Kepraktisan E-Modul Disertai Mind Map pada Materi Protista Kelas X SMA/MA

Erismar Amri, Evrialiani Rosba, Rizka Marjani

Abstract


This study aims to produce e-modules accompanied by mindmaps on Protista material for class X SMA/MA which is practical. This type of research is Research and Development (R&D) using the ASIE model, namely analyze, strategize, implement, and evaluate. The research subjects were 1 biology teacher and 18 students with a data collection instrument in the form of a practicality questionnaire. The results showed that (1) e-modules accompanied by mind maps that have been developed are very practical as evidenced by the percentage value of the practicality test by teachers in the aspect of ease of use of 96.67% with a very practical category, the aspect of learning time efficiency of 100% with a very practical category, and the benefit aspect of 100% with a very practical category. (2) e-modules accompanied by mind maps that have been developed are very practical as evidenced by the percentage value of the practicality test by students in the aspect of ease of use of 89.2% with a very practical category, the efficiency aspect of learning time of 84.95% with a very practical category, and the benefit aspect of 92.2% with a very practical category.

Keywords


kepraktisan; e-modul; mind map; protista; biologi

Full Text:

PDF

References


Bahri, S., Syamsuri, I., dan Mahanal, S. (2016). Pengembangan modul keanekaragaman hayati dan virus berbasis model inkuiri terbimbing untuk siswa kelas X MAN 1 Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(2), 127-136. doi:https://doi.org/10.17977/jp.v1i2.6113

Budiyono, B. (2020). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 300-309. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2475

Elvarita, A., Iriani, T., dan Handoyo, S. S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Mekanika Tanah Berbasis E-Modul Pada Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 9(1), 1–7. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.11987

Fortuna, T. D., Risdianto, E., dan Hamdani, D. (2022). Persepsi Guru Dan Siswa Terhadap Keterbacaan E-Modul Alat-Alat Optik Berbantuan Mind Mapping Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sma Kota Bengkulu. Amplitudo: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika, 2(1), 19-24.

Hakim, L. N., Wedi, A., dan Praherdhiono, H. (2020). Electronic Module (E-Module) Untuk Memfasilitasi Siswa Belajar Materi Cahaya dan Alat Optik Di Rumah. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 239-250.

Hignasari, L. V., dan Supriadi, M. (2020). Pengembangan e-learning dengan metode self assessment untuk meningkatkan hasil belajar matematika mahasiswa universitas Mahendradatta. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 206-219.

Huda, S. A. (2019). Organizational Citizenship Behavior Teachers in Indonesia. JISAE: Journal of Indonesian Student Assessment and Evaluation, 5(2), 13-25.

Imansari, N., dan Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh penggunaan e-modul interaktif terhadap hasil belajar mahasiswa pada materi kesehatan dan keselamatan kerja. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11-16.

Kautsari, M., Hairida, Masriani, Rasmawan, R., & Ulfah, M. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning pada Materi Zat Adiktif. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 6 Halaman 8116 - 8130

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, dan Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326.

Manullang, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Aktuaria untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis Mahasiswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 158-166.

Pambayun, PS dan Dewi, NK (2015). Pengembangan Modul Pencemaran Lingkungan Berorientasi Paikem Menggunakan Limbah Batik Sebagai Sumber Belajar di SMA. Jurnal Biologi Unnes Pendidikan, 4 (1), 29-36.

Purwaningtyas, P., Dwiyogo, W. D., dan Hariyadi, I. (2017). Pengembangan modul elektronik mata pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan kelas XI berbasis online dengan program Edmodo. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 121-129.

Rama dan Usmeldi. (2020). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Instalasi Motor Listrik dengan Metode Example Non Example Jurnal Teknik Elektro. 01(01), 87-90.

Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta

Rohmah, D. F., Hariyono, H., dan Sudarmiatin, S. (2017). Pengembangan Buku Ajar IPS SD Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 719-723.

Suniah, S., Indriyanti, D. R., dan Dewi, N. K. (2018). Booklet Development Based Research on the Diversity of Insects on Solanaceae as a Suplement of Biology Teaching Materials in High School. Journal of Innovative Science Education, 7(2), 176-183.

Wulandari, P. W., Amin, M., dan Suhadi, S. (2017). Pengembangan Modul Evolusi dengan Pendekatan Saintifik menggunakan Model Think, Talk, Write (TTW) di SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 32-41.




DOI: https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i1.11168

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Editorial Address: Pemuda Street No. 59A, Catur Building Floor I, Mataram City, West Nusa Tenggara Province, Indonesia