Analisis Hubungan Kemampuan Pelayanan Kesehatan dengan Rate Rujukan Puskesmas di Wilayah Kerja BPJS Kesehatan Cabang Mataram Tahun 2024

I Made Adi Putra Asmara, Saimi Saimi, Findi Dwi Ariestania Putri, Putu Gede Wawan Swandayana

Abstract


This study aims to analyze the relationship between healthcare service capacity and referral rates at Puskesmas within BPJS Kesehatan Mataram Branch in 2024. This study used a correlation design with a cross-sectional approach. This design aims to evaluate the relationship between the service capabilities of health centers and referral rates at a certain time. The results of the study showed that Puskesmas with inpatient services tend to have safer referral rates compared to non-inpatient Puskesmas. Non-inpatient Puskesmas often refer more cases due to their limited capacity to manage complex cases at the primary level. The results emphasize the need for increased resources and medical training, especially in non-inpatient Puskesmas, to reduce unnecessary referrals to higher-level hospitals. Strengthening service capacity at Puskesmas is essential to ensure effective primary care and reduce the burden on referral hospitals.

Keywords


Puskesmas service, referral rate, BPJS Kesehatan

Full Text:

PDF

References


Ambarwati, R. T., & Yolandia, R. A. (2023). Hubungan antara Penyuluhan Kesehatan, Konsumsi Tablet Fe dan Pola Makan dengan Kejadian Anemia pada Ibu Nifas. Jurnal Interprofesi Kesehatan Indonesia, 2(4), 368–373. https://doi.org/10.53801/jipki.v2i4.78

Arifuddin, Amir, Supriadi Abdul Malik, & Supirno. (2023). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien di Puskesmas Mamboro Kecamatan Palu Utara Kota Madya Palu Propinsi Sulawesi Tengah Tahun 2023. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(6), 552–562. https://doi.org/10.56338/jks.v6i6.3824

Asri, A. (2022). Faktor - Faktor Yang Berhubungan Dengan Pemanfaatan Pelayanan Kesehatan Pada Peserta Bpjs Kesehatan Di Puskesmas Campalagian. Journal Peqguruang: Conference Series, 4(1), 82. https://doi.org/10.35329/jp.v4i1.2864

Badariati, B., Devi, R., & Parmin, P. (2022). Peran Bidan di Puskesmas Terhadap Pelayanan Kesehatan Ibu Hamil pada Masa Era New Normal Covid-19 di Kota Palu. Ghidza: Jurnal Gizi Dan Kesehatan, 6(2), 224–229. https://doi.org/10.22487/ghidza.v6i2.571

BPJS Mataram. (2024). Panduan Praktis: Gate Keeper Concept Faskes BPJS Kesehatan.

Endartiwi, S. S., & Setianingrum, P. D. (2019). The Kualitas Pelayanan Berhubungan Dengan Kepuasan Peserta Jkn Di Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 22(3). https://doi.org/10.22435/hsr.v22i3.897

Ernawati, T., Siswati, S., & Anshari, L. H. (2023). Implementasi Kebijakan Pelayanan Obstetri dan Neonatal Emergency Dasar (PONED) di Puskesmas Kabupaten Solok. Jurnal Kesehatan Komunitas, 9(1), 33–39. https://doi.org/10.25311/keskom.Vol9.Iss1.1245

Fadiyah, A. N., & Gunawan, E. (2021). Tinjauan Sistem Pelayanan Pendaftaran Pasien BPJS Rawat Jalan di Puskesmas Banjaran Kota. Jurnal Sosial Sains, 1(8), 951–956. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v1i8.188

Febriyanti, A., Fawwaz, M., Rahmayanti, T., & Istanti, N. D. (2023). Evaluasi Proses Sistem Rujukan Jaminan Kesehatan Nasional Pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama (FKTP): Literatur Review. Diagnosa: Jurnal Ilmu Kesehatan Dan Keperawatan, 1(2), 131–139.

Herawati, C., & Bakhri, S. (2019). Ketimpangan Pelayanan Kesehatan Dasar dan Ekonomi di Wilayah Perbatasan. Afiasi : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.31943/afiasi.v4i1.9

Jaya, S. T., Mose, J. C., Husin, F., Effendi, J. S., & Sunjaya, D. K. (2019). Hubungan Sumber Daya Manusia, Sarana Prasarana, Komunikasi Poned–Ponek, Dan Standar Operasional Prosedur Dengan Syarat Dan Persiapan Rujukan Puskesmas Poned. Jurnal Kesehatan Prima, 13(1), 41. https://doi.org/10.32807/jkp.v13i1.212

Kementrian Kesehatan. (2019). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2019 Tentang Pusat Kesehatan Masyarakat (43; pp. 1–159).

Khafifah, N., & Razak, A. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Bpjs Puskesmas Pangkajene. Hasanuddin Journal of Public Health, 3(2), 212–222. https://doi.org/10.30597/hjph.v3i2.21360

Laksono, A. D., Megatsari, H., Senewe, F. P., Latifah, L., & Ashar, H. (2023). Policy to expand hospital utilization in disadvantaged areas in Indonesia: who should be the target? BMC Public Health, 23(1), 12. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14656-x

Bidi, M. A., & Anggraeni, D. D. (2024). Efektivitas Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Nagrak Kecamatan Nagrak Kabupaten Sukabumi. Mimbar Administrasi Mandiri, 20(2), 146–156. https://doi.org/10.37949/mimbar202182

Muharram, F. R., Sulistya, H. A., Swannjo, J. B., Firmansyah, F. F., Rizal, M. M., Izza, A., Isfandiari, M. A., Ariningtyas, N. D., & Romdhoni, A. C. (2024). The Indonesia Health Workforce Quantity And Distribution. https://doi.org/10.1101/2024.03.31.24305126

Mwende, W. G. (2024). The Role of Telehealth in Rural Healthcare Access. Research Output Journal of Public Health and Medicine, 3(2), 18–21. https://doi.org/10.59298/ROJPHM/2024/321821

Ningsih, H., Sri Mutmainna, Haeruddin, & Andi Multazam. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS Di Puskesmas Antang Perumnas Kota Makassar. Window of Public Health Journal, 4(6), 1085–1093. https://doi.org/10.33096/woph.v4i6.455

Noor, Z. A., Sekarningrum, T. D., & Sulistyaningsih, T. (2021). Disparitas perkotaan-pedesaan: pemerataan dalam akses layanan kesehatan primer untuk lansia selama pandemi Covid-19. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(4), 576. https://doi.org/10.29210/020211249

Nurlinawati, I., Rosita, R., & Werni, S. (2019). Gambaran Faktor Penyebab Rujukan Di Puskesmas Kota Depok. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 22(3). https://doi.org/10.22435/hsr.v22i3.512

Oktavianti, D., Indar, I., & Abadi, Y. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Rawat Jalan Puskesmas Biru Bone. Hasanuddin Journal of Public Health, 3(2), 135–144. https://doi.org/10.30597/hjph.v3i2.21274

Permenkes No. 43/2019. (2019). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2019 Tentang Pusat Kesehatan Masyarakat (pp. 1–159).

Permenkes No.001/2012. (2012). Permenkes No.001/2012 Tentang Sistem Rujukan Pelayanan Kesehatan Perorangan (pp. 1–10).

Pertiwi, T. C., & Masyitoh, M. (2018). An Analysis On Non-Specialist Outpatient Referrals At Beji And Depok Jaya Health Centers In 2018. Journal of Indonesian Health Policy and Administration, 3(2). https://doi.org/10.7454/ihpa.v3i2.2473

PMK No.31/2018. (2018). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 31 Tahun 2018 Tentang Aplikasi Sarana, Prasarana dan Alat Kesehatan (pp. 1–34).

Prasetyo, N. N., Maliangkay, K. S., Novianti, P. A., Pertiwi, R., & Annisa, S. R. (2023). Health Accessibility In Rural Areas For The Elderly In Indonesia. Jurnal Rumpun Ilmu Kesehatan, 3(2), 15–26.

Presiden Republik Indonesia. (2018). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 82 Tahun 2018 Tentang Jaminan Kesehatan (82; pp. 1–74).

Purwaningsih, H., Filisia Hemang, V., Zaidan, M., Herianto, H., Ramla, R., Safrin, S., & Kristin Vandela, Z. (2024). Analisis Administrasi dan Manajemen di Puskesmas Sempaja Kota Samarinda. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 1134–1139. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2604

Ramadhani, S. N. (2020). Studi Literatur: Analisis Faktor Penyebab Tingginya Angka Rujukan di Puskesmas pada Era JKN. 1–66.

Ristanti, A. D., & Zuwariyah, N. (2020). Penerapan Manajemen Rujukan Kegawatdaruratan Obstetri Dengan Insiden Kegawatdaruratan Obstetri Di Pusat Pelayanan Primer. Jurnal Ners Dan Kebidanan (Journal of Ners and Midwifery), 7(2), 239–246. https://doi.org/10.26699/jnk.v7i2.ART.p239-246

Safitri, R. A., Chotimah, I., & Pujiati, S. (2021). Faktor-Faktor Tinggi Angka Rujukan di Puskesmas Sukatani Kota Depok Tahun 2018. Promotor Jurnal Mahasiswa Kesehatan Masyarakat, 4(4), 369–379.

Sarjito, A. (2023). Dampak Digitalisasi Administrasi Perdesaan di Negara Berkembang. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 13(2), 106–124. https://doi.org/10.33592/jiia.v13i2.3814

Setiawati, M. E., & Nurrizka, R. H. (2019). Evaluasi pelaksanaan sistem rujukan berjenjang dalam program jaminan kesehatan nasional. Jurnal Kebijakan Kesehatan Indonesia: JKKI, 8(1), 35–40.

Setyawan, F. E. B., Supriyanto, S., Ernawaty, E., & Lestari, R. (2020). Understanding Patient Satisfaction and Loyalty in Public and Private Primary Health Care. Journal of Public Health Research, 9(2). https://doi.org/10.4081/jphr.2020.1823

Umami, S. L., Palarto, B. S., & Wulandari, D. R. (2017). Analisis Pelaksanaan Rujukan Rawat Jalan Tingkat Pertama Peserta BPJS Kesehatan Di Puskesmas. 6(2), 758–771.

Sri Lestari, L. M. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat di Puskesmas Kubutambahan II Desa Tamblang Kecamatan Kubutambahan Kabupaten Buleleng Bali Tahun 2020. JIAPI: Jurnal Ilmu Administrasi Dan Pemerintahan Indonesia, 2(1), 43–49. https://doi.org/10.33830/jiapi.v2i1.58

Stoltzfus, M., Kaur, A., Chawla, A., Gupta, V., Anamika, F. N. U., & Jain, R. (2023). The role of telemedicine in healthcare: an overview and update. The Egyptian Journal of Internal Medicine, 35(1), 1–5.

Sulistyo, A. B., Mamonto, S., Khairunnisa, Dewi, N. L. Y., & Florencia, O. G. B. (2023a). Meningkatkan Akses dan Kesadaran Akan Kesehatan Melalui Mobile Clinic: Studi Kasus di Desa-Desa Terpencil. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(2), 43–53. https://doi.org/10.54783/ap.v4i2.27

Sulistyo, A. B., Mamonto, S., Khairunnisa, Dewi, N. L. Y., & Florencia, O. G. B. (2023b). Meningkatkan Akses dan Kesadaran Akan Kesehatan Melalui Mobile Clinic: Studi Kasus di Desa-Desa Terpencil. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(2), 43–53. https://doi.org/10.54783/ap.v4i2.27

Toyib, M., Yustianti, S., Kurnia, S., Andriyanto, & Nuri Herachwati. (2023). Legal Protection for BPJS Kesehatan Patients in Healthcare Services at the Dr. Soetomo General Academic Hospital Surabaya. YURISDIKSI: Jurnal Wacana Hukum Dan Sains, 19(3), 370–383. https://doi.org/10.55173/yurisdiksi.v19i3.188

Utami, R., & Nasution, N. (2020). Unmet Need Keluarga Berencana Di Provinsi Kepulauan Riau Berdasarkan Data SDKI 2017. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), 85–91. https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2468

Zahrina, Z., Ramadani, R. V., Nurlatifah, S., Andalan, A., Gani, A., Kurniawaty, G., & Setiawan, E. (2023). Pelayanan Kesehatan Primer Sebagai Gatekeeper Dan Kebijakan Diskusi Peer Review: Antara Kualitas Dan Realitas Untuk Menurunkan Kasus Rujukan Non Spesialistik. Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia, 8(2), 7.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i2.13233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia