Analisis Butir Soal Sumatif IPA Kelas VII SMP Negeri 3 Pontianak dengan Rasch Model Menggunakan Rstudio

Inayah Dzil Izzati Hartono, Kurnia Ningsih, Andi Besse Tenriawaru

Abstract


Item analysis is carried out to improve the quality of items through revision or discarding ineffective items. This study aims to determine the quality of the items of the Summative Assessment of Science Subjects Class VII SMP Negeri 3 Pontianak Academic Year 2022/2023. This research is a quantitative research with descriptive method. Data obtained through documentation in the form of student answer sheets tested to 135 students with 30 multiple choice questions analyzed in aspects of validity, reliability, difficulty level, and differentiability with the Rasch Model using the R Program, especially R-Studio. The results of the analysis show that the questions have good validity quality because there are only 28 items that fit (93%) and 2 items that do not fit (7%), the reliability is categorized as sufficient with a reliability value of 0.683, the level of difficulty is good because it has a level of difficulty that varies from the category of very difficult, difficult, easy and very easy, good distinguishing power because it distributes person ability into 5 scales, namely very low, low, medium, high and very high so that it can measure students with diverse abilities, so that based on the results of the analysis it can be judged that the questions have good quality with good validity, sufficient reliability, good difficulty level and good distinguishing power.

Keywords


Item Analysis, Rasch, Rstudio.

Full Text:

Full Paper

References


Amrullah, A., Salsabila, N. H., Junaidi, J., Hapipi, H., & Prayitno, S. (2021). Pelatihan Geogebra sebagai media pembelajaran matematika pada guru-guru SMP di Kota Mataram tahun 2021. Rengganis Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 146-155. https://doi.org/10.29303/rengganis.v1i2.94

Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yokyakarta: Pustaka Pelajar.

Ayub, M. R. S. S. N., Istiyono, E., Munadi, S., Permadi, C., Pattiserlihun, A., & Sudjito, D. N. (2020). Analisa penilaian soal fisika menggunakan model rasch dengan program r. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 3(2), 46-52. https://doi.org/10.24246/juses.v3i2p46-52

Aziz, R. (2015). Aplikasi model Rasch dalam pengujian alat ukur kesehatan mental di tempat kerja. Psikoislamika: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam, 12(2), 29-39. https://doi.org/10.18860/psi.v12i2.6402

Azizah, A., & Wahyuningsih, S. (2020). Penggunaan model RASCH untuk analisis instrumen tes pada mata kuliah matematika aktuaria. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 3(1), 45-50.

https://doi.org/10.30598/jupitekvol3iss1pp45-50

Fadilla, H., Ramadhan, A. H., Purnama, A., Bayani, N., Agil, S., & Nasution, I. (2023). Pengaruh Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Terhadap Kualitas Peserta Didik. SUBLIM: Jurnal Pendidikan, 2(1), 84-90. https://ummaspul.e-journal.id/Sublim/article/view/5720

Gunasti, A., Sanosra, A., Muhtar, M., Mufarida, N. A., & Satoto, E. B. (2023). Pemanfaatan rasch model untuk mengukur kemampuan peserta pengkaderan formal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(2), 1544-1557. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i2.13826

Hayati, S., & Lailatussaadah, L. (2016). Validitas dan reliabilitas instrumen pengetahuan pembelajaran aktif, kreatif dan menyenangkan (pakem) menggunakan model rasch. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 16(2), 169-179. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v16i2.593

Istiyono, E., Mardapi, D., & Suparno, S. (2014). Pengembangan tes kemampuan berpikir tingkat tinggi fisika (pysthots) peserta didik SMA. Jurnal penelitian dan evaluasi pendidikan, 18(1), 1-12. https://doi.org/10.21831/pep.v18i1.2120

Jumini, S., Madnasri, S., Cahyono, E., & Parmin, P. (2023). Analisis Kualitas Butir Soal Pengukuran Literasi Sains Melalui Teori Tes Klasik Dan Rasch Model. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, No. 1, pp. 758-765).

Kasmayanti, K., Samsuri, T., & Safnowandi, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Turnament (TGT) dengan Menggunakan Media Flashcard terhadap Kemampuan Kognitif dan Motivasi Belajar Biologi Siswa Kelas VII. Panthera : Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains dan Terapan, 3(2), 41–57. https://doi.org/10.36312/panthera.v3i2.159

Marjiastuti, K., & Wahyuni, S. (2015). Analisis kemampuan peserta didik dengan model Rasch. In Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan II.

Nafs, H., Sridana, N., Hikmah, N., & Soeprianto, H. (2023). Analisis Kualitas Butir Soal Ulangan Akhir Semester Genap Mata Pelajaran Matematika Kelas VII SMPN 6 Mataram Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2324-2331. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1785

Perdana, S. A. (2018). Analisis kualitas instrumen pengukuran pemahaman konsep persamaan kuadrat melalui teori tes klasik dan rasch model. Jurnal Kiprah, 6(1), 41-48. https://ojs.umrah.ac.id/index.php/kiprah/article/view/574

Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., & Wahyudi, M. I. (2022). Urgensi evaluasi pembelajaran di kelas. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(2), 111-121. https://doi.org/10.47387/jira.v3i2.262

Purniasari, L., Masykuri, M., & Ariani, S. R. D. (2021). Analisis Butir Soal Ujian Sekolah Mata Pelajaran Kimia SMA N 1 Kutowinangun Tahun Pelajaran 2019/2020 Menggunakan Model Iteman dan Rasch. Jurnal Pendidikan Kimia, 10(2), 205-214. https://doi.org/10.20961/jpkim.v10i2.48244

Purwanti, M. (2014). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Menggunakan Microsoft Office Excel 2010. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v12i2.2710

Suhariyono & Samsul, H. (2022). Pemodelan rasch. Dalam S. Hadi & H. Retnawati (Eds.), Analisis instrumen penelitian dengan teori tes klasik dan modern menggunakan program R (h. 63-88). Yogyakarta: UNY Press.

Sumintono, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi pemodelan rasch pada assessment pendidikan. Cimahi: Trim komunikata.

Syamsuddin, S. (2023). Implementasi classic test dan item respon theory pada penilaian tes pembelajaran matematika. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, dan Teknologi, 8(2), 28-43. https://doi.org/10.32764/eduscope.v8i2.3488

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003).

Wahyuningsih, E. T. (2015). Analisis butir soal tes objektif buatan guru ulangan semester ganjil mata pelajaran ekonomi kelas X di SMA Negeri 1 Mlati tahun ajaran 2013/2014 (PhD Thesis). Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v12i1.11197

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia