Efektivitas Pembelajaran TGT Berbasis CRT Pada Materi IPA Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Surakarta
Abstract
This research aims to determine the effectiveness of TGT type cooperative learning based on CRT (Culturally Responsive Teaching) on science material at Surakarta Muhammadiyah Middle School. This research method is quasi-experimental research, with a sample of 42 students, data collection techniques using tests (post-test), interviews and observation. The data analysis technique for cognitive learning outcomes is in the form of a t test and affective learning outcomes in the form of descriptive statistics. The research results show that t test results with a significance value of 0.000 <0.05, then there is an effect of TGT type cooperative learning based on CRT (Culturally Responsive teaching) on the learning outcomes of seventh grade students of SMP Muhammadiyah 1 Surakarta.. Thus, it can be concluded that the application of the TGT type cooperative learning model based on CRT (Culturally Responsive Teaching) in science material in class VII SMP Muhammadiyah 1 Surakarta is included in the effective category.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anjani, R. R. (2024). Implementasi Pembelajaran TGT Berbantuan Question Card Berbasis CRT Guna Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Pendahuluan. 4(4), 894–909.
Ardhani, A. D., Ilhamdi, M. L., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(2), 170–175. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i2.2446
Buulolo, S. (2022). Pengaruh metode gallery walkterhadap minat belajar siswa pada pembelajaran ipa terpadu di kelas VIII SMP NEGERI 1 LAHUSA Tahun Pembelajaran 2021/2022. FaGuru: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 8(1), 814–818.
Era Siska Amyani, Irwandi Ansori, S. I. (2018). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan aktivitas dan hasil pendahuluan pendidikan adalah usaha terencana untuk membantu peserta didik secara aktif mengembangkan potensi diri yang diperlukan bagi diri sendiri , masyarakat , bangsa dan negara. Urnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 15–20.
Fikri, A. (2024). Meningkatkan hasil belajar pjok materi sepak bola passing melalui penerapan model pembelajaraan kooperatif tgt learning ict. Αγαη, 15(1), 37–48.
Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Ranah Afektif Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 14(2), 635–648. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1828
Jannah, A. N., Azizah, I., & Rosyidi, A. H. (2024). Implementasi Culturally Responsive Teaching (CRT) dan Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3733–3745.
Jannah, M. (2024). Analisis minat belajar peserta didik menggunakan model. 09(September), 631–641.
Jannah, M., Qomaria, N., & Wulandari, A. Y. R. (2022). Profil Pemahaman Konsep Siswa dalam Menyelesaikan Soal IPA Konteks Pesapean Ditinjau dari Efikasi Diri. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 315–324. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.598
Khasanah, I. M., Nuroso, H., & Pramasdyahsari, A. S. (2023). Efektivitas Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 1121–1127. http://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/edusociety/article/view/393
Magdalena, R., & Angela Krisanti, M. (2019). Analisis Penyebab dan Solusi Rekonsiliasi Finished Goods Menggunakan Hipotesis Statistik dengan Metode Pengujian Independent Sample T-Test di PT.Merck, Tbk. Jurnal Tekno, 16(2), 35–48. https://doi.org/10.33557/jtekno.v16i1.623
Musanna, A. (2012). Artikulasi Pendidikan Guru Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mempersiapkan Guru Yang Memiliki Kompetensi Budaya Articulation of Teacher Education Based on Local Wisdom To Preparing Culturally Competence Teachers. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(3), 328–341.
Nada, G. I. L., , Isnani, D. E., Matematika, P., Guru, P. P., Tegal, K., Tengah, J., Studi, B., Matematika, P., Guru, P. P., Tegal, K., Tengah, J., Studi, B., Matematika, P., & Tengah, J. (2024). Penerapan teams game tournament melalui pendekatan culturally responsive teaching dalam pembelajaran segitiga segiempat kelas VII. 390–396.
Nurlala, N., Ayunin, R. Q., Lana, S., & Daryanto, J. (2025). Optimalisasi Hasil Belajar Matematika di Kelas 6 SDIT Ar-Risalah Surakarta Melalui Penerapan Pendekatan Culturally Responsive Teaching ( CRT ) Model Teams Game Tournament ( TGT ). 2(1), 19–23. https://doi.org/10.20961/jsshecs.v2i1.96930
Sakdiah, H., & Sasmita, P. R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt Berbantukan Media. Jurnal UIN Alauddin, 6(2), 65–70.
Sari, A., Sari, Y. A., & Namira, D. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi Culturally Responsive Teaching (Crt) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ipa 2 Sma Negeri 7 Mataram Pada Mata Pelajaran Kimia Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 110–118. https://doi.org/10.61924/jasmin.v1i2.18
Setiana, D. S. (2018). Menyiapkan. Prosiding Seminar Nasional MIPA 2018, 1(1), 120–131.
Sya’bani Asa, Y., Sukidin, & Tiara. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament(TGT) Berbantuan Media Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal Education Research and Developmen, 63–74.
Widiani, N. L. (2021). Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) sebagai Upaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 5(4), 537. https://doi.org/10.23887/jear.v5i4.39475
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i1.14736
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia