Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik melalui Model Problem Based Learning Berbasis Powtoon pada Materi Sistem Pernapasan
Abstract
Educators utilise learning models and media to improve students’ understanding of the material. This study aims to enhance students’ learning process and learning outcomes by using the Powtoon-based Problem Based Learning paradigm on respiratory system information. This research is a Classroom Action Research with a two-cycle design. Each learning cycle includes planning, implementation, observation, and reflection stages. The research subjects were students of SMP Negeri 12 Sungai Raya class VIII B in the 2023/2024 school year, with a sample size of 29 people. The instruments of this study were observation sheets and learning outcome tests. The purpose of the test sheet is to measure students’ understanding of the material discussed in class, while the observation sheet sees how well the learning objectives are achieved. The data collection strategies used in this study were tests, observations, and documentation. The results of the learning implementation process were obtained at 92.26% in cycle I and 95.64% in cycle II. Student learning outcomes increased by 86.20% in cycle II from 77.59% in cycle I. Therefore, it can be concluded that learning using the Powtoon-based Problem Based Learning model can improve the learning implementation process and student learning outcomes on respiratory system material.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abarang, N., & Delviany, D. (2021). Peningkatan hasil belajar peserta didik dengan menggunakan model pembelajaran problem based learning (PBL). Jurnal Pendidikan dan Profesi Keguruan, 1(2), 46-55.
Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Angkasa.
Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin. (2018). Penggunaan media powtoon untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa pada kompetensi dasar mendeskripsikan pelaku-pelaku ekonomi dalam sistem perekonomian Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 12(1), 122-127. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7622
Dewi, P. R., Dahlan, & Maysara. (2024). Penerapan model problem based learning dengan media powtoon untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 9(1), 15-25. https://doi.org/10.36709/jpkim.v9i1.75
Dewimarni, S., Ulhusna, M., & Marhayati, L. (2022). Penerapan aplikasi kahoot pada mata pelajaran matematika untuk meningkatkan motivasi dan minat belajar siswa dikelas VII SMP Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(8), 1935-1940. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i8.1024
Fardany, M. M., & Dewi, R. M. (2020). Pengembangan media pembelajaran powtoon berbasis pendekatan saintifik pada mata pelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 101-108. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p101-108
Hasbullah. (2018). Peningkatan hasil belajar kognitif biologi menggunakan model problem based learning berbasis powtoon siswa kelas XII IPA 7 SMA N 1 Metro semester ganjil tahun pelajaran 2017/2018. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(2), 124-131. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i2.1623
Haqqi, F. H., Sari, N., & Widodo, S. T. (2023). Pembiasaan perilaku sila pancasila melalui media pop up book dan papan pengamalan pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3673-3682. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6380
Hazmi, N. (2019). Tugas guru dalam proses pembelajaran. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 56-65. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.734
Jusita, M. L. (2019). Implementasi model pembelajaran berbasis proyek (project based learning) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(2), 90-95. http://dx.doi.org/10.17977/um022v4i22019p90
Kurniawati, R. P., & Dayu, D. P. K. (2023). Pengaruh media powtoon berbasis problem based learning terhadap hasil belajar matematika siswa kelas IV SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5191-5200. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8606
Listiani, Y., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan model pembelajaran make a match berbantuan video untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(8), 1-8. https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v9i8.41778
Muslihudin, A. (2019). Implementasi model discovery learning berbantuan video dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 1 Suganangan. Jurnal Elementaria Edukasia, 2(1), 74-86. Diunduh di https://core.ac.uk/download/pdf/228885079.pdf.
Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran daring melalui media game edukasi quiziz pada masa pencegahan penyebaran covid-19. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 145-150. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2645
Pantas, H., & Surbakti, K. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran talking stick. Curere, 4(1), 33-42. http://dx.doi.org/10.36764/jc.v4i1.333
Rafianti, I., Setiani, Y., & Novaliyosi (2018). Profil kemampuan literasi kuantitatif calon guru matematika. JPPM: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 63-74. https://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2985
Ramadhan, R., Ningsih, K., & Supartini, S. (2023). Meningkatkan keterampilan proses sains melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) pada materi biologi. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 11(2), 1061-1070. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v11i2.8034
Rojak, A., Suhada, I., & Maryanti, S. (2023). Hasil belajar kognitif dengan model problem based learning berbantu powtoon pada materi sistem ekskresi. In Gunung Djati Conference Series (pp. 153-159). Bandung, Indonesia: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M), UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Sutrisna, N., & Sasmita, P. R. (2022). Model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap hasil belajar IPA peserta didik kelas VIII SMP. SPEJ (Science and Physics Education Journal), 5(2), 34-39. https://doi.org/10.31539/spej.v5i2.3849
Tarigan, P. S. (2023). Pengaruh penerapan model problem based learning berbasis media animasi powtoon dan media powerpoint terhadap hasil belajar siswa pada materi larutan penyangga. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3), 11517-11526. Diunduh di https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/367.
Widyastuti, R. T., & Airlanda, G. S. (2021). Efektivitas model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1120-1129. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.896
Wijayanti, A., Lestari, W. F., Zahroini, A. L., Puspitasari, A. S. D., Pradana, A. S. N., & Ulya, C. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis aplikasi powtoon & quizizz dalam pengajaran teks eksplanasi di SMA. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama, 8(1), 202-212. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.449
Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan media video berbasis powtoon pada mata pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269-279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835
Yuafian, R., & Astuti, S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran problem based learning (PBL). JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(1), 17-24. https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i1.3216
DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i2.11902
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia