Validity of Sinergi Learning Model (Science Process Skills Integration with Local Wisdom and Technology)
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agmita, N., Suyana, I., & Feranie, S. (2021). Desain LKPD Berbasis Masalah Untuk Melatihkan Keterampilan Abad 21. Journal of Teaching and Learning Physics, 6(2), 90–99. https://doi.org/10.15575/jotalp.v6i2.10984
Artayasa, I. P., Marlina, D., Sipayung, D. A. S., & Fitriatunisyah, F. (2021). Praktikum Biologi Selama Pembelajaran Online: Minat Mahasiswa dan Pengaruhnya terhadap Keterampilan Proses Sains. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 9(2), 389–401. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v9i2.4032
Aryani, S. D., & Nana, N. (2020). Aplikasi Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan LKPD Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Kalor. Relativitas Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 3(1), 37. https://doi.org/10.29103/relativitas.v3i1.2489
Asy’ari, M., Fitriani, H., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2019). The Science Process Skills of Prospective Biology Teachers in Plant Cell Material Based on Gender. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(19), 168. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i19.11208
Berlian, M. (2023). Pengembangan LKPD IPA Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains: Systematic Literature Review. Sainsmat Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 12(2), 124. https://doi.org/10.35580/sainsmat122467322023
Borich, D. (1994). Observation Skills for Effective Teaching. Macmillan Publishing company.
Chang, C.-W., Cheng, S., Chang, I.-W., Liaw, F., & Cheng, C. C. (2021). The Development of “Early Childhood Education &Amp; Care Curriculum Framework Implementation Scale” in Taiwan. The Hungarian Educational Research Journal, 11(4), 377–395. https://doi.org/10.1556/063.2021.00041
Chen, L., Jiang, W.-J., & Zhao, R. (2022). Application Effect of Kolb’s Experiential Learning Theory in Clinical Nursing Teaching of Traditional Chinese Medicine. Digital Health, 8, 205520762211383. https://doi.org/10.1177/20552076221138313
Fajri, S. R., Hajiriah, T. L., Fitriani, H., Sriartha, I. P., & Mudana, I. W. (2024). Analysis of The Potential Values of Character Education in The Independent Curriculum on Traditional Arts Typical of The Sasak Tribe of Lombok" Peresean". Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 10(1), 405–415.
Fitriani, H., & Firdaus, L. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 7(2), 225–240.
Fitriani, H., & Hunaepi, H. (2016). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Smartphone Berplatform Android Pada Matakuliah Taksonomi Tumbuhan Tinggi. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 4(2), 99–108.
Flake, J. K., Pek, J., & Hehman, E. (2017). Construct Validation in Social and Personality Research. Social Psychological and Personality Science, 8(4), 370–378. https://doi.org/10.1177/1948550617693063
Hadiya, I. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Fisika Dalam Merangkai Rangkaian Elektronika Sederhana. Relativitas Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 1(1), 9–22. https://doi.org/10.29103/relativitas.v1i1.1193
Hani, M. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Materi Pecahan Senilai Di Kelas IV Sekolah Dasar. Syntax Idea, 6(3), 1355–1372. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v6i3.3109
Herianto, H. & Marsigit. (2023). Filsafat, Ideologi, Paradigma, Teori, Model Dan Inovasi Pendidikan. https://doi.org/10.31219/osf.io/e4ahb
Hidayat, K. (2023). Aspek-Aspek Pendidikan Dalam Surah Al-Kahfi Ayat 46. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5), 1985–1994. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i5.5443
Indah, M. (2023). Implementasi Model Project Based Learning Sebagai Sarana Penguasaan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik Di SD Negeri Rawu. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 520–526. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.1004
Kane, M. T. (2013). Validating the Interpretations and Uses of Test Scores. Journal of Educational Measurement, 50(1), 1–73. https://doi.org/10.1111/jedm.12000
Laksono, P. W. (2023). Perancangan Perangkat Pembelajaran Internet of Things (IoT) Dan Pengenalan Robotika Kepada Siswa Sekolah Menengah Di Surakarta Sekitarnya. Adipati, 2(2), 87–93. https://doi.org/10.31284/j.adipati.2023.v2i2.4784
Lubis, M. U. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Dalam Pendidikan. Anthor Education and Learning Journal, 2(5), 691–695. https://doi.org/10.31004/anthor.v1i5.222
Mahali, J. (2023). Perbedaan Keterampilan Proses Sains Menggunakan Model Pembelajaran PJBL Dan PBL Pada Pembelajaran IPA Di SMP Negeri 02 Seberang Musi. Ijim, 1(3), 271–282. https://doi.org/10.31004/ijim.v1i3.24
Makhrus, M. (2018). Validitas Model Pembelajaran Conceptual Change Model With Cognitive Conflict Approach. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.29303/jipp.v3i1.54
Marhamah, M. (2024). Pelatihan Perancangan Pembelajaran Inovatif Abad 21 Guru SMA Negeri 16 Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 1153–1160. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2829
Ma’ruf, A., Sauri, A. S., & Huda, H. (2022). Teori Dan Desain Kurikulum Pendidikan Di SD-SMP-SMA Di Era Globalisasi. Educational Journal of Islamic Management, 1(2), 92–101. https://doi.org/10.47709/ejim.v1i2.1222
Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar Dan Teknologi Pendidikan. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475–1486. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2192
Musfirah, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan IPA Kelas v UPT SD Negeri 135 Botto Maiwang Kabupaten Enrekang. Saintifik, 9(2), 242–247. https://doi.org/10.31605/saintifik.v9i2.446
Nengsih, C. O. (2022). Studi Literatur: Penggunaan Alat Evaluasi Pembelajaran IPA Mendukung Keterampilan Abad 21. Jurnal Edukasi Dan Sains Biologi, 4(1), 10–20. https://doi.org/10.37301/esabi.v4i1.22
Newman, S., & Latifi, A. (2020). Vygotsky, Education, and Teacher Education. Journal of Education for Teaching International Research and Pedagogy, 47(1), 4–17. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1831375
Nieveen, N. (1999). Prototyping to reach product quality. In Akker, J.V.D., Branch, R.M., Gustafson, K., Nieveen, N., dan Plomp, T. (Eds.), Design Approaches and Tools in Education and Training. Springer.
Ningrum, W. P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berpusat Siswa Dalam Mengembangkan Keterampilan Proses Sains Dan Pemecahan Masalah Siswa. Orbital Jurnal Pendidikan Kimia, 2(2), 71–79. https://doi.org/10.19109/ojpk.v2i2.2608
Noptario, N. (2024). Peran Guru Dalam Kurikulum Merdeka: Upaya Penguatan Keterampilan Abad 21 Siswa Di Sekolah Dasar. Ideguru Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 656–663. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.813
Nugraha, D. (2024). Implementasi Alat Bantu Penyusunan Modul Digital Dalam Menghadapi 21st Century Learning Di SMK Negeri 1 Cileungsi. Jurnal Abdi Insani, 11(1), 443–453. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i1.1332
Prahani, B. K., Nur, M., Yuanita, L., & Limatahu, I. (2017). Validitas Model Pembelajaran Group Science Learning; Pembelajaran Inovatif di Indonesia. Vidya Karya, 31(1), Article 1. https://doi.org/10.20527/jvk.v31i1.3976
Pramana, P. M. A. (2024). Relevansi Teori Belajar Konstruktivisme Dengan Model Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa. Ideguru Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 487–493. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.875
Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65. https://doi.org/10.32493/jpkn.v6i1.y2019.p65-74
Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Etnosains Pasar Terapung Kalimantan Selatan Dalam Materi Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6280–6287. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1809
Rahmi, M., & Roza, D. (2019). Pengaruh Inkuiri Terbimbing Berbasis PCK Terhadap Hasil Belajar Kimia Dan Aktivitas Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 1(1), 10. https://doi.org/10.24114/jipk.v1i1.12532
Rini, R. (2022). Perilaku Menyakiti Diri Sendiri Bentuk, Faktor dan Keterbukaan Dalam Perspektif Perbedaan Jenis Kelamin. IKRA-ITH HUMANIORA : Jurnal Sosial dan Humaniora, 6(3), 115–123. https://doi.org/10.37817/ikraith-humaniora.v6i3.2213
Rosfiani, O. (2023). Student-Student Interaction: Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad Ke-21 Peserta Didik. Alinea Jurnal Bahasa Sastra Dan Pengajarannya, 3(3), 615–623. https://doi.org/10.58218/alinea.v3i3.740
Safitri, N. A. (2022). The STEAM Approach to Improve 21st Century Skills in Elementary Schools. Kalam Cendekia Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 227. https://doi.org/10.20961/jkc.v10i2.65493
Sari, A. K. P. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Dan Kesulitan Yang Dihadapi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Lensa Pendas, 8(2), 113–122. https://doi.org/10.33222/jlp.v8i2.2818
Septiani, D., & Susanti, S. (2021). Urgensi Pembelajaran Inkuiri Di Abad Ke 21: Kajian Literatur. Sap (Susunan Artikel Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.30998/sap.v6i1.7784
Sireci, S., & Faulkner-Bond, M. (2014). Validity evidence based on test content. Psicothema, 1(26), 100–107. https://doi.org/10.7334/psicothema2013.256
Siswadi, G. A. (2022). Pandangan Albert Bandura Tentang Teori Kognitif Sosial Dan Kontekstualisasinya Dalam Sistem Pendidikan Hindu. Japam (Jurnal Pendidikan Agama), 2(01), 1–11. https://doi.org/10.25078/japam.v2i01.165
Siswati, B. H., Savira, N. I. I., & Kurniawan, A. (2022). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Dalam Pembuatan Preparat Apusan Darah Pada Praktikum Biologi SMA Di Jember. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 6(1), 1. https://doi.org/10.30595/jppm.v6i1.12067
Suherman, A. (2023). Strategi Pengembangan Diri: Inovasi Dunia Pendidikan Indonesia—Sebuah Review Literasi. Buana Ilmu, 8(1), 106–117. https://doi.org/10.36805/bi.v8i1.6007
Sulistiany, H., & Darmawan, H. (2020). Pengembangan Modul Praktikum Biokimia Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pendidikan Biologi. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 9(2), 172–188. https://doi.org/10.26877/bioma.v9i2.7057
Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-Lkpd) Inovatif Dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i7.233
Syadiah, A. N., & Hamdu, G. (2020). Analisis Rasch Untuk Soal Tes Berpikir Kritis Pada Pembelajaran STEM Di Sekolah Dasar. Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 138. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6524
Syafani, S. R., & Tressyalina, T. (2023). Penerapan E-Book Interaktif Berbasis Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran Teks Biografi. Educaniora Journal of Education and Humanities, 1(2), 16–22. https://doi.org/10.59687/educaniora.v1i2.27
Tuada, R. N., Gunawan, G., & Susilawati, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif Dengan Teknik Guided Teaching Terhadap Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 128–136. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i2.363
Wahida, M., Margunayasa, I. G., & Gunartha, I. W. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(2), 274–285. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i2.676
Widodo, N. A. S. (2023). Analysis of Technological Pedagogical Content Knowledge of Elementary School Lesson Plans. 1585–1591. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-086-2_126
Zahrotin, A., Anfa, Q., & Agnafia, D. N. (2021). Keefektifan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Melatih Keterampilan Proses Sains Siswa Sma. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(02), 43–47. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i02.8
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i2.14343
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia