital. 30–47.
Nanang Hermawan1, E. N. (2024). Pemanfaatan Berbagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran di Lingkungan Pendidikan Formal. 06(3), 243–257.
Nanda Choirun Nisa’, M. S. P. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD/MI Pada Mata Pelajaran IPA Melalui Model Pembelajaran Kontekstual. Braz Dent J., 33(1), 1-12.
Putri, V. A., Rafly, M., & Widya, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT Untuk Meningkatkan Konsep Pemahaman Sistem Tata Surya. 3(1), 66-72.
Rika Widianita, D. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital di Sekolah Dasar. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1-19.
S, S. I., & Prafitasari, A. N. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Proses dengan Problem Based Learning pada Pembelajaran Biologi. National Multidisciplinary Sciences UMJember Proceeding Series, 2(2), 82-87.
Sari, S. M., Mahlia, Y., Sari, W. A. K. W., & Jalaluddin, J. (2022). Manfaat Pembelajaran Eksplorasi, Elaborasi: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 89.
Shalikhah. Norma. Dewi., Primadewi. Ardin., M. S. I. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Inovasi Pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 916.
Siboro, H. A. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik . 2(1), 110.
Sihombing, B. (2024). Model Pengembangan 4D ( Define , Design , Develop , dan Disseminate ) dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. 4, 1119.
Susanti, L. (2025). Pengembangan Media Interaktif ICT Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. 5(3), 886891.
Syara Pratiwi. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran SETS ( Science, EnvironmentT, Technology, and Society) Terhadap Literasi Sains Siswa Pada Materi Ekologi dan Pelestarian Lingkungan. 3(2), 18.
Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran dengan Kebebasan dan Fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 2203122040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324
Uzmi, A. H., Roza, V., Reflinda, R., & Syahrul, S. (2023). Developing English Interactive Learning Media Based on Android By Using Articulate Storyline 3 Apps. ELP (Journal of English Language Pedagogy), 8(2), 168–182. https://doi.org/10.36665/elp.v8i2.746
Wahyudi1, D., Fauziati2, E., & Maryadi3. (2025). Peran ICT dalam Pembelajaran pada Program Digital Class : 14(1), 309–328.
Wijayanto, N. S. A. P. (2023). Meta-Analisis Keefektifan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Biologi. Bioma: Jurnal Biologi Dan Pembelajaran Biologi, 8(2), 138-147. https://doi.org/10.32528/bioma.v8i2.633
Yuliana, & , Dewi Pratita, D. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Interaktif Berbasis Lectora Inspire Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 7(2), 583-593. https://doi.org/10.29408/jpek.v7i2.20538
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 An Nisa Nur Azizah, Aulya Nanda Prafitasari, Novy Eurika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.