Efektivitas Penggunaan Media Sosial TikTok Untuk Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Rantau Utara
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of using TikTok social media as a biology learning media at SMA Negeri 1 Rantau Utara. This research uses a descriptive method with a quantitative approach, to get an objective picture of how much influence TikTok has in supporting the teaching and learning process, especially in biology subjects. Respondents of this study were 40 people from 10 classes XI SMA Negeri 1 Rantau Utara. The data collection techniques used in this study were observation, interview, and questionnaire. The research data were analyzed descriptively. The results showed that the use of TikTok in learning biology was quite effective, with the effectiveness level reaching 56.8%. This shows that more than half of the respondents feel that learning through TikTok provides benefits in understanding biology material. Thus, TikTok has the potential as an alternative learning media that can support the learning process of students in today's digital era. The utilization of social media such as TikTok in education can be a relevant innovation to answer the challenges of 21st century learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, M. (2021). Peningkatan hasil belajar peserta didik dengan metode project base learning mind mapping dan video tiktok di materi keanekaragaman hayati. Inovasi Manajemen Pendidikan Dalam Tatanan Kenormalan Baru, 865–874.
Amalia, R., Ismail, L, H., & , Oslan J., dan A. M. (2024). Hamka L. 3(April), 184–190.
Anggraini, R., & Ubidia, A. T. (2024). Hubungan Media Sosial Tiktok terhadap Minat Belajar Mahasiswa. ISTISYFA: Journal of Islamic Guidance and Counseling, 1(3), 128–139. https://doi.org/10.29300/istisyfa.v1i3.2421
Fitriyadi, H. (2013). Integrasi Teknologi Informasi Komunikasi Dalam Pendidikan: Potensi Manfaat, Masyarakat Berbasis Pengetahuan, Pendidikan Nilai, Strategi Implementasi Dan Pengembangan Profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3), 269–284.
Harahap, Z. H. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Musik dan Personal Branding Penyanyi Vionita Sihombing. Grenek Music Journal, 11(2), 81. https://doi.org/10.24114/grenek.v11i2.39258
Herdiati, D., Atmaji, D. D., Andriyanto, R. M. A., & Saputra, D. N. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Musik di SMAN 1 Muara Enim, Sumatera Selatan. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 4(2), 111–119. https://doi.org/10.26740/vt.v4n2.p111-119
Kamsina, K. (2020). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Implementasi Pembelajaran Ilmu Teknologi Dan Masyarakat. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(2), 67–79. https://doi.org/10.24235/edueksos.v9i2.7103
Mubarok, S., Kurniawan, H., Wulandari, D. P., & Suharyat, Y. (2022). Sosial Media Sebagai Media Pendidikan Islam. Telangke: Jurnal Telangke Ilmu Komunikasi, 4(2), 11–17. https://doi.org/10.55542/jiksohum.v4i2.373
Mulyani F, & Haliza N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 3(1), 101–109.
Nanda Fitrian, E., Yogica, R., Mustafa, A., Studi Pendidikan Biologi, P., Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, F., Negeri Padang Jl Hamka, U., & Tawar Barat, A. (2023). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Sosial TikTok untuk Pembelajaran Biologi di SMAN 2 Padang. Journal on Education, 06(01), 7834–7843.
Pertiwi, S. (2022). Konsumsi Media Sosial Tik Tok pada Mahasiswa Universitas Sriwijaya Kampus Indralaya. Jurnal Empirika, 6(2), 122–138. https://doi.org/10.47753/je.v6i2.109
Putu & Manik. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Tutor Sebaya terhadap Hasil Belajar Biologi. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(3), 1–10. https://media.neliti.com/media/publications/121274-ID-pengaruh-model-pembelajaran-kontekstual.pdf
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Restiyani, R. (2015). Profil Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Sebagai Media Dan Sumber Pembelajaran Oleh Guru Biologi. Edusains, 6(1), 49–66. https://doi.org/10.15408/es.v6i1.1100
Rosnaeni, 2021. (2021). Jurnal basicedu. 5(5), 4334–4339.
Sakirah, R. L. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Tiktok Pada Materi Bioteknologi di SMPN 1 Trumon Timur. Doctoral Dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 4(1), 88–100.
Trisnawati, W. W., & Sari, A. K. (2019). Integrasi Keterampilan Abad 21 Dalam Modul Sociolinguistics: Keterampilan 4C (Collaboration, Communication, Critical Thinking, Dan Creativity). Jurnal Muara Pendidikan, 4(2), 455–466. https://doi.org/10.52060/mp.v4i2.179
Triyanti, M. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Saraf untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 9. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4148
Ummah, M. S. (2019). Sistem Pembetungan Terpusat Strategi Melestari. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14.
Warini, N. L., Dewi, N. P. E. S., Susanto, P. C., & Dewi, P. C. (2021). Daya Tarik Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Online. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, Dan Sosial Humaniora (SINTESA), 3(November), 27–34. https://doi.org/10.36002/snts.v0i0.1230
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i2.15778
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia